Störst av allt

Årets bästa deckare! Utsedd av Svenska Deckarakademin. Stenhårt rättegångsdrama De rikaste rika och de mest utsatta behöver sällan träffas. Utom i Djursholms allmänna gymnasium. Fem tonåringar, och en lärare som vill väl. Det slutar i katastrof. Nio månader senare ställs artonåriga Maja inför rätta. "Jag vet inte hur jag ska orka lyssna. Men det är farligt att släppa på koncentrationen. För då kommer ljuden. Ljudet när de kom in i klassrummet och drog bort mig, ljudet när Sebastians skalle föll i golvet, det lät ihåligt. Det dånar i mig, så fort jag inte passar mig kommer det tillbaka. Jag pressar naglarna in i mina handflator, försöker ta mig därifrån. Men det hjälper inte. Min hjärna släpar alltid tillbaka mig till det där jävla klassrummet." Störst av allt är en stenhård rättegångsthriller, ett inkännande porträtt av en ung människa och en svidande vidräkning med...

Fantastiska formuleringar. Spännande och tonsäker.

Betyg: 4,5

Störst av allt - det är känslorna som Malin Persson Giolito framkallar inom mig när jag läser den här boken.
Kusligt gripande!
Oerhört stark.
Jag grät,
om och om igen....
Kärleken är o så vacker men ack så ohyggligt vidrig.
Giolito's ocensurerade, känsloladdade story kramar om mitt hjärta och sänder kalla kårar längs min ryggrad.
Jag klev rakt in i handlingen och blev olyckligt kär!

Sanslöst bra bok med en helt annorlunda ingångsvinkel. Mycket spännande och faktiskt gick det inte att lista ut slutet i förväg. Rekommenderas varmt.

Fantastisk bok! Välskriven och trovärdig rätt igenom. Känns samtida utan att vara krystad eller fastna i detaljfrossa. Läs!

johan

Jag gjorde ett konto enbart för att kunna varna andra om denna bok. Den är SÅ dålig att det blir smärtsamt att läsa. Jag skäms över att jag läste klart hela boken, vilket jag gjorde då den har fått höga betyg. Den är tråkig och förutsägbar. Man väntar på att något ska hända i berättelsen som ska fånga intresset men det kommer aldrig. Boken är totalt händelselös. Kommer aldrig läsa en till bok från denna författare.

Riktigt bra och fängslande bok!

Fy så jobbig att läsa....Inte som jag trodde. Tycker som någon tidigare att den är överskattad.

Kan knappt beskriva hur bra jag tyckte denna bok var!! så intressant, så viktig, så aktuell....så gripande!!!!

Något överskattad och överhypad, läsvärd men ingen fullträff.

Petri

2017-08-12

Mycket bra skildring av Maja och medryckande handling!

Kristina Carlsson

2017-07-22

Jag brukar sällan läsa deckare eller kriminalromaner, men denna boken blev utvald i den bokklubb jag är med i, så då var jag tvungen att läsa den vilket var bra."Störst av allt" är en otroligt bra bok som är omöjlig att slita sig ifrån. Boken växlar mellan dåtid och nutid och sakta men säkert får man reda på vad som egentligen har hänt och varför.
Författaren skildrar dessutom människor och händelser genom huvudpersonens ögon perfekt, mitt i prick, och man känner igen sig precis i hur det är i Sverige idag. Jag log för mig själv många gånger tack vare detta, trots bokens allvarliga innehåll.
Hade betyget 4,5 funnits, hade den fått det.

Anneli Johansson

2017-07-21

Trög start. Bra språk men inget riktigt driv. Hoppig mellan nutid och dåtid.
Allt eftersom blev boken bättre och i mitten riktigt bra som fortsatte till slutet.

Nina Gustafsson

2017-07-09

Fascinerande berättelse av Maja där helhetsbilden växer allt eftersom. Hur stor del i allt har Maja? Hur stor del har alla andra?

Henrik Johansson

2017-07-04

Både ja och nej men ändå svårt att lägga den ifrån mig. Oerhört spännande och psykologisk intrig, men ojämn i tempo och ibland väldans detaljerad.

Tove Andersson

2017-07-04

En bok med en stark handling och personligheter, hennes sätt att skriva på är utomordentligt och proffsigt.
Jag är väldigt otålig av mig när det gäller läsning så jag kunde inte hålla mig ifrån att bara läsa mer och mer eftersom att man inte får reda vad som har hänt med en gång.

