Stulna år

Kaysen, Susanna

| 2000

Nu som storfilm från Columbia Pictures med Winona Ryder och Angelina Jolie i huvudrollerna.    En självbiografisk skildring inifrån en psykiatrisk avdelning; gripande, engagerande och med en avväpnande svart humor.    Efter tjugo minuters besök hos en psykiater hon aldrig tidigare träffat blir artonåriga Susanna Kaysen skickad till McLean-sjukhuset i Belmont, Massachusetts. Det är en kylig vårmorgon när hon skrivs in på avdelningen där hon kommer att tillbringa nästan tvåår bakom dubbla lås.    Med skarp blick skildrar hon denna smärtsamma tid i sitt liv. Hon ger läsaren en unik känsla av närvaro och tecknar drastiskt målande porträtt av vårdare, läkare och medpatienter.    Här finns både ljuset och mörkret ¿ och hela tiden en flytande gräns mellan förnuft och galenskap.     Stulna år blev en stor framgång i USA och har översatts till ett flertal språk.

naomi

2023-02-22

en så bra bok! <3 ser att många kommenterar om att filmen är mycket bättre och verkar missa poängen om att denna bok inte är en fiktiv berättelse, utan en verklig händelse. boken skrivs utifrån författarens perspektiv och upplevelser, så det kan vara lite svårt för vissa att läsa då det skrivs utifrån någons tankar. i boken får man reda på hur en person med borderline personlighetsstörning, men även depression, tycker och tänker och ser livet. kortfattat reflekterar boken på mental ohälsa och hur författaren upplevt sina två år i ett mentalt sjukhus. en rekommendation till er alla som är intresserade i hur människor tycker och tänker, men även i mental ohälsa. <3

Emelie Hartikka

2013-12-16

En av mina absoluta favoritböcker. Den är verkligen inte som andra böcker. En missuppfattning är dock att filmen är baserad på boken, filmen är tolkad från boken. Underskatta inte Kaysens historia säger jag bara.

2010-07-25

Läste inte ut den.

Kristina Varga

2010-04-18

En av få böcker där filmen är bättre, se den istället

Jeanette Algeson

2009-06-24

Det fanns några intressanta saker som kanske gjorde boken läsvärd. Men annars var den inte särskillt bra alls tyckte jag. Filmen var mycket bättre!