Strst av allt

rets bsta deckare! Utsedd av Svenska Deckarakademin. Stenhrt rttegngsdrama De rikaste rika och de mest utsatta behver sllan trffas. Utom i Djursholms allmnna gymnasium. Fem tonringar, och en lrare som vill vl. Det slutar i katastrof. Nio mnader senare stlls artonriga Maja infr rtta. "Jag vet inte hur jag ska orka lyssna. Men det r farligt att slppa p koncentrationen. Fr d kommer ljuden. Ljudet nr de kom in i klassrummet och drog bort mig, ljudet nr Sebastians skalle fll i golvet, det lt ihligt. Det dnar i mig, s fort jag inte passar mig kommer det tillbaka. Jag pressar naglarna in i mina handflator, frsker ta mig drifrn. Men det hjlper inte. Min hjrna slpar alltid tillbaka mig till det dr jvla klassrummet." Strst av alltr en stenhrd rttegngsthriller, ett inknnande portrtt av en ung mnniska och en svidande vidrkning med...

Mrs SHE

Vlskriven. Bra sprk. Imponerande historia. Fina, trovrdiga karaktrer. Jag uppskattar tempot i boken, vanligtvis r det fullt s som gller i kriminalare, men inte i denna. Vemodig. Rekommenderar!

2017-01-29

Skicklig sprkbehandling och disposition med vxlingar mellan rttegngsreferat och huvudpersonen Majas uppfattning och knsla fr de olika skeendena. Men kan inte rekommendera detta delvis oerhrt detaljerade och lngtrkiga berttande.

Gunilla Pellerina

2017-01-26

Hga frvntningar gav en trg start av boken.
Allt eftersom blev boken bttre och i mitten riktigt bra.

Y

Yngve Carlsson

2017-01-14

Kpte den fr att Pappa Leif GW rekomenderade den i TV. Av de 50 deckare jag lst de senaste 12 mnaderna r detta den smsta jag lst. Inte ens vrd att slsa tid p.

MaPa

2016-12-29

Erika Heden

2016-12-15

Jag gillade denna skarpt! Svr att lgga ifrn sig och vldigt verklighetstrogen. Man blir vldigt intresserad redan frn sidan ett. Jag rekommenderar denna varmt

Fatima Svensson

2016-12-14

S bra!

emmakicki

2016-12-09

Jag r kluven till boken som till viss del var bra men samtidigt fr lng och ibland ganska seg och upprepande. Den funkade nd bra som ljudbok, Lo Kauppi lste vldigt tydligt och bra men ibland kndes det som att hon fick Maja att lta mer spydig n jag kanske tolkat det. Lsvrd men inte s bra som mnga andra verkar tycka.

Karin Granander

2016-10-28

Trkig bok. Lngsam och jag frstr inte varfr det sgs att den r bra.

2016-10-23

Egentligen r betyget 3,5. Jag tycker att den r bra men alldeles fr lng.

Sofia Rylander

2016-10-21

Jag har frskt lsa en bok av henne frut men gav upp. Denna hade jag mycket hga frhoppningar p eftersom den varit s frekvent verallt. Men vilken besvikelse. Det hnder liksom ingenting igenom hela boken, det saknas handling. Nej det vet i sjutton om hon ska f fler chanser, nog inte en frfattare fr mig.

Katarina Nord

2016-10-14

Bra driv i texten, ett ovanligt stt att skriva om ett brott som tilltalar mig mycket. Det knns trkigt nr boken r slut, som det alltid gr d jag lst ngot bra! Men ocks fr att Majas liv har just brjat, men vilket liv har hon framfr sig?!

Gunnel Lindstrm

2016-10-13

Jag har svrt att st ut med att lsa denna tunga mrka handling. Vlskriven.

Marina Pedersen

2016-10-10

Spnnande

2016-09-15

Fantastisk JA. Intensiv, bitvis elakt rolig, samhllskritisk och djupt rrande. Hr finns mycket att diskutera fr en bokcirkel.

Camilla Westin

2016-09-08

S otroligt bra! Fastnade och kunde knappt lgga ifrn mig boken.

