Stora stygga vargen

Neuhaus, Nele

Uppföljaren till succédeckaren Snövit ska dö En het junidag hittas liket efter en sextonårig flicka i floden Main utanför Frankfurt. Hon har blivit mördad och kroppen bär spår av brutal misshandel. Och ingen saknar henne. Flera veckor efter det makabra fyndet står Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein fortfarande rådlösa i sökandet efter hennes identitet. Så landar ett nytt fall på deras bord. En populär tv-programledare har attackerats och låsts in i bagageluckan på sin bil. Hon har nyligen arbetat på ett reportage om en hemlighetsfull organisation, med medlemmar från samhällets allra högsta skikt. Medan Pia och Oliver gräver djupare i fallet flätas det oväntat samman med den anonyma flickan vid flodkanten, och blottar en fruktansvärd hemlighet som kommer dem obehagligt nära. Om Snövit ska dö (2016: "En omtumlande och oemotståndlig berättelse där läsaren får anstränga...

Stora stygga vargen är en kriminalroman som utspelar sig i Tyskland och handlingen leder rakt in i den tyska överklassens fördolda mörker och skildrar ett hänsynslöst utnyttjande av de mest svaga och utsatta. Boken är otroligt spännande från pärm till pärm. Visst innehåller den brutala våldsskildringar, men utan att det blir hårdkokt vilket jag är ganska känslig för.

Så läs! läs! läs! Stora stygga vargen är välskriven, tät, spännande och otroligt läsvärd.

Karin Johansson

2017-10-08

Lika mycket som jag tyckte om första boken har jag svårt för Stora stygga vargen. Alldeles för rörig, synd på ett sådant viktigt ämne. Känns som att författaren bara mal på ibland för att fylla sidor?!

janne lindh

2017-10-04

En bra och läsvärd kriminalroman om ett allvarligt ämne. Tyvärr har dock Nele Neuhaus ibland en tendens till att fullkomligt frossa i dramatik. Det skapar hos mig en känsla av övermättnad.

Bokmalin

2017-09-22

Wow vilken bok! Stora stygga vargen är en välskriven kriminalroman som jag sträckläste på några dagar. Brotten för boken är pedofili och mord, och i jakten på att knyta ihop brottssäcken får läsarna följa polisens pusselarbete mot upplösning

2017-09-21

Liket efter en sextonårig flicka hittas i floden Main utanför Frankfurt. Kroppen bär spår av brutal misshandel. Men ingen saknar henne.
Stora stygga vargen är uppföljaren till Snövit ska dö, som släpptes 2015. Jag läste den och tyckte den var bra. Så såg fram emot att läsa denna. Stora stygga vargen är obehaglig och bitvis ganska otäck. Denna pedofilhärva som nästlas upp mer och mer är hemsk att följa. Undrar lite varför man som författare ens vill skildra dessa fruktansvärda pedofiler.... Redan tidigt anar jag vem som är den Stora stygga vargen och mina tankar bekräftas när ytterligare ett litet barn utsätts. Boken är bitvis ganska seg och stundtals lite rörig. Kortare kapitel och inte så hoppigt mellan de olika karaktärerna hade gjort den mer lättläst och mindre seg. Mot slutet triggas dock allt upp och den blir riktigt spännande, det tog sig rejält och jag tycker plötsligt att den är riktigt bra!