Strimmor av hopp

Sepetys, Ruta

| 2011

Litauen 1941 Lina är precis som alla andra femtonåringar i Litauen, hon målar och tecknar och blir förälskad i pojkar. Tills en kväll när Sovjets hemliga polis slår in dörren och för bort familjen. Lina, hennes mamma och lillebror skiljs från pappan och tvingas upp i en smutsig tågvagn på väg mot ett fångläger i det kalla och ogästvänliga Sibirien. Här tvingas de att arbeta hårt under oumbärliga förhållanden och varje dag är en kamp för att överleva. Det är svåra år och det är bara deras viljestyrka, kärlek och hopp som får Lina och hennes familj att ta sig igenom dagarna. Men är det nog för att de ska överleva? Ruta Sepetys är väl förtrogen med historien då hennes släkt drabbades hårt av Stalins utrensningar på 40-talet. Hon ger en unik inblick i en av världshistoriens mer okända händelser som drabbade tusentals människor i Baltikum. Detta är en modig, brutalt ärlig och viktig bok som...

Nathalie Zettersten

2020-04-26

Bra bok

Johanna Varnander

2015-10-03

En lättläst och gripande historisk roman om ryska deporteringar under andra världskriget till sibiriska arbetsläger. Beskrivelersna är starka och bilderna som målas upp gav upphov till gråt - det är romaner som dessa, som väcker de djupaste känslor, som för mig betyder allra mest.

Boken följer en välmående familj i Litauen och hur de plötsligt rycks upp ur tillvaron när det knackar barskt på ytterdörren- protagonisten är Lina, 15 år fyllda, tillsammans med sin mor och broder blir de deporterade i tågvagnar genom hela Ryssland och där de får leva i ryska arbetskollektiv-

Kan rekommendera denna bok till alla som har historiskt intresse- men också för den som gillar hjärtgripande berättelser om överlevnad och familjen.

Ebba Andersson

2012-10-21

Bra och intressant om en "bortglömd" tid i historien

Anna Gunnarsson

2012-09-01

Jag vet inte hur många gånger jag ville krama om huvudkaraktären och säga: "lilla Lina, det ordnar sig. Du är så stark." Väldigt fin bok.

Helena Rehn

2012-01-12

En stark och hemsk men samtidigt vacker och hoppfull skildring av den sovjetiska annekteringen av Baltikum, en n¨got bortglömd del av historien.