Stum sitter guden

Jansson, Anna

| 2008

Mannen hängde stelt med en rännsnara runt halsen. Skjortan var söndersliten, buken genomstungen med ett grovt spjut. Oförskämda vita flingor landade i mannens hår. Kanske naturens eget sätt att dölja det inträffade - ett midvinterblot. Polisassistent Maria Wern och hennes kollegor står handfallna inför den bestialitet de möter. Ett liknande mord inträffade i Uppsala nio år tidigare. Mördaren hade den gången omkommit i en bilbrand. Kan det trots allt finnas något samband? Tack vare Marias kamp och envishet tonar bilden av en mördare fram - en människa sviken och förnedrad till den punkt där verkligheten ger plats för vansinnet. Men det blir en kamp där Maria är nära att mista allt som betyder något för henne. "Väl berättad med effektiva spänningsscener & tveklöst en bra debut." GT "En alldeles utmärkt debut som introducerar ännu en intressant personlighet i svensk spänningslitteratur."...

2020-12-10

Vilken smörja! Klicheer och klyschor staplade på varandra. Ett persongalleri med så kliché artade figurer att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Dessutom illa skriven. Det enda positiva är Marie Richardsson som uppläsare. Betyg 1,5

Johanna Nilsson

2019-04-24

Anna Jensen

2015-03-23

Sträckläste de tre första böckerna, så betygsätter dem som en enda bok. Udda på något sätt, kanske beror det på Marias make som är minst sagt speciell? Men alla karaktärer, storyn och Annas sätt att skriva gör dem till högpoängare.

Teresia Kjellgren

2015-02-20

Upptäckte Anna Jansson på riktigt i och med SVTs Deckarna. Beställde genast hem hennes debut och blev inte besviken. Även om man ser Eva Röse framför sig hela tiden så är boken bra. Spännande bladvändare men ett lättläst och gripande språk. Kommer definitivt läsa mer av Anna.

Karin Löfstrand

2015-02-13

140212: Såg henne på TV och tänkte att jag skulle ge det en andra chans att läsa om denna ca 10 år gamla bok. Nej, inte min smak. Ganska trist faktiskt.

Therese Östman

2014-06-30

Bra deckare men var lite rörig, hängde inte riktigt med ibland. Betyg: 3

´Denna bok var så mycket bättre denna gång än vad den var förra gången som jag läste den. Denna kan jag rekommendera till er andra =)

Maritha .

2013-07-17

Maria Wern är definitivt min favoritpoliskaraktär (erkännes att jag är ganska nybliven regelbunden läsare av deckargenren men nog har man hunnit igenom några genom åren ändå). Över huvud taget tycker jag karaktärerna är Anna Janssons största styrka och de brister i språket som finns blir bättre i böckerna längre fram i serien.

2013-06-04

En helt ok svensk deckare, även om jag listade ut mördarens identitet långt innan bok var slut. Dock kanske inte en bok man direkt minns. Men helt ok.

Merja A

2012-12-28

En debutroman som inte gör något större intryck på mig. Den utspelar sig kring Julen och av den anledningen passade den bra som julläsning.

Carolina E

2012-10-07

Språket är inte det bästa.

Utropstecknen är alldeles för många

och meningarna uppstyckade.

Jag kan även tycka att handlingen

på något sätt blir lite för mycket.

Lite för mycket av allt.

Lite som en Hollywoodfilm.

Däremot är de vardagliga karaktärerna faktiskt bra gestaltade.

Maria Wern har ett familjeliv som jag inte alls irriterar mig på

lika mycket som karaktärerna hos Camilla Läckberg eller Karin Wahlberg.

Överlag, en helt okej svensk deckare.

Martina G

2012-08-19

Förvisso befriande att Werns privatliv är allt annat än en dans på rosor men deckarhistorien känns väl förutsägbar och inte särskilt trovärdig.

Jenny Jansson

2012-08-17

Anna Jansson skriver så bra, man kan bara inte sluta läsa.

Carina Svensson

2012-07-20

Kom in i boken direkt! Den var spännande och speciellt i slutet. Gillar verkligen karraktären Maria Wern.

Maria Johnson

2011-10-02

Hennes debutbok håller hög klass även om det går att gissa sig till vem som är förövaren. Lättläst

Anette Marcusson

2011-03-15

Maja Korpvinge

2011-03-08

Jag tycker den var hennes bästa av dem jag läst.

2011-01-04

Oj, det här var inget bra. Själva historien och handlingen var det inget större fel på, det var hyfsat spännande, även om man listat ut vem mördaren är, långt före poliserna. Det som störde mig och gjorde det lite jobbigt att läsa, var själva språket. Det var krystat och barnsligt (ja, jag anser att en omotiverad och inflationistisk användning av utropstecken är barnslig). Det var som att hon försökte skriva hippt, fräckt och ungdomligt, men det var inget som tilltalade mig. En annan irriterande sak var att, ett flertal gånger, verkar hon inte ha kommit ihåg vad hon skrev några rader tidigare. Vid ett tillfälle så lät någon bilen stå på tomgång och några rader längre ner så startade samma någon samma bil. Det känns lite oseriöst. Men eftersom alla förtjänar en andra chans så får jag ge henne det, om ett tag.

2010-07-28

Bra!!!

Sofia Åkerberg

2009-05-03

Anna Janssons första bok ger definitivt mersmak även om den ibland blir lite väl föreläsande vad gäller nordisk mytologi. I detta fall kan det ju dock kännas motiverat då det sannolikt inte är något som genomsnittliga poliser/medborgare är väldigt kunniga i. Dialogerna haltar dock i bland, inte säger väl barn nu för tiden "Tvi attan"? Jansson har också an ny vändning i plotten gärningsman-bränner-ned-hjälten/hjältinnans-hus och låter detta ske redan i första boken.