Stormvarning

Adolfsson, Maria

Det är juletid när en man hittas död på Doggerlands nordligaste ö Noorö. Karen Eiken Hornby kastar sig in i utredningen, lättad över att slippa julfirandet. När ytterligare ett mord sker framträder kopplingar till ett lokalt whiskydestilleri, men Karen oroas mest över om hennes lindrigt laglydiga släktingar är inblandade. Det blir en svår balansgång mellan hennes privata jag och rollen som polis.

Andra boken i serien om Doggerland var lite krångligare i handlingen. Klart läsvärd denna också även om första boken är snäppet bättre (kanske hade för höga förväntningar...).

Tillbaka i Doggerland och än en gång i sällskap med Karen Eiken Hornby. Handlingen var denna gång lite omständlig och komplicerad. Lite väl mycket våld denna gång. Läsvärd.

I Stormvarning får vi åter igen träffa kriminalinspektör Karen Eiken Hornby ute på önationen Doggerland. Jag läste den första boken Felsteg förra året när den släpptes och tyckte det var en av förra årets bästa deckare. Därför kändes det extra kul att få återse Karen igen. Bara miljöerna som boken utspelar sig i är i en klass för sig och ger en speciell stämning åt hela berättelsen. Jag gillar att Doggerland har sin egen historia och att hela samhället är uppbyggt runt det. Alla människor har stenkoll på alla andra och vet precis vad de gjort/inte gjort. Extra spännande blir det när Karens egna släktingar figurerar nära i mordutredningen. Stormvarning visar att Maria Adolfsson är ett namn att räkna med när det gäller välskrivna deckare som naglar sig fast. Den har både bra språk, intressanta personporträtt och målande beskrivningar. Det här en serie som jag hoppas att det kommer många fler delar i, jag vill fortsätta följa Karen både privat och i jobbet. Hon är en av mina nya favoritpoliser! Har du inte läst Felsteg rekommenderar jag att den läses först för att få hela historien med sig!

Spännande, stark & välskriven!

2019-02-23

Stormvarning är den andra boken i den planerade serien om kriminalinspektör Karen Eiken Hornby på Doggerland, en påhittad ö i Nordsjön.

Den första boken heter Felsteg, och här är en länk till min recension av den boken.

Jag tyckte mycket om Felsteg, och jag tyckte lika mycket om Stormvarning.

Miljöerna är väldigt fint beskrivna, och likaså karaktärerna. Och jag ser fram emot att följa Eiken och hennes kollegor och vänner på Doggerland, i kommande böcker.

Rekommenderas absolut, men läs Felsteg först.

2019-02-16

Gillar den här! Riktigt bra intrig, lite svår att genomskåda. Karen Eiken Hornby är också en mycket komplex och trovärdig huvudperson. Lite våldsamheter här och där och riktig spänning mot slutet. Kul och lockande miljö i det påhittade Doggerland. Det blir en stark fyra.