STORM BLEW IN FROM PARADISE

Anyuru, Johannes

| 2015

'Storm Blew in from Paradise' is both the story of Anyuru's father, P, a Ugandan pilot who deserted, and of Anyuru himself. Both men grew up without their fathers, an emotional void that had a serious impact on their lives. P makes a promising start as a fighter-pilot, but no matter what he does or where he goes, he is unable to escape his fate. He finds himself a refugee, on the run like a hunted animal - while his only dream is to fly. Anyuru, growing up as a first-generation Swede, can't seem to leave the past behind, either.

Välskrivet, intressant berättarteknik, och en välbehövlig påminnelse om hur eländigt livet kan vara för de som lever i ofred.

Henrik Johansson

2017-09-20

Otroligt bra skriven bok om ett livsöde. Mitt i allt reflekterar jag över den välordnade ankdamm jag lever i.

Josefine Ejebjörk

2016-02-09

Stark. Otroligt bra.

Klinga

2014-01-03

Enastående skildring av P:s livsöde. Men jag har svårt att riktigt få samman då och nu. Det blir vagt och återhållet. Nutiden blir anonym och ofullgången. Kanske av hänsyn, men de samtida delarna är i alla fall svagare.

Gunilla E

2013-11-24

Långsam - inte något för mig

Camilla Ask

2013-10-21

Sorglig skildring av sin Ugandiska far.Läs den!

Maria Nilsson

2013-10-16

Jag lyssnade på En storm kom från paradiset som radioföljetong och tyckte att den var både intressant och gripande. Jag bestämde mig för att läsa om vissa kapitel för att se om den höll även för läsning (en hel del litteratur blir bättre då den läses högt) och det gjorde den. Jag tycker om blandningen av realism med mer fantastiska och sagolika inslag.

Kim-André Persson

2013-09-07

välskriven, mycket snyggt språk och fin handling

Christian Rydberg

2013-08-11

Johannes Anyurus pappa, P, vara arton år, han hoppade upp på sin cykel och trampade iväg bakom sin vän, bort mot flygfältet och uttagningen till flygvapnet. Det har sin historia. De följande åren var molnen tämligen skuggfria. Han var lång, slank, snabb och en av de få unga ugandier som blev uttagna till pilotutbildningen som hölls av det grekiska flygvapnet i Aten. Det var stort. Det var vita strukna uniformer, fina middagar och permission vid vackra medelhavsstränder. En på många sätt bekymmersfri tillvaro för en förhållandevis opolitisk och priviligierad afrikansk ung man i det sena sextiotalets Europa, om än i militärjuntans Grekland.

Altocumulus: Böljemoln. Skuggade, gråvita tak, bländande solsken mellan molnskivorna.

Läs gärna resten på:

Irene Malmeling

2013-06-02

Fantastisk vackert språk och en gripande historia! Dock väl seg i starten.

Sofia S

2013-04-04

Oj, oj. Vilken bra bok. Vad roligt att läsa en så bra svensk författare. Blev mycket berörd.

Lina R

2013-03-15

Lite seg i starten, men andra halvan av boken är fantastisk! Älskar Anyurus språk, och hur han lyckas beskriva även det triviala på ett engagerande sätt.

2013-02-25

Har inte tålamod nog. Trög och långsam.

Ola Janåker

2013-02-18

Engagerande och välskrivet.

Kenneth Olausson

2013-02-10

Anyuru är en angelägen och viktig författare. Hans språk låter oss redan från början ana att en katastrof skall komma, det finns en dovhet och ett tonfall i tilltalet som inte ger mig som läsare någon tröst, vilket förstärks av de inskjutna korta beskrivningarna av den framtid som kommer för P och andra. Språket är samtidigt både avskalat och nyansrikt.Hans bildspråk är effektivt och skrämmande tydligt. Som när han talar om de spränglinjer av blod som löper genom P:s hemland. Som när han beskriver förhörsledarens djupa skuggor i ansiktet som att hans ansikte blöder mörker. Som när ...

Malena Palmquist

2013-01-28

Sorglig, vemodig och otäck bok. Språket är härligt .

Fanny Gunnarsson

2013-01-24

Anyuru berättar med tydlig närvaro historien om P (hans far) vars drömmar om att få flyga krossas under militärkuppen då Idi Amin tog makten i sjuttiotalets Uganda. Med hjälp av tankens snabba språng tar Anyuru oss mellan olika tidpunkter i P:s liv: uppväxten, tonåren, på Flygvapenakademien i Aten samt åren då han blev tillfångatagen, förhörd och torterad av militära grupper utanför Ugandas gränser och den till synes planlösa flykten därifrån. Snabba hopp och korta scener som tillsammans förklarar hur han så småningom hamnade bland betongen i en förort till Göteborg. Drömmen om att ”bara få flyga” försvann någonstans på vägen mellan fångläger, grymma förhör, på röda grusvägar eller någonstans på Nairobis bakgårdar.

Läs mer: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/01/22/en-storm-kom-fran-paradiset/

Maria Eriksson

2012-10-13

P, en ung ugandisk man, blir uttagen till stridspilotsutbildning vid det grekiska flygvapnet i Aten. Hans framtid ser ljus ut, men allt förändras när Idi Amin övertar makten i Uganda. Han vill fortsätta att flyga och återvänder till Afrika i tron att han ska få arbeta med flygbesprutning i Zambia. Det var en felbedömning som förändrar hela hans liv. Han torteras i fängelset, hamnar i flyktingläger, tvångskommenderas som gerillasoldat, men flyr och träffar en vit kvinna. De flyttar till Sverige, men han är märkt av sina uppleveler.
Johannes Anyuru, son till P, har skrivit en pappa-bok som är en roman, inte en renodlad biografi. Och utan uppgörelser mellan far och son. Sonen läser afrikansk historia och lyssnar på den döende pappans berättelser. Han har inte levt nära sin far och kanske skriver han för att skapa förståelse för den värld och den tid som han kom ifrån. Som läsare blir man insatt och uppdaterad på afrikansk historia, och erfarenheter som många av våra afrikanska nysvenskar kan ha med sig i bagaget. P, som bara vill flyga, dras in i det ideologiskt turbulenta 70-talet, under frigörelsen från kolonialt förtryck. Klanstrider, socialism och nationalism – det är inte lätt att navigera mellan olika intressen. Det finns ingen trygghet, bara misstänksamhet och rädsla. Boken, som är skriven på sorgesam och vacker prosa, är mycket läsvärd, även om avsnittet i flyktinglägret är lite för långt. Första meningen - ”Varför återvände du?” är en nyckelmening och pekar på det mänskliga livets begränsning. Om inte om fanns då...
(Publicerad i Norran 12 oktober 2012)

Maria Eriksson

2012-10-13

Läs Johannes Anyurus välskrivna berättelse om hans pappas öde i Idi Amins Uganda och få en inblick i kolonial frigörelseprocesser i Afrika. Ett aktuellt ämne med tanke på de svenska journalisternas fängelsevistelse i Etiopien och att vi har många flyktingar från Sudan med liknande öden.

Elisabeth Karlberg

2012-10-08

En bok som alla skulle läsa - spciellt de som någon gång sagt "res tillbaka dit du kom ifrån" Om det är svårt för oss att förstå hur svårt är det då inte för barnen att förstå.