Stryparen

Moström, Jonas

| 2012

Extra MP3-CD medföljer! Natten mot Lucia drar den värsta snöstormen i mannaminne in över Sundsvall. Sjukhuset snöar igen och blir under tre dygn helt isolerat från omvärlden. Då börjar någon, till synes slumpvis, att strypa både personal och patienter, på vitt skilda ställen på sjukhuset. Varje offer är dessutom knivskuret i pannan ett lodrätt snitt från hårfästet ner till näsroten. Läkaren Erik Jensen tar tillsammans med kriminalkommissarie Johan Axberg upp jakten på mördaren. Frågan är var de ska börja leta. Vad har mördaren för motiv? Finns det någon koppling mellan offren? Utredningen kompliceras av att en dödlig influensa börjar härja innanför de kompakta tegelväggarna. Det finns ingenstans att fly och panik utbryter. Och det är bara en tidsfråga innan stryparen slår till igen Sagt om Mirakelmannen: "...har alla ingredienser som en bra deckare behöver. En bok man inte släpper förrän...

2020-12-23

Ett bottennapp i Moströms serie om Axberg.

Maria Jacobsson

2019-05-27

Lättsam underhållning i sjukhusmiljö, men inte så mycket mer än så.

2016-05-21

Ja, jag vet. Jag hade ju bestämt mig för att ge upp den här serien, en gång för alla. Men bara några månader efter att jag hade fattat mitt beslut (efter att ha läst förra delen) så dök denna sjunde del upp i en utförsäljning. Nåja, man är väl inte sämre än att man kan ändra sig... Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/05/stryparen-av-jonas-mostrom.html

Pauline Franzén

2014-02-19

nej, detta fann jag varken intressant eller spännande.

Moströms böcker är lagom som mellanmjölk, inte speciellt upphetsande men inte heller dåliga. Eller som ett mål från en hamburgerkedja: man vet vad man får och det mättar för stunden.
Intressant med en handling som utspelar sig enbart i sjukhusmiljö.

Kerstin Hellgren

2013-02-26

Aningen rörig men läsvärd!

Pia Stendahl

2013-01-02

Jag har läst alla sex tidigare böcker och Rymd utan stjärnor, Mirakelmannen, Dödens pendel och Evig eld finns recenserade här på Bokbrus. Jag har tyckt att alla böckerna har varit spännande och flera av böckerna har dessutom tagit upp intressanta ämnen som exempelvis dödshjälp. Denna gång saknas just detta intressanta ämne vilket jag tycker är synd. Boken blir i och med detta en deckare bland alla andra deckare.

Moström krånglar till intrig för mycket vilket gör att den tappar trovärdighet. Den ena misstänkta efter den andra radas upp och som läsare tror jag aldrig riktigt på någon av de utpekade vilket jag vill göra. Jag vill bli lurad och tro att den ena efter den andra är en möjlig mördare men här känns inget alternativ som trovärdigt och då blir det lite tråkigt.

www. bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Rasmusmatte .

2012-09-09

Medelbra. Inte mer än så

Erik Zetterqvist

2012-08-07

Sämre än dom tidigare...tyvärr.

Åse Bandling

2012-08-02

Har Moström förlorat inspirationen eller är det för tätt mellan böckerna? Ett bottennapp.

Jenny Wikander

2012-07-21

Efter mindre än halva boken var jag övertygad om vem mördaren var, hade jag haft rätt hade den bara fått en svag trea eller på sin höjd en svag fyra eftersom jag gillar Jonas Moströms böcker och att han vet vad han skriver om när det gäller medicin och sjukvård. Men då han totalt lurade mig vad gäller denne av två skyldiga så får boken en stark femma.

Katarina B.

2012-07-17

Dåligt skriven, känns som om personen är väldigt ung. Banal på något sätt. Rekommenderas inte.

Marita Ryen

2012-06-13

Spännande och lättlästa men kanske lite väl osannolik i min smak. Betyg 3,5.

Jag har alltid tyckt om Moströms deckare, de har fått betyg fem eller fyra av mig.
Men denna story kunde blivit så mycket bättre, det saknades lite krydda på allt och det hjälper inte med en massa mord. Jag hoppas verkligen nästa bok blir bättre.

2012-05-11

Det här är den sjunde boken i Jonas Moströms serie om kriminalpolisen Johan Axberg och hans vän, läkaren Erik Jensen, i Sundsvall.

Jag har läst alla dom tidigare sex böckerna och tycker att dom är mycket bra.

Och den här sjunde boken var precis lika bra som dom sex tidigare. Jag gillar Jonas Moströms sätt att skriva, och jag tycker om huvudpersonernas karaktärer, och även övriga medverkandes karaktärer, i boken. Intressant är det också när det mesta rör sig runt sjukhus och sjukvård.

Så jag kan verkligen rekommendera alla hans böcker till dom som gillar svenska deckare.