Strax före tolvslaget - två vinterberättelser

Rowell, Rainbow

Två noveller av prisade Rainbow Rowell. Tolvslag handlar om Noel and Mags, som träffas på samma nyårsfest varje år men ska de bli ihop på riktigt? I Själsfränder möter Elena, som är ett stort Star Warsfan, sin like i Gabe."Den första kärleken berörs i båda historierna och skildras ömsint och fint." Fia Idegård, BTJhäfte 4, 2019BTJ helhetsbetyg:5

@enbokromans

2019-06-02

Jag har sagt det för, att noveller inte är min grej, men när det är Rainbow Rowell som skriver så måste jag bara läsa. Strax före tolvslaget innehåller två varma berättelser som utspelar sig under kalla vintern.

Första novellen är en kärleksberättelse om Noel och Mags. Den utspelar sig på samma nyårsfest under några års tid då Mags så gärna vill vara den Noel kysser vid tolvslaget.

Den andra novellen handlar om Elena som under några dagar köar för den efterlängtade filmpremiären av Star Wars – The Force Awakens. En upplevelse som ger henne vänner för livet.

Det här är två riktigt gulliga ungdomsnoveller som dessvärre inte kommer upp i samma nivå som Rowells ungdomsromaner. Men jag tror att det mer är på grund av novellens formförutsättningar, eller begränsningar, än något annat för det är två riktigt bra idéer. Rowell kan verkligen skapa karaktärer som det är svårt att inte älska och medan jag längtar efter del två om Simon Snow så var det roligt att åter få kliva in i Rowells varma värld.