Striden om Dimön

Mariette Lindsteins verklighetsinspirerade böcker om sekten på Dimön har sålts i en halv miljon exemplar världen över. Striden om Dimön är den efterlängtade femte delen i serien.Den unga journalisten Julia Frisk har precis återhämtat sig från ett dramatiskt jobbuppdrag på Dimön. Hon har lovat sig själv, och många andra, att aldrig träffa sektledaren Franz Oswald igen. Men så, på grund av ett olyckligt sammanträffade, får Julia och Franz en gemensam fiende. Samfundet kallar sig Ursprungsevangelisterna, ett religiöst brödraskap som använder ortodoxa, grymma metoder för att uppfostra sina döttrar. När Julia börjar gräva i dess förflutna öppnar hon ett ormbo av besatthet, svek och outsäglig ondska, och blir deras måltavla. För att gå till botten med Ursprungsevangelisterna behöver hon någon som förstår hur de tänker, någon lika samvetslös som dem. Men vågar Julia riskera att än en gång...

Anna Blomgren

2023-03-07

Läsvärd serie!

Julia Gedin

2021-07-10

ElinsBokhylla

2021-03-09

Bokens handling har tagit ett litet hopp från grundhandlingen som var om sekten på Dimön och ViaTerra och fokuserar nu mer på karaktärerna. Något som jag inte alls tycker är dåligt utan det är spännande att läsa mer om Julia, Franz och Thor. Däremot saknar jag Sofia emellanåt, det är tydligt att Lindstein har valt att ta in den yngre generationen i och med att Julia har blivit en större karaktär i serien. Något som jag tycker är intressant men jag kan inte låta bli att sakna Sofia emellanåt, det var ju trots allt henne som allting startade med.

Även om Mariette Lindstein har hoppa ifrån seriens handling kring ViaTerra och sekten på Dimön så finns såklart fortfarande sektdelen kvar i handling, bara att den är i en ny tappning och en som Franz inte styr. Det är intressant att läsa från ett annat perspektiv och från en annan slags rörelse än ViaTerra där Franz var ledare. Även om Ursprungsevangelisterna också är en slags sekt så ser den lite annorlunda ut jämfört med ViaTerra och det är intressant att se hur Lindstein beskriver sekter från olika perspektiv.
Det är intressant att läsa om hur två så lika men ändå så olika personer som Franz och Hilmer är, och hur de går emot varandra och blir fiender. Även om ViaTerra och Ursprungsevangelisterna är så olika så har de ändå en sak gemensamt, de är sektliknande grupper, något som Mariette Lindstein är suverän på att skriva om!

Precis som i förra boken, Requiem på Dimön, 2020, så är det intressant att djupa ner sig lite i karaktären Julia och även få lite mer insikt i hur Franz agerar och tänker. Även i denna bok har Lindstein låtit Franz att bli lite mer mänskligt och låta honom visa det för sin omgivning.
Däremot måste jag tyvärr säga att jag börjar tröttna lite på Franz fascination och besatthet av Julia, det var lite spännande i början men nu känns det som att det har gått lite för långt. Julia är en karaktär som jag uppskattar att läsa om, även om jag saknar Sofia emellanåt, men eftersom det nästan alltid går tillbaka till att hon dras till Franz och hans dumma idéer så är det tyvärr lite tröttsamt. Min tanke är att Mariette Lindstein har någon tanke kring hur deras relation ska framskrida och att hon kanske har något planerat längre fram i serien, att detta bara är början och även om jag ser fram emot att läsa vidare så hoppas jag att det blir lite mindre Julia besatthet av Franz i framtida böcker. Jag hoppas på lite mer variation och lite nytänk kring karaktärerna, även om Julias karaktär börjar att växa på mig mer sen förra boken.

Boken är riktigt spännande, redan från första kapitlet fram till sista sidan, Intrigerna och karaktärernas agerande är intressanta och komplicerade. Man får tänka en hel del när man läser denna bok och som ni vet sedan tidigare så tycker jag om när en bok får en att tänka till lite extra.
Jag har väldigt länge tyckt att sekter är ett intressant och spännande ämne och som alltid med Mariette Lindsteins böcker så märks det väldigt väl att hon vet vad hon skriver om och att hon har erfarenheter som återspeglas i hennes skrivande.

Som alltid när jag läser Mariette Lindsteins böcker så är de svåra att lägga ifrån sig, har man väl börjat i en bok så vill man gärna läsa hela direkt. Precis så var det även denna gång, även om jag drog ut på det lite just för att jag inte ville att den skulle ta slut så fort.

Återigen lyckas Mariette Lindstein skriva en riktigt spännande, välskriven och detaljerad bok. Detaljer, miljöbeskrivningar och spänning är något som Mariette Lindstein verkligen är bra på, de finns alltid med i hennes böcker. Balansen mellan vad som verkligen kan ske eller har skett på riktigt är så bra att allting känns verklighetstroget och skrämmande och Lindstein är en stjärna på att förmedla det i sina böcker!

Striden om Dimön av Mariette Lindstein är en otroligt bra och spännande bok. En bok som får en att stanna upp och tänka till, en bok full med spänning och intriger som man ibland undrar har skett i verkliga livet eller inte. Karaktärerna är välskrivna, kapitlen spännande och fulla med intriger. En riktigt fullträff enligt mig, en bok som jag starkt rekommenderar er att läsa, men som alltid i rätt ordning!

Åsa Carlsson

2021-02-24

Det händer något spännande precis hela tiden i denna välskrivna thriller, det blir liksom aldrig tråkigt. Kapitlen är perfekt avvägda passande för en spänningsroman och läsningen flyter på med en ovanlig lätthet. Fängslande, intressant och utmärkt avkoppling. Trots allt otäckt som händer finns segrar, svårigheter som övervinns, mycket medmänsklighet, stor empati, mycket som får dig att må bra. Kan inte bli bättre helt enkelt. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2021/02/striden-om-dimon-av-mariette-lindstein.html

Lysande, spännande och välskriven!