Karolina Jonsson

2017-06-18

Vilken fruktansvärd men också fantastisk bok. Allt i historien är väldigt aktuellt och Malin skriver närgånget och äkta, med person- och miljöbeskrivningar som liknar väldigt mycket verkligheten. Det tar mig en stund att komma in i historien men när jag väl gör det dras jag in i spänningen och både fruktan och längtan efter att få veta vad som ska hända Maja. När jag inte läser boken tänker jag på den och när jag läser boken kan jag inte sluta bläddra. Som så många andra säkert redan sagt - ja, den har allt! Och i en miljö som allmänheten inte ofta får veta av, hur det verkligen är. Hur en rättegång går till, hur det känns att sitta häktad och känslan av att vänta på sin dom. En bok väl värd sina topprecensioner.
- jonssonsbookworld.blogg.se

Lena Andersson

2017-06-14

Ovanlig deckare med ett rappt språk

Malin Nilsson

2017-06-09

Bra bok, skulle varit 4 stjärnor om inte författaren hade hoppat så mycket mellan nutid och dåtid i samma stycke, lite rörig men väldigt bra bok annars

Susanne Rydvald

2017-05-17

Värst av allt - 20 sidor och hela intresset försvinner - en författarinna som inte kan skriva på ett hyggligt sätt utan att sätta allting i kläm eller snedda bokstav - 8 till 11 gånger per sida - nej tack det här ledar ingenstans

Malin Magnander

2017-05-15

Mrs SHE

2017-02-19

Välskriven. Bra språk. Imponerande historia. Fina, trovärdiga karaktärer. Jag uppskattar tempot i boken, vanligtvis är det fullt ös som gäller i kriminalare, men inte i denna. Vemodig. Rekommenderar!

2017-01-29

Skicklig språkbehandling och disposition med växlingar mellan rättegångsreferat och huvudpersonen Majas uppfattning och känsla för de olika skeendena. Men kan inte rekommendera detta delvis oerhört detaljerade och långtråkiga berättande.

Gunilla Pellerina

2017-01-26

Höga förväntningar gav en trög start av boken.
Allt eftersom blev boken bättre och i mitten riktigt bra.

Y

Yngve Carlsson

2017-01-14

Köpte den för att Pappa Leif GW rekomenderade den i TV. Av de 50 deckare jag läst de senaste 12 månaderna är detta den sämsta jag läst. Inte ens värd att slösa tid på.

MaPa

2016-12-29

Erika Hedéen

2016-12-15

Jag gillade denna skarpt! Svår att lägga ifrån sig och väldigt verklighetstrogen. Man blir väldigt intresserad redan från sidan ett. Jag rekommenderar denna varmt

Fatima Svensson

2016-12-14

Så bra!

emmakicki

2016-12-09

Jag är kluven till boken som till viss del var bra men samtidigt för lång och ibland ganska seg och upprepande. Den funkade ändå bra som ljudbok, Lo Kauppi läste väldigt tydligt och bra men ibland kändes det som att hon fick Maja att låta mer spydig än jag kanske tolkat det. Läsvärd men inte så bra som många andra verkar tycka.

Karin Granander

2016-10-28

Tråkig bok. Långsam och jag förstår inte varför det sägs att den är bra.

2016-10-23

Egentligen är betyget 3,5. Jag tycker att den är bra men alldeles för lång.

Sofia Rylander

2016-10-21

Jag har försökt läsa en bok av henne förut men gav upp. Denna hade jag mycket höga förhoppningar på eftersom den varit så frekvent överallt. Men vilken besvikelse. Det händer liksom ingenting igenom hela boken, det saknas handling. Nej det vet i sjutton om hon ska få fler chanser, nog inte en författare för mig.

Katarina Nord

2016-10-14

Bra driv i texten, ett ovanligt sätt att skriva om ett brott som tilltalar mig mycket. Det känns tråkigt när boken är slut, som det alltid gör då jag läst något bra! Men också för att Majas liv har just börjat, men vilket liv har hon framför sig?!

Gunnel Lindström

2016-10-13

Jag har svårt att stå ut med att läsa denna tunga mörka handling. Välskriven.

