Strindbergs Röda rummet på modern svenska

Strindberg, August

August Strindbergs Röda rummet är en av den svenska litteraturens största klassiker. Här är berättelsen bearbetad till modern svenska utan att vara nedkortad. Röda rummet handlar om Arvids Falks sökande efter en plats i tillvaron i ett sent 1800-tals Stockholm. Efter avslutade studier har han fått en ansedd plats på en av stadens myndigheter, men känner inget annat än frustration. Vi möter honom i detta skede när han lämnat tryggheten i en statlig tjänst och istället försöker slå sig på författarbanan. Han blir samtidigt god vän med ett antal frisinnade unga konstnärer vars öden vi också följer under berättelsens gång. Boken är starkt samhällskritisk och tecknar mustigt och målande upp spelet bakom kulisserna hos samhällets borgarklass, samtidigt med skildringar av samhällets baksidor, arbetarkamp och nationalism i dåtidens Stockholm. På vägen ställs många existentiella frågor. En bok som...

Hjortronhyllan

2023-03-21

Det är svårt att säga något som är nytt om August Strindbergs klassiska roman "Röda rummet". Boken har varit en del av den svenska litterära kanonen sedan den publicerades 1879 och har blivit en av de mest hyllade romanerna i svensk litteraturhistoria.

"Det är en roman som utforskar den svenska samhällsklassen under 1800-talet. Boken följer en grupp människor som besöker det röda rummet på Berns i Stockholm och utforskar sina liv och sociala relationer. Strindbergs skildringar av människors tankar och känslor är mästerliga och ger läsaren en djup förståelse för varje karaktär. Boken behandlar teman som klass, makt, kärlek och självförakt på ett sätt som är filosofiskt djupgående.

Strindbergs skrivstil är poetisk och full av symbolik och mästerlig satir, Språket tar sig en stund att förstå men ger boken en dåtids känsla och gör den till en av de största romanerna i svensk litteraturhistoria.

Sammanfattningsvis är "Röda rummet" en roman som är svår att beskriva på ett nytt sätt eftersom den har varit en del av den svenska litteraturen i över 140 år. Men trots detta är boken fortfarande en klassiker som kommer att fortsätta att fascinera läsare.

Tobias Pettersson

2020-08-21

Som bäst i de febriga paranoida partierna.

Ulrika Ekdahl

2020-04-17

En ganska händelsefattig bok och jag har aldrig riktigt fastnat för Strindberg men finns en del djup att gå ned sig i för den som tycker om hans sätt att skriva.

Mattias Sjögren

2019-09-27

Anna Hedenstedt

2018-08-04

Mer underhållande än jag väntat mig, men också trögläst i en del partier.

Lars Andersson

2017-01-22

En tidig roman av Strindberg som jag läste först som tonåring: arg, cynisk, rolig.

Magnus Johansson

2016-07-29

Det här betyget sätts nästan femton år efter att jag läste boken. Då upplevde jag den som mystisk, stämningsfull och flummig. Finns med på listan över böcker att läsa om.

Mariann Winge

2016-02-12

Otidsenlig

Benjamin Elfors

2015-07-30

Väldigt häftig stilistiskt. Vilt språk och fantastisk dialog. Det som dock drar mer betyget är att den är något tjatig och händelsefattig.

Niklas Jakobsson

2015-07-22

Nej du Strindberg, det här var inte särskilt intressant. Rörigt, daterat och högtravande, även om vissa passager glänser till.

Lars Willfors

2013-07-31

Fruktansvärt överskattad! Människor som roas av den här boken bör läsa något som är skrivet under de senaste hundra åren och som faktiskt är roligt/politiskt relevant på riktigt.

Sara Åman

2013-05-29

Svår. Mycket beskrivningar av Stockholm som blir lite svåra att hänga med i.. Krävdes en viss förförståelse för att förstå karaktären

Besviken. Otydlig. Svår. Ändock

Raul Carlson

2012-08-21

En bra bild av vad en begåvad ung man kan åstadkomma när han anstränger sig. Läsvärd. Underhållande.

Ulla Englund

2012-06-16

En sån rackarns karl att häckla allt han kommer åt. Men rolig är han.

Maria Johnson

2011-02-15

Kurslitteratur

Liza Bolin

2011-02-08

Observera att det är Per Demervalls seriebearbetning jag läst.
I vilket fall som helst är jag glad att jag inte försökte mig på enbart-text-versionen. Tråkig, rörig och framförallt FÖRÅLDRAD. Varför höjs denna 1800-talsgubbe till skyarna? Låt honom stanna i 1800-talet, det är ju det han skriver för.

Jasmine S

2011-01-08

En av de roligaste böckerna på svenska språket! "Ner med den dumma hunden Georg Stiernhielm!" LOL

Helena Niininen

2010-06-06

En klassiker som lättast kan beskrivas som dåtidens Jack.

2010-05-16

Jag var så skeptisk till den här boken första gången jag fick den i min hand, men efter andra och tredje läsningen så kunde jag ta den till mig fullständigt. Strindbergs författarskap och hans stil är oefterhärmlig, och jag har aldrig läst något som "Röda Rummet" tidigare. Hans sätt att beskriva platser, att besjäla objekt och att ge läsaren vyer över de platser som boken utspelar sig i, de är magiska. Jag ska absolut läsa om den en fjärde gång. Snart!

Birgitta B

2010-03-21

superb, beskrivningen av Stockholm gör mig målllös, en ord målare utan like.Den är tidvis mustig och fylld av bitter humor , klarsynt

Josef Andrén

2010-03-12

Första halvan rörig men andra halvan riktigt stark! tung trea

Malin Persson

2010-02-26

Inledningen helt underbar sen räcker det. Gillar inte Strindbergs litteratur och GILLAR INTE Strindberg. Tycker vi kan pensionera den gamla kvinnorhataren!

Adrien Combier Hogg

2010-01-02

En av de få böcker jag slutat läsa innan slutet. Tråkig och belamrad med svårfattliga (för oss som inte är insatta i detta) referenser till det sociala och politiska livet i slutet av 1800-talets Stockholm. Ger tyvärr knappast någon mersmak för Strindberg...

Thomas Rosswall

2009-12-07

Fantastiskt att jag först nu läst denna klassiker. Undrar hur jag kom undan i skolan. Läste vär en tio-raders sammanfattning och klarade mig med det. Strindberg skjuter skarpt mot adel, präster, borgare och arbetare. Bönderna klarade sig, men sen är det ju också en Stockholmsskildring. Viss kritik verkar parodissk, men det är ju svårt att bedömma detta 130 år efter publiceringen. Förstår varför af Wirsén blockerade hans inval i Svenska Akademien.

Niklas Olsson

2009-09-06

Provocerande tråkig.

Nils Thor

2009-05-17

Jo, den håller fortfarande.
Minns att jag blev hänförd när jag läste den första gången som ung gymnasist. Har läst om den några gånger, men nu är det nästan tjugo år sedan senast.
Jag blev inte lika hänförd den här gången, men Stockholmsskildringarna är fortfarande underbara, likaså de satiriska skildringarna av ämbetsverken.