Stormvakt

Ohlsson, Kristina

| 2020

Efter en räcka framgångsrika spänningsromaner startar Kristina Ohlsson med ?Stormvakt? en ny deckarserie om den stillsamme före detta finansmannen August Strindberg. Han anländer till Hovenäset i Bohuslän samma blåsiga natt som den mycket omtyckta läraren Agnes spårlöst försvinner. Bakom sig har August lämnat en framgångsrik karriär för att förverkliga sin dröm och öppna ?Strindbergs second hand?. Äntligen ska han få ägna sig åt något han älskar, och dessutom på en plats som han längtat efter att återse.Men hela västkustidyllen skakas av Agnes försvinnande. Polisen, med den empatiska och drivna Maria Martinsson i spetsen, söker efter henne dag och natt. Hoppet om att Agnes ska hittas vid liv blir allt mindre. Vad är det hon har råkat ut för? Och varför får August den obehagliga känslan av att han själv sitter på en del av gåtans lösning?

Kunde inte släppa boken. Spännande roman i min smak

Lite långsam & kanske lite seg i början. Gillar dock karaktärerna & hur historien långsamt byggs upp till en bra deckare.

Nja, inte lika bra som Ohlssons tidigare serier, ännu. Det är något som saknas och det är lite för pratigt och omständligt. Lite segt helt enkelt och lite för uppenbart snirkligt.

Att börja läsa en bok skriven av Kristina innebär stor planering, i alla fall för mig, för jag behöver tid. Tid för sträckläsning. Jag har aldrig någonsin blivit besviken när jag läst författarens tidigare böcker och blev självklart inte det den här gången heller.
Som vanligt leverera Kristina på hög nivå och jag slukar boken om August Strindberg och polisen Maria.

I härlig start på en ny deckarserie med intressanta och spännande karaktärer. Jag får genast stor empati för Maria som är på arbetet är en kompetent polis som gärna jobbar mycket då hemmets vrå inte är den lugnaste.
Miljöerna kan man lätt se framför sig, de västkustska sjöbodarna och havets vågor. Boken har ett driv som gör att man hela tiden vill veta lite till och Kristinas sätt att bygga historien gör att jag faktiskt inte kunde ana mig till slutet. Det är ett bra betyg enligt mig.
Det här är en spännande och fängslande deckare som dessutom är oförutsägbar och håller i alla fall mig på halster ändå in på slutet!
Väntar med spänning på uppföljaren.

Bra start på en serie! August Strindberg som huvudperson flyttar från Stockholm till Hovenäset på västkusten. Samtidigt försvinner en lärare spårlöst. Historierna är skickligt ihopvävde och det känns realistiskt, men ändå fantasifullt. Läser gärna nästa bok i serien!

emmakicki

2020-11-25

Det tog en evighet för mig att komma in i boken, sen blev den ändå helt okej. Personerna var intressanta men storyn var inte särskilt spännande. Får se om jag läser fler i serien.

Monica Bäckelin

2020-11-24

Det är en riktigt bra och spännande bladvändare , läs den. Betyg4,5

2020-11-15

Betyg: 4,5 av 5.

2020-11-09

Stormvakt är den första delen i Kristina Ohlssons nya serie som handlar om den före detta finansmannen August Strindberg som lämnar Stockholm för ett lugnare liv i Hovenäset i Bohuslän. Men det visar sig inte bli så lugnt som han planerat.
I samma veva som Strindberg flyttar in så försvinner en kvinna och det går också en massa rykten om vad som hänt tidigare i huset där han bor.

Det här en riktigt bra start på en deckarserie! Kristina tecknar intressanta karaktärer som väcker min nyfikenhet och jag känner för dem. Speciellt för Maria som är en hängiven polis som ger allt på jobbet, men som hemma tvingas tassa på tå och välja sin ord. Poliserna har inget vanligt kontor som de jobbar ifrån utan de jobbar från en husvagn vilket gör det intressant och det gör också att historien sticker ut från gängse kriminalromaner. Miljöerna är väl beskrivna och det är lätt att se alla miljöer framför sig, västkusten är alltid fascinerade och har en stor dragningskraft hos mig. Boken tuffar på i lite lagomt tempo genom hela boken men den känns aldrig seg utan den har ett driv framåt som når sitt kulmen strax innan slutet. Kristina bjuder på en fängslande och oförutsägbar deckare som håller läsaren på halster ändå in på slutet! Jag längtar redan efter att få träffa August och Maria igen!