2016-07-30

Fast frn frsta till sista sidan...helt fenomenalt skriven!

Yvonne Larsson

2016-07-27

Jag var rdd att bli besviken p boken, dels fr att jag vntat p den sen jag lste Malin Persson Giolitos frra bok och dels eftersom "alla" sagt och skrivit att Strst av allt r s fantastisk. Efter frsta sidan visste jag att boken varit vrd att vnta p, och den r precis s bra som jag hrt. Efter att ha lst sista sidan i boken kan jag bara konstatera att det r en fantastisk bok. Ls den!

Erica B

2016-07-25

Fruktansvrt bra bok! S skickligt skriven att man bara vill lsa mer.

ingrid tullgg

2016-07-24

Fantastisk bok som har allt

2016-07-20

Helt fantastiskt rttegngsdrama som varvar mellan rttegngen och vad som faktiskt hnde. Nr Malin skriver som Maja s R det p riktigt en 18-rings ord, knslor och vardag. Jag vill bara ha mer! Och r vertygad om att jag redan lst rets bok.

Nr jag brjar lsa den hr boken sls jag frst av det speciella sprket i boken. Ett talsprk som fljer boken igenom men som gr det hela lysande bra. Det r en rttegngstriller skriven ur frvarens perspektiv. Men boken r s mycket mer, en bok om krlek, klasskillnader, droger, utanfrskap, vnskap, frldraskap mm.

Vi fr flja Maja fre, under och efter den hemska skolmassakern i Djursholms allmnna gymnasium. Boken berttas med Majas ord hela vgen och man kan inte slppa ifrn sig boken lnga stunder. Det r helt lysande skrivet. Man knner som om man r dr bredvid Maja hela tiden. Ibland vet jag faktiskt inte om jag ska knna med henne eller om jag ska avsky henne. Nr boken r slut vet jag fortfarande inte riktigt. Jag kommer lnge, lnge att ha denna bok i mina tankar.

Detta lr skert bli en av rets absolut bsta bcker, s missa inte denna.

Betyg 5+ av 5

2016-07-06

Det hr var en mycket, mycket bra bok, som verkligen grep tag i mig. Helt klart en av rets bsta bcker. Jag fick tvinga mig sjlv att lgga ifrn mig den ibland, fr jag ville inte lsa ut den alltfr fort, eftersom det var s bra, och jag ville att den skulle rcka lnge.

Strst av allt r Malin Persson Giolitos fjrde bok. Jag har lst alla hennes tre tidigare romaner, och tyckt om dom alla tre. Och jag har tyckt att hennes bcker, och hennes stt att skriva, har blivit bttre och bttre fr varje gng.

Hr r en lnk till mina blogginlgg om hennes tidigare bcker, Dubbla slag ? r 2008 ? betyg 3, Bara ett barn ? r 2010 ? betyg 4, Bortom rimligt tvivel ? r 2012 ? betyg 4,5.

Och boken Strst av allt fr absolut hgsta betyget frn mig. Den r oerhrt vlskriven och engagerande. Det r en bok som jag kommer bra med mig lnge, tnka p, och komma ihg. Den r vldigt stark och mycket gripande. Och den handlar om s mycket. Enkelt stt s kan man ju sga att det handlar om en skolskjutning i Djursholm, men bakom det s handlar det till exempel ven om klasskillnader, utanfrskap, ansvar, krlek, ungdomar, skuld, frldraskap, ungdomsproblem, droger, samhllsansvar, och mycket annat.

Boken r ett rttegngsdrama, och man fr flja en artonrig flickas rttegng frn brjan till att domen kommer, med tillbakablickar p det som har hnt.

Det knns verkligen som att det r en tonring frn Djursholms tankar, och inte att frfattaren r en fyrtiosexring boende i Bryssel.

Rekommenderar absolut boken till alla, fr en mycket stark och bra lsupplevelse.

Och jag hoppas verkligen att det inte drjer fyra r igen innan Malin Persson Giolito kommer ut med en ny bok.

Och genren rttegngsdrama/rttegngsthriller vill jag verkligen lsa fler bcker i .