Striden

Ekeroth, Helen

Den svarta draken är väckt, och när kejsaren får veta det har Nuwa inget annat val än att lämna De svarta trädens skola och bege sig till huvudstaden. Kejsarens palats är en ny värld med all sin prakt och maktspel och Nuwa vet inte vem hon kan lita på. Hotet från rebellerna och den uråldriga draken växer och kejsaren tar drastiska beslut för att besegra sina fiender och den mörka magin. Men Nuwa vill inte vara en del i striden om makten. Hon måste göra det som ingen annan kan, väcka de tre drakarna som är kvar i Lyhrs borg. Bara det kan rädda magin i världen. Striden är den spännande fortsättningen på Skuggan, och andra delen i Drakberidaren-trilogin.

Anders Eriksson

2021-04-09

Jag gillar verkligen världen som författaren har byggt upp. Inte lika spännande som första delen, men jag ser verkligen fram emot del 3.

En spännande och välskriven fantasybok med en underhållande berättelse. Rekommenderas att läsa!

Spännande, underhållande & välskriven!

Detta är andra boken i en fantasyserie där
miljön är inspirerad av kina istället för den mer vanliga i fantasy med europeisk historia. Här får vi följa Nuwa som vi lärde känna i första boken när hon antogs och tränandes vid drakberidarskolan. I slutet av förra boken väckte hon en av de uråldriga drakarna vid den historiska drottningen Lyhrs Borg. Den gigantiska svarta draken väcker nu oro i riket, speciellt hos den diktatoriska kejsaren som föraktar den gamla magin drakarna står för.
Nuwa tvingas nu lämna skolan för att bege sig till huvudstaden.
Där blir hon kontrollerad och ytterst bevakad inom palatsets murar. Allt Nuwa vill är egentligen att återvända till Lyhrs ö för att väcka de sista tre drakarna för att kunna rädda magin i världen. Men den hårdförde kejsaren vill istället något helt annat.
Vem är Nuwas vän? Vem kan hon lita på?

I Nuwas värld är det enbart kvinnor som blir drakberidare då drakarna aldrig har accepterat en manlig beridare. I förlängningen är det alltså enbart kvinnor som blir kejsarens krigare från drakarnas ryggar. I första boken kändes denna tanke lite utmanade men i denna andra boken känns det helt normalt och inget vi tänker på under läsningen. Vilket i sig är härligt utifrån ett normperspektiv - normalisering av starka kvinnor.
Böckerna innehåller även en hel del relationer och i första boken så ingick bland annat en homosexuell relation mellan två killar. I denna bok har Ekeroth skrivit in en relation mellan två kvinnor i kejsarens närhet. Precis som i första boken så är homosexuella relationer i sig inget som gör att någon höjer på ögonbrynen utan normaliseras. Fint.

I första boken minns jag hur Ekeroth skrev fantastiska miljöbeskrivningar och detaljer om Nuwas rutiner på drakberidarskolan. Dessa fångade oss och förhöjde verkligen berättelsen.
På samma vis introducerar Ekeroth oss i denna boken till Nuwas tillvaro på kejsarens palats. Men av någon anledning så blir vi inte lika fångade av berättelsen. Istället känns mitten av boken som lite seg och långdragen, och beskrivningarna av händelserna på palatset fångar oss inte. Vad det beror på vet jag inte riktigt. Kanske är miljöer på drakberidarskolan helt enkelt mer intressant? Kanske är det för detta är andra boken av tre, och denna bit av berättelsen är lite språngbräda mot den avslutande boken?
Jag som högläsande vuxen körde dock på och mot slutet så fångas vi återigen av berättelsen. Men jag skulle säga att det finns en risk att läsare med dåligt tålamod eventuellt lägger ifrån sig boken i mitten, en risk som inte fanns överhuvudtaget med första boken. Den kunde vi inte släppa utan slukade totalt.

Så vi som älskade första boken blev något besvikna på denna andra del. Den är jättebra - men vi hade skyhöga förväntningar efter första boken .
Men detta fenomen tycker jag att man ofta stöter på när det gäller andra boken i en trilogi. Så vi har en förhoppning om en tredje del som är riktigt bra och kommer fortsätta läsa serien.
Språkligt väldigt välskriven och behaglig att högläsa.

Jennifer Johansson

2020-04-30

Tack så mycket Rabén och Sjögren samt Helen Ekeroth för recex!

Striden är andra delen i serien Drakberidaren, vilket är en bok för 9+ åringar som vill ha den där fantasyn med massvis av magi, drakar, vänskap, korruption och kärlek. Den första boken - Skuggan - handlar om Nuwa som kommer till en skola där man lär sig att ta hand om drakar. Hon är inte där bara för att lära sig om drakar, utan även för att ta reda på vad som hände hennes mamma som nu är död, när hon gick på skolan.

Alltså. WOW. Jag påbörjad den här boken under samma dag som jag läste ut den, jag slukade den. Det är så mycket action men jag uppskattade även att boken hade en lite segare start för att få koll på alla karaktärerna igen och bygga upp stämningen. Persongalleriet var fenomenalt att ha till hands i början av historien, men sen tyckte jag att Ekeroth höll sig till en mängd karaktärer som man faktiskt visste vilka det var och inte blev förvirrad, som var lite nackdelen med den första i serien.

Jag gillar hur vi mer ser mörk magi i den här boken och hur Ekeroth har utvecklat världen och gjort den större. Hon går in på ämnen som tas upp i äldre fantasyböcker men gör det på en sådan lättsam nivå att det ändå går att läsa för en yngre publik. Vi får träffa på en del nya karaktärer och jag gillar enormt hur Ekeroth jobbar med att varenda kotte, både tjej eller pojke, kan vara bra på att slåss och att det är okej att visa känslor. Jag gillar även tendenserna till LGBTQ+ vibbar jag får av vissa karaktärer och det är alltid så kul när det skrivs om men inte görs en så stor grej av det. Det liksom bara är. En stark fyra!

Nä, nu behöver jag tredje och sista delen. Jag kan ju inte vänta! Enormt bra. Rekommenderar till allt och alla.