Stundande natten

Vinnare av Augustpriset 2007 Stundande natten är en berättelse om livets slutskede och en meditation över de yttersta frågorna. Sjukdom bortom all räddning har fört samman fyra män på Sal 5. Där ligger främlingen från andra sidan jorden; Börje, den ständige spelaren som slår vad om det eviga livet; Harry, uteliggaren, den ende som fyller kraven på en gentleman. Där finns sköterskorna Birgit och Angela, varmt älskade av de dödsmärkta männen, den kloka prästen Anna-Britta och den okänslige doktor Möller. Och först och sist Hasse, berättaren, som när framtiden sviker gör upp med sitt förflutna, dess passioner och besvikelser, innan en tyst besökare infinner sig och tar emot hans farväl till livet. Carl-Henning Wijkmark, f. 1934, är romanförfattare och essäist. Han har publicerat sex romaner och flera essäsamlingar.

2020-08-14

Finstämt och tankeväckande om livets slutskede. Boken griper ändå inte riktigt tag i mig men helt klart läsvärt. Stark 3:a

Lars Andersson

2011-05-17

En skildring av en man på sin dödsbädd, på ett sjukhus med medpatienter. En helt ok bok. Svag 3:a.

Thomas Rosswall

2010-01-24

Jag har inte blivit så gripen av en bok på mycket länge. Augustvinnare 2007 om en avdankad skådespelare, som ligger för döden. "Jag målade aldrig min tavla, bara ramen blev färdig". Sorglig, rörande och tankeväckande, bitvis spjuveraktigt rolig och aldrig intetsägande.

Tor von Geijer

2009-09-21

Om att dö. Men utan sorg.

2009-07-01

En bra och välskriven bok, men ett så tomt liv han levt, Hasse?

En av meningarna i boken stämde obehagligt väl in på huvudpersonen, "Jag målade aldrig min tavla, bara ramen blev färdig."