Studierektorns sista stöt

Arvidsson, Tomas

| 2004

Tomas Arvidsson inledde sin författarkarriär med Enkelstöten (1976) som belönades med Deckarakademins pris för årets bästa debut. Den kriminelle men sympatiske studierektorn Jan Bertilsson har därefter roat deckarläsarna i fyra böcker och tre tv-serier men nu är det alltså dags för den sista stöten. Studierektor Bertilsson har en förtrogen som han inte brukar stoltsera med: John F Gary Svenne Mattsson, egenföretagare i säkerhetsbranschen, alltid sugen på stora pengar och en fena på datorer. Hans nästa projekt är att ta sig in i Handelsbankens centraldator och lugga mer än en miljon konton på 17 kr vardera. Han behöver Bertilssons hjälp med det finansiella finliret efter kuppen och motprestationen är en ordentlig påspädning av studierektorns kökskassa. Bertilsson kan med se fram mot en lyckosam avslutning på sin kriminella karriär. Inbillar han sig!

2016-09-03

Åter igen en mysig, småspännande & humoristisk bok av Tomas Arvidsson med den alltid lika härliga studierektor Bertilsson i huvudrollen! Stark 4:a!

Bengt Månsson

2011-02-15

Tomas Arvidssons böcker visar att deckare inte måste inbegripa mer eller mindre bestialiska mord. De satiriska inslagen om det svenska skolväsendet är underhållande inte minst för oss som arbetar inom skolan och med förfäran har sett de senaste decenniernas förfall.