Stråk av rött

George, Elizabeth

| 2009

Elizabeth George visar med denna sinnrika mordhistoria varför hon är deckargenrens mest framgångsrika författare. Kommissarie Thomas Lynley har i sorgen efter sin mördade hustru gett sig av på vandring längs Cornwalls klippiga kust. Han har givit sig iväg utan identitetshandlingar och sin polisbricka har han lagt åt sidan. På sin väg uppför de slippriga stigarna råkar han på en kropp som ser ut att ha fallit från en hög klippa ovanför. Detta får Lynleys polisinstinkter att väckas till liv och han tar sig så småningom till en ensligt belägen stuga där han slår larm. För det är ett mord, det ser ut att vara ett simpelt sådant, men som i de riktigt bra och sinnrika mordhistorierna är det inte så enkelt som det vid första anblicken synes vara.

Elisabeth Svensson

2018-03-24

Läst den på svenska under namnet Stråk av rött

Terese Johansson

2015-03-03

Boken var lite väl babblig bitvis och det kändes som om det fanns för många "svammelpartier" i den, dom kan man i och för sig ögna igenom lite snabbt, men ändå. Rent generellt blev jag lite besviken på den, jag hade väntat mig att den skulle vara en av de bättre George-böckerna.

Terese Johansson

2015-02-17

Den var inte så bra som jag hade väntat mig. Bitvis tyckte jag att den var lite väl svamlig och vissa saker var irrelevanta för storyn.

Oskar Henriksson

2011-05-02

Den första av Georges böcker jag läser. Det finns mycket i boken som är bra, tex miljöskildringarna och dialogerna mellan poliserna. Och intrigen är bitvis spännande. Men boken är på tok för lång, det känns som en evighet mellan de bra bitarna. Mycket känns som utfyllnad. Och vart tog Lynley och Harvers vägen? De är ju knappt närvarande i boken, vilket är synd då dialogerna dem emellan är bokens bästa bitar. Dessutom måste jag säga att handlingen är på tok för sliskig, det känns lite som att titta på Big Brother. Boken får en svag trea i betyg.

Marianne Strandberg

2010-11-22

Rätt bra, men lååång.....

Älskar Elizabeth Georges böcker för att det på något sätt är så mysigt att krypa in i den engelska överklassens tebjudningar och se hur ett annat samhällsmönster appliceras på verkligheten. Den här boken utmärkte sig från många av de andra med att den inte rörde sig kring Yarden, utan ute på landsbygden. Man lär känna Lynley på ett helt annat plan och de andra karaktärerna är även de riktigt bra. Den var lång och tog lång tid att läsa på ett positivt sätt, det kändes till sist som att man var en del av samhället i boken och kände karaktärerna som beskrevs. Gillade den!

Eva Bommelin

2010-08-23

En underbr bok igen!!!! Det känns som man är hemma när man läser Elisabeth George. Längtar till den nästa boken kommer ut.

Sofia Berg

2010-08-04

En av Elizabeths sämre böcker

Anita Lundgren

2010-04-24

Jag gillar hennes böcker; personskildringarna och samspelet mellan dem framför allt. Visst är det långa böcker, men jag tycker aldrig de blir tråkiga.

2009-08-16

Stråk av rött var en bok med alldeles för många sidor. Sidor, som i slutet av berättelsen, snabbt hafsade igenom själva upplösningen. På dessa 700 sidor hade även en mer målande beskrivning av Cornwall definitivt fått plats.

Lena L

2009-07-21

En spännade historia med många tänkbara mördare. Dock var det lite seg i mitten. Många olika karaktärer gjorde det lite svårt att följa med i personbeskrivningarna ibland. Inte en av hennes bättre.

Gunilla Jönsson

2009-07-12