Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde: An Authoritative Text, Backgrounds and Contexts, Performance Adaptations, Criticism

"Backgrounds and Contexts" includes a wealth of materials on the tale's publication history as well as its relevance to Victorian culture. Twelve of Stevenson's letters from the years 1885-87 are excerpted, along with his essay "A Chapter on Dreams," in which he comments on the plot's origin. Ten contemporary responses--including those by Julia Wedgwood, Gerard Manley Hopkins, and Henry James--illustrate Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde's initial reception. Stevenson's 1885 tale "Markheim," a precursor to Jekyll and Hyde and a window onto the Victorian sensation market, is reprinted in its entirety in this Norton Critical Edition. Karl Miller, Jenni Calder, and Judith Halberstam discuss literary genres central to Jekyll and Hyde. Four scientific essays--including one by Stephen Jay Gould--elucidate Victorian conceptions of atavism, multiple-personality disorder, narcotics...

Mily Zapata

2023-05-31

Bra, spännande, kortare berättelse!

Jenny Strid

2022-08-08

Yes! Grym (och udda, jag älskar udda) story och spännande även om jag redan visste ungefär vad som skulle hända. 4,5 stjärnor!

Josefin

2020-01-15

Synd att man redan vet vad det är som händer innan man börjar att läsa. Annars hade den här nog gjort mig riktigt förvånad. På ett bra sätt.

Artur Foxander

2019-05-07

Det här är en bok om ett mysterium. Handlingen är verkligen sekundär för att inte säga väldigt tunn. Dessvärre vet varenda kotte svaret på mysteriet redan innan man har hunnit läsa klart titteln. Det som blir kvar är en lång väntan på att boken ska ge mig någonting jag inte redan vet. Sen tar den slut.

Det här är också ett perfekt inlägg i debatten om spoilers faktiskt förstör upplevelsen eller inte. JA!!! DET GÖR DE!!! Jag skulle säkert ge den här romanen 4 stjärnor, eftersom den är välskriven och jag kan tänka mig att den var väldigt spännande för de som inte fick den sönderspoilad för sig. Nu betygsätter jag inte hur bra den är, utan själva upplevelsen.

Spännande trots att jag ju redan från början vet själva grunden av mysteriet - det vet väl de allra flesta nu för tiden. Men kul att äntligen kunna säga att en har läst, och alldeles lagom lång för att inte bli långrandig eller för makaber.

Matthias Flodström

2017-12-17

Hade hoppats på mer av denna klassiker

Danje Förlag

2017-01-10

Av alla goda skäl en klassiker.

Sanna Carlborg

2017-01-06

Doktor Jekyll är en hygglig, ansedd men uttråkad farbror som en dag gör en banbrytande upptäckt. Han lyckas framställa ett elixir som avskiljer hans onda, djuriska sidor från hans vanliga person och resultatet blir Mr Hyde. Eftersom Jekyll inte bejakat så mycket av sina sämre sidor i livet är Hyde en förkrympt men ännu ung och spännande individ. Eftersom Hyde är en annan person känner Jekyll till en början ingen skuld och ånger inför det vederkvickande djävulskap som Hyde ställer till med. Men naturligtvis kan det inte sluta väl! Jag tycker att denna kortroman är en intressant utgångspunkt för filosoferande om ondskans existens och kvaliteter. Romanen är enkel men inte helt dum. Intrycket förstärks även av de stämningsfulla artonhundratalska londonkulisserna. Stark trea.

Niklas Jakobsson

2016-07-21

Påminner tematiskt mycket om Frankenstein, men är ganska spännande

Hedvig Marklinder

2016-02-15

Då boken skrevs i slutet på 1800-talet tänker jag att den ändå får bedömas med det i åtanke. Jag drar kopplingar mellan denna boken och Freuds tankar om det undermedvetna, jaget och överjaget vilket jag - efter jag googlat - förstod att jag inte var ensam om. Det är en intressant bok som i en bokklubb exempelvis kan resultera i livliga diskussioner och ondska och splittrade identiteter. Jag kommer absolut för alltid bära med mig denna klassiska historia, men mer än en trea får den inte. Hade önskat lite mer "kropp" i historien.

Victoire Marcel

2015-03-13

Det var verkligen hög tid för en omläsning av denna bok. Jag älskar den, stämningen är obehaglig och jag tycker om att det är mycket "show, don't tell" - att man inte får veta så mycket av vad Hyde faktiskt ägnar sig åt.

Nike Fritz

2014-08-16

Underbart att äntligen läsa denna klassiker! Vilket språk och vilken suggestiv spänning genom hela boken! En härlig bok att lyssna till en mörk kväll =)

Ida

2013-09-16

Började läsa den på engelska men den är riktigt svårläst på originalspråket. Lånade hem den svenska översättningen och då gick det snabbt att läsa, den är inte lång. Läsvärd!

Linda Åslund

2013-06-01

Boken idé med dubbelheten kan läsas på så många sätt psykologiskt. Flera senare berättelser och versioner tar fasta på Stevensons Dr och Mr och berättar dem med högre grad av dramatik. Här gillar jag det dubbla i Dr Jekyll när man så småningom kommer till bekännelsen. Dock gillar jag inte saker som antyds kring att ondska ska kunna utläsas av kroppen, Mr Hyde är "dvärgväxt" och aplik, osv, men man får väl förstå att boken var en produkt av sin tid. Nyare varianter lägger in egna lager för att beskriva ondskan, här blir det aldrig särskilt skrämmande. Men det är ändå roligt att läsa originalet.

Jenny Eriksson

2013-04-27

Här kan ni läsa min recension: http://jenny.jennytranslation.com/2013/04/28/dr-jekyll-och-mr-hyde/

Johanna B

2013-04-26

Inte läst denna utan Olalla (engelsk ljudbok)

Sutra Stevens

2013-01-26

Kan däremot rekommendera den brittiska TV-serien "Jekyll".

Helt okej story =)

Elin Cidh

2012-07-16

Otroligt skönt språk och historierna utspelar sig dessutom i en tidsepok och miljöer som tilltalar mig.

Anna Nyman

2011-02-19

Att läsa författaren som var först med denna nu mycket klassiska vändning, är betydligt mindre spännande eftersom man vet hur det ska sluta. Men hatten av till Stevenson!

Elisabeth E

2011-01-21

Riktigt bra. Stevenson är en fantastiskt författare.

Regina Svanberg

2010-05-30

Den var lite spännande men eftersom man har hört vad boken handlar om innan var den inte så spännande som den kunde ha varit

Josefine Larsson

2010-01-15

En mycket speciell bok. Lite rolig på något vis men man kan ju förstå att det är en klassiker. Kort och koncis