Stormvakt

Ohlsson, Kristina

Efter en räcka framgångsrika spänningsromaner startar Kristina Ohlsson med ?Stormvakt? en ny deckarserie om den stillsamme före detta finansmannen August Strindberg. Han anländer till Hovenäset i Bohuslän samma blåsiga natt som den mycket omtyckta läraren Agnes spårlöst försvinner. Bakom sig har August lämnat en framgångsrik karriär för att förverkliga sin dröm och öppna ?Strindbergs second hand?. Äntligen ska han få ägna sig åt något han älskar, och dessutom på en plats som han längtat efter att återse.Men hela västkustidyllen skakas av Agnes försvinnande. Polisen, med den empatiska och drivna Maria Martinsson i spetsen, söker efter henne dag och natt. Hoppet om att Agnes ska hittas vid liv blir allt mindre. Vad är det hon har råkat ut för? Och varför får August den obehagliga känslan av att han själv sitter på en del av gåtans lösning?

margareta Wandin

2023-09-27

Trivsam spänning

Peter Berggren

2023-09-22

Hennes förra bokserie om Martin Benner var fantastisk, men Stormvakt är tyvärr en svensk deckare bland många andra, utdragen och rätt så tråkig. Synd.

Kerstin Kolm

2023-03-07

Jag gillar hela denna serie. Spännande, fängslande- både handling och karaktärerna. I ett lugnt tempo.
Bra inläsning.

Ewa-lotta Nanfeldt

2022-01-29

Läs läs

Katarina Strid

2022-01-22

Jag fick hem denna från min bokklubb när jag missat att avbeställa men den verkade lovande så jag behöll den. Det är första boken i en ny serie, och första jag läser av denna författare.
Mycket positivt, jag tyckte boken var jättebra, med bra persongalleri. Historien var spännande. När jag väl kommit in i boken var det svårt att lägga bort.

Therese A

2022-01-15

Har i princip slutat läsa deckare då jag tycker alla är likadana. Denna hade dock något annat som höll kvar mitt intresse och jag längtar efter att få läsa bok två!

Anna Hedenstedt

2022-01-05

Skön jullovsläsning, men den innehöll egentligen inte något riktigt spännande parti tycker jag. (Inget sånt där "dramatisk ironi skynda skynda"-läge, som jag ibland kan bli så adrenalinkickad av när jag läser deckare.)

A H

2021-12-23

Bra

2021-11-12

Sävlig start, jag tappade fokus eller somnade och lyssnade därför direkt på slutet (för att se om jag skulle lyssna vidare…).
Ge inte upp! Det är spännande! Med en ökad läshastighet (till 1,1) blev det bättre, om än med ett snabbt på gränsen till abrupt slut. Ser fram emot att lyssna vidare!

Lars Persson

2021-09-25

Rätt seg faktiskt men ta sig lite på slutet

2021-07-10

En spännande bladvändare. En för mig okänd miljö som det är kul att googla. Strindberg själv är ju osannolik: ursnygg, jättesmart, oerhört rik och lågmält sympatisk. Vi får se hur det utvecklas. Ingen mysdeckare men andra delar kanske kan bli det.

Carolina Svensson

2021-06-22

cket spännande och bra bok!!🙌

Jag rekommenderar verkligen den som inte har läst boken att läsa den.

Handlar om en försvunnen kvinna som de letar efter och även om ett gammalt mordfall som hände i Hovenäset 30 år tidigare. En kvinna som hittades styckad i en frys.

August Strindberg, nyinflyttad från Stockholm, hyr samma hus där kvinnan som blev styckad hittades 30 år tidigare.

Han öppnar en second hand affär i Kungshamn men blir mer och mer engagerad i det gamla mordfallet och hjälper även till i sökandet efter den försvunna kvinnan Agnes.

En riktig bladvändare som måste läsas!!

5/5

Sandra Wennberg

2021-03-01

Kunde inte släppa boken. Spännande roman i min smak

Helena Rasmusson

2021-02-14

Lite långsam & kanske lite seg i början. Gillar dock karaktärerna & hur historien långsamt byggs upp till en bra deckare.

2021-02-05

Nja, inte lika bra som Ohlssons tidigare serier, ännu. Det är något som saknas och det är lite för pratigt och omständligt. Lite segt helt enkelt och lite för uppenbart snirkligt.

Bettan_bokprataren

2021-01-19

Att börja läsa en bok skriven av Kristina innebär stor planering, i alla fall för mig, för jag behöver tid. Tid för sträckläsning. Jag har aldrig någonsin blivit besviken när jag läst författarens tidigare böcker och blev självklart inte det den här gången heller.
Som vanligt leverera Kristina på hög nivå och jag slukar boken om August Strindberg och polisen Maria.

I härlig start på en ny deckarserie med intressanta och spännande karaktärer. Jag får genast stor empati för Maria som är på arbetet är en kompetent polis som gärna jobbar mycket då hemmets vrå inte är den lugnaste.
Miljöerna kan man lätt se framför sig, de västkustska sjöbodarna och havets vågor. Boken har ett driv som gör att man hela tiden vill veta lite till och Kristinas sätt att bygga historien gör att jag faktiskt inte kunde ana mig till slutet. Det är ett bra betyg enligt mig.
Det här är en spännande och fängslande deckare som dessutom är oförutsägbar och håller i alla fall mig på halster ändå in på slutet!
Väntar med spänning på uppföljaren.

Maria Jacobsson

2021-01-10

Bra start på en serie! August Strindberg som huvudperson flyttar från Stockholm till Hovenäset på västkusten. Samtidigt försvinner en lärare spårlöst. Historierna är skickligt ihopvävde och det känns realistiskt, men ändå fantasifullt. Läser gärna nästa bok i serien!

2020-11-25

Det tog en evighet för mig att komma in i boken, sen blev den ändå helt okej. Personerna var intressanta men storyn var inte särskilt spännande. Får se om jag läser fler i serien.

Monica Bäckelin

2020-11-24