Marina Pedersen

2016-10-10

Spännande

Engelska Väninnan

2016-09-15

Fantastisk JA. Intensiv, bitvis elakt rolig, samhällskritisk och djupt rörande. Här finns mycket att diskutera för en bokcirkel.

Camilla Westin

2016-09-08

Så otroligt bra! Fastnade och kunde knappt lägga ifrån mig boken.

2016-07-30

Fast från första till sista sidan...helt fenomenalt skriven!

Yvonne Larsson

2016-07-27

Jag var rädd att bli besviken på boken, dels för att jag väntat på den sen jag läste Malin Persson Giolitos förra bok och dels eftersom "alla" sagt och skrivit att Störst av allt är så fantastisk. Efter första sidan visste jag att boken varit värd att vänta på, och den är precis så bra som jag hört. Efter att ha läst sista sidan i boken kan jag bara konstatera att det är en fantastisk bok. Läs den!

Erica B

2016-07-25

Fruktansvärt bra bok! Så skickligt skriven att man bara vill läsa mer.

ingrid tullgög

2016-07-24

Fantastisk bok som har allt

2016-07-20

Helt fantastiskt rättegångsdrama som varvar mellan rättegången och vad som faktiskt hände. När Malin skriver som Maja så ÄR det på riktigt en 18-årings ord, känslor och vardag. Jag vill bara ha mer! Och är övertygad om att jag redan läst årets bok.

När jag börjar läsa den här boken slås jag först av det speciella språket i boken. Ett talspråk som följer boken igenom men som gör det hela lysande bra. Det är en rättegångstriller skriven ur förövarens perspektiv. Men boken är så mycket mer, en bok om kärlek, klasskillnader, droger, utanförskap, vänskap, föräldraskap mm.

Vi får följa Maja före, under och efter den hemska skolmassakern i Djursholms allmänna gymnasium. Boken berättas med Majas ord hela vägen och man kan inte släppa ifrån sig boken långa stunder. Det är helt lysande skrivet. Man känner som om man är där bredvid Maja hela tiden. Ibland vet jag faktiskt inte om jag ska känna med henne eller om jag ska avsky henne. När boken är slut vet jag fortfarande inte riktigt. Jag kommer länge, länge att ha denna bok i mina tankar.

Detta lär säkert bli en av årets absolut bästa böcker, så missa inte denna.

Betyg 5+ av 5

2016-07-06

Det här var en mycket, mycket bra bok, som verkligen grep tag i mig. Helt klart en av årets bästa böcker. Jag fick tvinga mig själv att lägga ifrån mig den ibland, för jag ville inte läsa ut den alltför fort, eftersom det var så bra, och jag ville att den skulle räcka länge.

Störst av allt är Malin Persson Giolitos fjärde bok. Jag har läst alla hennes tre tidigare romaner, och tyckt om dom alla tre. Och jag har tyckt att hennes böcker, och hennes sätt att skriva, har blivit bättre och bättre för varje gång.

Här är en länk till mina blogginlägg om hennes tidigare böcker, Dubbla slag ? år 2008 ? betyg 3, Bara ett barn ? år 2010 ? betyg 4, Bortom rimligt tvivel ? år 2012 ? betyg 4,5.

Och boken Störst av allt får absolut högsta betyget från mig. Den är oerhört välskriven och engagerande. Det är en bok som jag kommer bära med mig länge, tänka på, och komma ihåg. Den är väldigt stark och mycket gripande. Och den handlar om så mycket. Enkelt sätt så kan man ju säga att det handlar om en skolskjutning i Djursholm, men bakom det så handlar det till exempel även om klasskillnader, utanförskap, ansvar, kärlek, ungdomar, skuld, föräldraskap, ungdomsproblem, droger, samhällsansvar, och mycket annat.

Boken är ett rättegångsdrama, och man får följa en artonårig flickas rättegång från början till att domen kommer, med tillbakablickar på det som har hänt.

Det känns verkligen som att det är en tonåring från Djursholms tankar, och inte att författaren är en fyrtiosexåring boende i Bryssel.

Rekommenderar absolut boken till alla, för en mycket stark och bra läsupplevelse.

Och jag hoppas verkligen att det inte dröjer fyra år igen innan Malin Persson Giolito kommer ut med en ny bok.

Och genren rättegångsdrama/rättegångsthriller vill jag verkligen läsa fler böcker i .