Stormsystern: Allys bok

Riley, Lucinda

Stormsystern är den andra delen i en storslagen serie om familj, kärlek och identitet, som baseras på legenden om stjärnkonstellationen Plejaderna.Den framgångsrika seglaren Ally D'Aplièse återvänder till sitt barndomshem när hon nås av nyheten om sin adoptivfars hastiga bortgång. Där tilldelas hon och hennes fem systrar varsin ledtråd som fadern efterlämnat. En pusselbit som ska hjälpa dem att finna sina rötter ?Ally reser till Norge, och där upptäcker hon en etthundra år gammal historia om en sångerska som inte bara har kopplingar till kompositören Edvard Grieg, utan också till henne själv. Ju mer Ally lär sig om Anna, desto mer förstår hon om sitt förflutna.

🤓📚

Bra!

Behaglig läsning. Berättelsen växlar mellan historier från olika tider som snyggt vävs ihop. Jag ger boken en klar 4a och fortsätter med bok nr 3 i berättelsen direkt. 🤓👍🏻

Sorgligare än första men också väldigt mycket mer uppenbar handling. Listade ut alla stora ”avslöjanden” långt innan de blev avslöjade vilket drar ner betyget till en trea

Svårt att inte ryckas med i historien. Längtar SÅ till denna filmatiseras. Kan inte sluta tänka på hur vackert det kommer att vara.

Tyckte boken innan var mycket bättre, men läsvärd denna också!

Josefine Malmer

2021-08-24

Andra boken serien och får nog säga att den är minst lika bra. Dock är det samma upplägg med historier från olika tider som vävs samman, vilket inte ger samma "överreskningsmoment" som i första boken. Boken är även sorligare än den första, både historien om Anna och Ally.

Malin Sundman

2021-08-07

Spännande bladvändare med mycket historia. Absolut läsvärd!

Malin Sundman

2021-08-07

Spännande bladvändare med mycket historia. Absolut läsvärd!

Julia Gedin

2021-08-05

Julia Gedin

2021-07-29

Katarina Strid

2020-03-25

Har läst de fyra första böckerna i denna serie i följd nu, och de är alla mycket underhållande och lättlästa. Man sveps med till olika hörn av världen och olika tidsepoker. Denna tyckte jag var en av de bättre hittills, kanske för att jag har en fascination för Australien.

Kristina Carlsson

2020-03-07

Fjärde boken i serien om ”De sju systrarna”. Återigen en bok som jag inte kan sluta att läsa, precis som de tre föregångarna. Trots att boken är ganska tjock läser man ut den på nolltid. En perfekt serie att läsa då man ”bara” vill ha underhållande läsning. Nu inväntar jag femman i pocketversion.

Karin Sandberg

2020-02-25

👍

Karin Sandberg

2020-02-25

👍

Sara Tynn

2020-02-15

Superbra bok som man inte vill lägga ifrån sig! Precis som tidigare böckerna i serien!

Inga-May Lundkvist

2019-09-11

Kristina Carlsson

2019-09-07

Nu har jag läst de första tre böckerna om de adopterade ”stjärnsystrarna” i ett sträck. Denna roman handlade om den tredje systern som hittar sin historia och släkt i England. Den tredje romanen var lika tjock och lättläst som de två första. Vill man ha lättläst underhållning där man tar varje ledig stund för att läsa vidare är denna serie perfekt. Sedan att alla är snygga och välutbildade med perfekt passande kunskap för varje systers historia får man lämna därhän för detta är ”bara” underbar underhållning!

Lollos bokhörna

2019-06-08

”Pärlsystern” av Lucinda Riley är den fjärde boken om de sju systrarna som söker sina rötter och sin identitet.

Den konstnärliga CeCe har alltid känt sig som en utböling. Efter att systrarnas adoptivfar – Pa Salt, som hans döttrar tillgivet kallar honom – gått bort står hon ensam kvar utan sin ständiga skugga, systern Star. Hon hoppar av konstskolan, där hon ändå vantrivts, och med en känsla av att inte ha något att förlora går hon på första bästa plan till Thailand. På Krabis vackra stränder möter hon den mystiske Ace, en man till synes lika ensam som hon själv, men med mörka hemligheter ... Etthundra år tidigare reser Kitty McBride, prästdotter från Edinburgh, till Australien som sällskapsdam. Väl på plats möts hon av upplevelser hon aldrig kunnat drömma om, inte minst i form av de två tvillingbröderna Drummond och Andrew McCrombie – den ene vild och äventyrlig, den andre ambitiös arvtagare till ett framgångsrikt pärlfiskeföretag.

Liksom de andra delarna i denna fantastiska berättelse fångas man av historien, växlandet mellan nutid och dåtid. Boken är trots sina nästan 600 sidor väldigt lättläst och jag önskar att den inte ska ta slut samtidigt som jag inte kunde släppa den. @lucindarileyofficial är väldigt bra på att beskriva miljöer, de är färgstarka och jag kan se dem spelas upp framför mina ögon.

Det här är en pärla till bok, en sagolik bok om livsöden som korsas och hur dåtiden påverkar nutiden! Det är som att säga hejdå till en kär vän när jag lägger ifrån mig boken! Saknar historien redan!

Terese Johansson

2019-05-26

Bästa boken hittills i den serien, måste jag nog säga. Det var i alla fall den boken jag hade svårast att lägga ifrån mig.

Dock retade jag mig lite på Star ibland. Hon blev arg och sur på konstiga saker. Till exempel gnällde hon ju på att Mouse var otrevlig och när han själv sa att han inte är särskilt trevlig blev hon förbannad. Mycket konstigt.

Lollos bokhörna

2019-04-13

”Skuggsystern” av @lucindarileyofficial är liksom de två tidigare delarna en helt fantastisk bok. Blandningen av två historier, en i nutid och en i dåtid som vävs ihop är underbar. Det är romantik, det är längtan, värme, dramatik och så mycket mer. Den här serien om de sju systrarna tar som jag skrivit förut andan ur mig och jag tycker att denna del är den bästa av de tre som kommit ut.

Jag började läsa boken igår och släppte den nu när den var klar. Det är en ”jag vill läsa vidare men jag vill inte att den ska ta slut” bok.

Lucinda skriver väldigt målande och beskrivande. Det går att ta på de känslor som Star och Flora känner 100 år emellan. Jag älskade boken och längtar till att nästa del ska ges ut!