Stora stygga vargen

Neuhaus, Nele

Uppföljaren till succédeckaren Snövit ska dö En het junidag hittas liket efter en sextonårig flicka i floden Main utanför Frankfurt. Hon har blivit mördad och kroppen bär spår av brutal misshandel. Och ingen saknar henne. Flera veckor efter det makabra fyndet står Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein fortfarande rådlösa i sökandet efter hennes identitet. Så landar ett nytt fall på deras bord. En populär tv-programledare har attackerats och låsts in i bagageluckan på sin bil. Hon har nyligen arbetat på ett reportage om en hemlighetsfull organisation, med medlemmar från samhällets allra högsta skikt. Medan Pia och Oliver gräver djupare i fallet flätas det oväntat samman med den anonyma flickan vid flodkanten, och blottar en fruktansvärd hemlighet som kommer dem obehagligt nära. Om Snövit ska dö (2016: "En omtumlande och oemotståndlig berättelse där läsaren får anstränga...

Wow vilken bok! Stora stygga vargen är en välskriven kriminalroman som jag sträckläste på några dagar. Brotten för boken är pedofili och mord, och i jakten på att knyta ihop brottssäcken får läsarna följa polisens pusselarbete mot upplösning

Liket efter en sextonårig flicka hittas i floden Main utanför Frankfurt. Kroppen bär spår av brutal misshandel. Men ingen saknar henne.
Stora stygga vargen är uppföljaren till Snövit ska dö, som släpptes 2015. Jag läste den och tyckte den var bra. Så såg fram emot att läsa denna. Stora stygga vargen är obehaglig och bitvis ganska otäck. Denna pedofilhärva som nästlas upp mer och mer är hemsk att följa. Undrar lite varför man som författare ens vill skildra dessa fruktansvärda pedofiler.... Redan tidigt anar jag vem som är den Stora stygga vargen och mina tankar bekräftas när ytterligare ett litet barn utsätts. Boken är bitvis ganska seg och stundtals lite rörig. Kortare kapitel och inte så hoppigt mellan de olika karaktärerna hade gjort den mer lättläst och mindre seg. Mot slutet triggas dock allt upp och den blir riktigt spännande, det tog sig rejält och jag tycker plötsligt att den är riktigt bra!