Strax efter solnedgngen

King, Stephen

| 2010

Stephen King levererar nnu en hpnadsvckande novellsamling. Vem, frutom Stephen King, skulle frvandla en bajamaja till en slemmig fdelsekanal eller en sjaskig bar vid en motorvg till platsen fr evig krlek? En handelsresande i bcker kan plocka upp en stum liftare, utan att frst att den tystltne mannen i passagerarstet lyssnar bara alltfr uppmrksamt. Passen p en trningscykel, avsedda att f ned kolesterolhalten, kan frvandlas till en fngslande och skrckinjagande resa. "Pepparkaksflickan", som utspelar sig p en dslig utanfr Floridas kust, r en nagelbitarnovell om en en ung kvinna som r lika srbar och rdig som Audrey Hepburns rollgestalt i "Nattens gon". I "Ayana" utfr en blind flicka ett mirakel med en kyss och en smekning. Fr King r grnsen mellan de levande och de dda ofta suddig, och smmarna som hller samman vr verklighet kan brista i vilket gonblick...

Hanna Johansson

2016-09-11

Snyggt komponerade noveller. Mnga av dem kommer jag att bra med mig lnge.

Erica S

2014-05-01

Detta var ingen hjdare bok

Nicklas Bjrk

2013-06-02

Jag uppskattar Kings sm novellsamlingar, men ? Strax efter solnedgngen? tillhr tyvrr hans svagaste samlingar. En majoritet av hans berttelser blir aldrig srskilt intressanta. De f som r bra r dock frbannat bra. Godknd.

Josefine Ejebjrk

2012-07-11

Stephen King levererar fr det mesta, ven i denna novellsamlingen. Novellerna om det mer vernaturliga intresserar mig inte s mycket, men de vriga var riktigt bra. Min favorit r nog The Gingerbread Girl.

2012-05-26

Jag r inte s mycket fr noveller. Tror jag. De enda novellsamlingar jag lst r faktiskt Stephen Kings olika verk. Och eftersom King r King s r kvaliteten vldigt spretande, s ock i denna samling. En del r lysande, en del r... inte s bra och allt dremellan. Den hr har jag lst en novell i lite d och d. Ls resten p http://bokslut.blogspot.se/2012/05/strax-efter-solnedgangen-av-stephen.html

Karin Sder

2011-08-08

Noveller av King - kan det bli mycket bttre? N, jag tycker om hans noveller - vissa vill man bara ha mer av! Vilken fantasi den mannen har!

Lena Floser

2011-05-29

Inte King nr han r som bst.

Eyez Only

2010-10-18

King r inte "king" nr det gller noveller... Tre stycken r mycket bra och det r nr 2, 8 och den sista. Det r tack vare dessa tre som betyget orkar upp i tre stjrnor. Det hade varit bttre om King satsat p de hr tre, frlngt dem och frfinat dem ytterligare och sen gett ut dem i en samlingsbok istllet. Fr de andra novellerna hr r bara utfyllnad, inte det minsta spnnande och vissa rent pinsamma, som tex den som utspelar sig p rastplatsen.

Ola Janker

2010-06-30

Novellsamling. En och annan bra historia men flera knns mer som utkast till romaner...

2010-05-27

Min absoluta favoritfrfattare genom tiderna r och har alltid varit Stephen King. nda sen jag lste hans frsta bok "Carrie" nr jag var i femtonrsldern s har jag alltid lskat hans bcker. Och under dom hr trettiofem ren s har jag kpt och lst nstan sextio bcker av honom.

Jag tycker om precis allt han har skrivit. Bda hans rena skrckbcker, men lika mycket ocks dom bcker som inte r skrck.

Dom bcker som jag tycker minst om, det r hans novellsamlingar. Men det beror inte p honom, utan att jag aldrig har gillat noveller speciellt mycket verhuvudtaget. Jag tycker liksom att dom r lite fr korta.

Den hr novellsamlingen "Strax efter solnedgngen" innehll tretton noveller. Allt frn vldigt korta till ngra rtt s lnga.

Och fr att vara noveller, s var dom faktiskt vldigt bra. Det var vldigt olika noveller, frn skrck till "vanliga" noveller.

S jag kan helt klart rekommendera boken. Fast nnu hellre n riktigt tjock roman av Stephen King! ;-)

(Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Sarah .

2010-02-27

Nej, jag kan inte sga att detta var min favorit. Enligt min sik fr inte King tillrckligt med utrymme i en novell utan hans riktiga msterverk r de fantastiska tegelstenarna.

Erik F

2009-11-25

Underbar novellsamling! Rekommenderas starkt!