Storsjöodjuret

Moström, Jonas

| 2013

Extra MP3-CD medföljer! Sommaren efter att tre ungdomar påstår sig ha sett storsjöodjuret under Frösöbron ökar antalet observationer av odjuret lavinartat. Massmedias intresse är stort och Östersunds kommun bestämmer sig för att bygga ett odjurscenter i samarbete med sin tyska vänkommun och en affärsman vid namn Max Müller. Det leder till kraftiga motsättningar med en hemlig grupp som kallar sig Jamtlands Drabanter, som ser som sin främsta uppgift att motarbeta utförsäljningen av bygden och den invandring som riskerar ta jobb och mark från lokalbefolkningen. I Sundsvall behandlar läkaren Erik Jensen en kvinna som ramlat i vattnet efter en kväll på kasinot. När han får ett anonymt sms som säger att kvinnans fall inte var en olycka kontaktar han sin vän, kriminalkommissarien Johan Axberg, och börjar även själv att snoka i fallet. Johan, som just påbörjat sin pappaledighet, överlåter...

2020-12-23

Ett klart snäpp uppåt i kvalitet mot stryparen som var ett riktigt bottennapp. Varierande kvalitet genom hela serien. Axberg är dessutom en ganska osympatisk huvudperson. Betyg 2,5

2016-12-22

Av någon anledning som jag inte längre kommer ihåg så köpte jag på mig fler delar i den här serien. Trots att jag lovat mig själv att göra slut med den. Jag funderar på det. Återigen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/12/storsjoodjuret-av-jonas-mostrom.html

Solveig Lindkvist

2015-05-17

Underhållande men en riktig copycat!

Vilken tur att jag valde att läsa en bok till av Jonas Moström, för efter förra boken "Stryparen" som var både rörig och hade en tunn handling var jag tveksam.
Denna har en stark handling och inte för tillkrånglat och väldigt spännande.
Jag tycker också det är extra kul att Johans farmor fått en större roll i denna bok. Så tar Jonas upp ett extra känsligt ämne i denna bok nämligen invandringen och människors förutfattade meningar om den. Uppläsare Torsten Wahlund ger boken extra mystik med sin mörka röst

Pia Stendahl

2013-06-23

ag har läst alla Jonas Moströms böcker. Böckerna varierar ordentligt i kvalité och Storsjöodjuret hamnar nog någonstans i mitten.

Det tar lång tid innan boken kommer igång och innan den har någon typ av sammanhang. Så småningom blir sambandet lite klarare och då blir det hela mer spännande.

Kriminalkommissarie Johan Axberg är pappaledig i boken och beskrivningarna av han och sonens hemmaliv är levande och ger liv till berättelsen. Vad gäller Jensens hemmaliv börjar det bli lite tjatigt med deras tjafs och otrohetsaffärer. Det känns som jag kan det nu.

Storsjöodjuret är en bok som gått mig ganska obemärkt förbi. Den lämnade inte så många intryck efter sig. Varken bra eller dåliga intryck faktiskt. Men det är en lättläst bok om man vill ha något som passar i solstolen.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Marc Moore

2013-06-19

Lättläst och spännande, trean är stark.

Rasmusmatte .

2013-05-30

Älskar Moströms böcker.

Marita Ryen

2013-05-22

Lättläst och bra men ingen nagelbitare

2013-04-18

”Storsjöodjuret” är Jonas Moströms åttonde bok, och jag har även läst alla hans sju tidigare böcker. (Här är en länk till bok nummer sju, ”Stryparen” där det också finns länkar till tidigare böcker).

Och jag tyckte mycket om även den här boken, precis som jag har gjort med hans tidigare böcker.

Tycker om karaktärerna i boken, läkaren Erik och polisen Johan. Tycker om att den utspelar sig en del i sjukhusmiljöer. Mycket lättläst och enkel bok. Kan rekommenderas till alla som gillar snabblästa svenska deckare.