Stormen och Vreden

2015-09-15

Oläsbar

Måns Andersson

2012-12-13

Det här är en svår bok, den får betyget 3 av mig, för att den inte lyckades fängsla mig tillräckligt. Del 1 var i mitt tycke den bästa, att se omvärlden genom den förståndhandikappade Benjamins ögon, var en upplevelse utöver det vanliga, del 2 speglar en tidsrymd från en djupt förvirrad själ, och är för fragmentarisk för att fängsla mig tillräckligt.
boken var mycket före sin tid, och påminner om en modern film som spelas upp mest för att skildra stämningar, inte så mycket för dialogen, och att handlingen lämnas åt betraktarens egen fantasi.

2010-02-16

Faulkner fick nobelpriset år 1949 och just den här romanen nämns ofta av andra författare som en stor läsupplevelse. Mer visste jag inte, när jag började läsa denna bibliotekslånade bok. Den är suggestiv, men jag fattade absolut ingenting av händelserna i det första avsnittet. Jag borde ha läst en sammanfattning av något slag. Det är flera tragedier som utspelar sig inom bokpärmarna. Biblioteket kräver tillbaks boken. Jag kan tänka mig att ett djupt studium ger utdelning. Den är mycket svår och det är väl symptomatiskt att den kom ut på svenska först 1956.

Adrien Combier Hogg

2010-02-07

Fantastiskt bra! I min mening är bokens första två delar långt bättre än de senare... Trots svårigheterna som Faulkners formval medför i de förra är dessa avsnitt rent sagt utsökta; suggestiva, mångbottnade och ett riktigt äventyr för fantasin att ta sig an! Boken kommer säkerligen bli bättre för varje gång den läses - då alltfler pusselbitar i historien faller på plats. Ett tips är nog på sin plats: försök inte att få klarhet över historiens och kronologins exakta röda tråd utan låt dig istället insupa varje brottstycke för sig själv. Vissa av dessa kommer till syvende och sist forma en helhet - vissa gör det inte. Ge dig hän till att inte ha 100% kontroll över berättelsen!

Anders L

2009-10-23

Det förvånar mig att så många läsare ger den här boken full pott. Är det för att den är SÅ svår att ingen vill skylta med sin förvirring? Den får en svag fyra av mig. Jag har inget emot formexperiment, men de två första delarna var för fragmentariska, tidshoppande (utan tydliga markörer) och svårlästa för min smak. De sista två delarna var däremot lysande.

Samuel Karlsson

2009-05-15

Ett av 1900-talslitteraturen märkligaste och intressantaste verk. I de tre första kapitlen berättar familjens tre bröder, Benjamin, Quentin och Jason, i var sin inre monolog om familjens historia. I det fjärde kapitlet skildras den svarta hushållerskan Dilsey. Benjamin är familjens dåre och de stycken där hans tankar skildras är extra intressanta. Alla sörjer de systern Caddie som förskjutits från hemmet.
Romanen ustpelar sig i Faulkners fiktiva Yoknapatawpha County. Det är en skildring av familjen Compsons tragedi och upplösning.