Størst av alt

Størst av alt er et drama så godt skrevet at den blåser leseren av banen fra første side. De rikeste rike og de aller nederst på rangstigen trenger sjelden å møtes. Bare på Djursholms almenne gymnas. Fem tenåringer og en lærer som vil det beste. Det ender med en katastrofe. Ni månder senere stilles atten år gamle Maja for retten. Det er hevet over enhver tvil at Maja skjøt og drepte kjæresten sin Sebastian og bestevenninnen Amanda. Og han som ble hardt skadd, men overlevde, Samir, hva har han å si om Majas rolle? Størst av alt er på mange måter et portrett av Sverige i dag, samtidig som det er en hjerteskjærende skildring av forholdet mellom foreldre og barn, og det å være ung. Kåret til Årets beste svenske kriminalroman av Svenska Deckarakademin: «Et originalt fortalt psykologisk rettssalsdrama i et skarpt og engasjerende språk»

Matilda Persson

2022-05-03

Till en början hade jag delade känslor kring att boken var skriven utifrån Majas tankar under rättegången men ju mer jag läste desto mer insåg jag att det faktiskt är ett väldigt originellt sätt för att beskriva ett händelseförlopp. Jag hade tyvärr sett Netflixs tv-serie innan jag läste boken vilket gjorde att jag inte blev lika investerad i handlingen som om jag hade gått in helt ovetandes om vad som skulle hända. Jag tycker fortfarande att boken är bra men den är emellanåt rätt långsam och det blir en del upprepningar.

Karin Adrian

Lotta Wiker

2020-06-29

Stefan Wern

2020-05-01

Mycket välskriven o h trovärdig.

Stefan Wern

2020-05-01

Mycket välskriven o h trovärdig.

Angelika G

2020-01-15

Tycker verkligen inte om den här typen av böcker MEN störst av allt fick mig att ändra min åsikt.
Väldigt bra bok! Spännande historia trots att det mesta utspelar sig i en rättssal och vi följer tankar av bara en person.
Lite seg i början men efter bara en liten stund var jag helt fast.

Eva Pettersson

2020-01-10

Aldrig hade jag trott att en bok som till stor del utspelar sig i en rättssal skulle kunna vara så spännande! Störst av allt inleds med att en skolskjutning har ägt rum i ett klassrum. Alla ligger skjutna utom Maja Norberg, bokens ‘jag’, som knappt ens har ett blåmärke på kroppen.

Därefter får vi genom Majas ögon följa hur hon upplever de ensamma och ångestladdade dagarna och nätterna i häktet, den utdragna rättegångsprocessen och pressens skriverier, och inte minst tillbakablickarna till händelseförloppet månaderna före den ödesdigra dagen då allt blev så fruktansvärt fel.

Boken var lite seg i början, men när jag väl kommit in i den var jag fast! Författaren lyckas på ett mycket skickligt sätt beskriva Majas tankar och känslor, och vad som lett fram till skjutningen, och genom hela boken känner jag starkt med såväl Maja som de andra ungdomarna i hennes närhet. En bok som jag redan nu känner kommer att leva kvar inom mig långt efter att den blivit utläst!

Sara AK

2020-01-05

Såg serien innan jag läste boken vilket, jag misstänker, gjorde det lättare att hänga med från början av boken som annars var lite seg och svår att komma in i. I övrigt en spännande och välskriven historia.

2019-10-30

Störts av allt är en riktigt bra bok. Det börjar lite segt men storyn växer genom hela boken. Talspråket fungerar. Det är både driv och känns trovärdigt. Ilska och sorg i varje mening. Vad driver någon till att begå ett så fruktansvärt brott? Vi får i återberättande en bild av vad som ledde fram till den tragiska skolskjutningen. Temat är ju hyperaktuellt som det är. En annorlunda twist på en kriminalroman.

Lars B.

2019-10-15

Seg och pratig inledningsvis. Giolito är själv jurist vilket skiner igenom. Berättelsen fastnar stundtals i tröttsam juridisk lingo. Ett annat problem är det språk författaren sätter i den 18-åriga huvudkaraktärens mun, det känns inte autentiskt och jag hör Malin Persson Giolitos röst, inte Maja Norbergs. Trots allt bitvis intressant om klass och människovärde.

Sevgi Akalin

2019-10-04

Gillade varken boken eller serien.

Kjell Ram

2019-09-18

Välskriven men förstår inte hypen. Långtråkig.

Erika E

2019-06-26

Mycket välskriven!

Mar Ek

2019-05-18

Älskade serien, boken var bättre

Nääääääää

Tommy -

2019-03-23

Protagonisten är inte intressant och språket är mest en stor kavalkad av satsradningar. Som brukligt är för ungdomsböcker får vi oss en lektion i norm- och samhällskritik. Tröttsamt. Ett plus för dess disposition.

Karoline Norheim

2019-03-10

Spännande att följa med i rättegången. Trevlig tvist från en vanlig deckare

Sarah

2019-03-07

riktigt bra. Bra flyt, bra språk. Mycket läsvärd

Lena T

2019-02-14

Överskattad!

Karolin L

2018-12-31

Priset ”Årets bästa deckare 2016” är helt klart välförtjänt. Tät och spännande från första till sista sidan.

2018-12-28

Jag upplevde boken som otroligt väl skriven och disponerad. Ingenting var klart från start och berättelsen utvecklas på ett fantastiskt sätt. Boken är ifrågasättande, samhällsaktuell och intressant. Att få följa huvudkaraktärens personliga berättelse parallellt med rättegången är ett snyggt drag. Tonen hos huvudkaraktären är ganska hård, cynisk och skoningslös i många avseenden men det är uppfriskande. Berättelsen i sig är förvånansvärt sorglig och berörande.

Anna Lenfeldt

2018-08-03

Svag trea. Lite knepig bok med trist språk och orealistiska personskildringar. Förstår inte riktigt hypen kring denna bok, men det är nog bara inte min smak helt enkelt.

Jan Svensson

2018-07-19

Inte riktigt min smak. Ganska förutsägbar.

My Thulin

2018-07-06

Gillar denna bok skarpt! Malin skriver fantastiskt och det känns som hon uppdaterar hela genren !

MK

2018-06-26

Intressant och spännande bok. Malin Persson Giolito skriver väldigt bra. Jag sträckläste hela boken.

jenny lorefors

2018-05-07

Älskar! Äntligen lite nyskapande i deckarbranschen

Anna Hedenstedt

2018-04-05

En sidvändare! (Liiite upprepande mot slutet bara.)

Karin Johansson

2018-03-28

En bra bok om ungdomskärlek, hur snabbt livet kan vända, men allt är inte vad det ser ut att vara...

Anders Björnlund

2018-03-09

Mycket bra bok! Intressant och gripande story.

Marc Moore

2018-01-27

Välskriven och spännande. Jag drar mig lite för att rekommendera den eftersom huvudpersonens tankegångar är så negativa och att det kan vara krävande för mig som läsare att umgås med dom.

Lisa K

2018-01-04

Tycker att boken är jättebra! Fångar mitt intresse direkt.

Ann Simonsson

2018-01-02

Lyssnade inte klar boken.

Jonna

2017-12-20

Jag förstår inte varför denna blivit så hypad. Den var helt okej men inte särskilt fångande eller spännande.

Helena Carlsson

2017-12-07

Otroligt bra bok som inte lämnar någon oberörd

Therese A

2017-11-24

Mycket bra bok som stannade kvar länge efteråt

Alexandra Coard

2017-11-22

Mycket bra historia och bra språkligt. Intressant för alla som arbetar med unga.

Sara Weiner

2017-11-12

Malin Persson Giolito har sitt helt egna språk och sätt att berätta på, det är så fruktansvärt snyggt. Berättelsen är spännande och gripande!

Lena Knutsson

2017-11-06

Störde mig initialt på det tråkiga språket, ordvalen... men fortsatte och är glad för det. Tyckte boken var bra fast den är mkt annorlunda skriven

Marie Johansson

2017-11-05

Gripande!

Helena Lundqvist

2017-10-27

Otroligt välskriven.

Adam Brewid

2017-10-17

Fantastiska formuleringar. Spännande och tonsäker.

Bokslukerskan

2017-10-14

Betyg: 4,5

Störst av allt - det är känslorna som Malin Persson Giolito framkallar inom mig när jag läser den här boken.
Kusligt gripande!
Oerhört stark.
Jag grät,
om och om igen....
Kärleken är o så vacker men ack så ohyggligt vidrig.
Giolito's ocensurerade, känsloladdade story kramar om mitt hjärta och sänder kalla kårar längs min ryggrad.
Jag klev rakt in i handlingen och blev olyckligt kär!

Marie Bonnevier

2017-10-10

Sanslöst bra bok med en helt annorlunda ingångsvinkel. Mycket spännande och faktiskt gick det inte att lista ut slutet i förväg. Rekommenderas varmt.

Maria Johansson

2017-10-08

Fantastisk bok! Välskriven och trovärdig rätt igenom. Känns samtida utan att vara krystad eller fastna i detaljfrossa. Läs!