Stora boken om Prinsessan

Gustavsson, Per

| 2021

Prinsessan älskar sina klackskor och sina rosa kläder. Hon gillar också sitt svärd, att spela hockey och att rädda prinsar.När Så gör prinsessor först kom ut slog den ner som en bomb i bilderbokslandskapet så hade aldrig prinsessor skildrats förut!I den här praktboken har vi samlat fyra fantastiska äventyr med Prinsessan. Häng med när prinsessan fyller år, undersöker konstiga ljud från källaren, åker på vildmarksläger och så mycket mer!Per Gustavsson är författare och illustratör med en rad böcker bakom sig. Hans prinsessböcker räknas idag som moderna bilderboksklassiker och älskas av nya barn varje år.

Lite rolig.

Lite rolig.

Jag gillar verkligen hur Prinsessböckerna lockar barn som gillar klänningar och rosa, men ändå förmedlar en alternativ syn på vad en prinsessa är. Här är det inga känsliga nippertippor utan äventyrliga prinsessor som reder sig själv.

Jag har högläst ur boken ett antal gånger och både jag och mina yngsta barn älskar den. Det är så roligt att se hur observanta barnen är på olika detaljer i Gustavssons illustrationer. Exempelvis har Prinsessan i de olika berättelserna olika typer av sängar. Detta började barnen diskutera och klura på. Svaret måste såklart vara att Prinsessans föräldrar är skilda så Prinsessan har flera olika sovrum. Ett oväntat samtal och slutsats tyckte jag som vuxen, men roligt!

Jag som förskollärare som läser otroliga mängder bilderböcker på jobbet men även privat blir alltid imponerad av Per Gustavssons böcker. De bjuder in till att högläsa med inlevelse och dramatisering samtidigt som barnen alltid blir fångade av berättelserna. Perfekt avvägda med utmaningar och spänning, utmanande utan att bli för avancerade men framförallt roliga att läsa på ett sätt som skapar läslust. Per Gustavsson är enligt oss en av Sveriges bästa barnboksskapare när det kommer till illustrationer men även som författare.

Tummen upp för denna bok, men även för det mesta som Per Gustavsson producerat. Tips är att ringa biblioteket och be dem plocka ihop en påse med Per Gustavsson-böcker för ett lån. Fina läsupplevelser!
För er som istället vill shoppa loss på digitala bokreor är ett tips ”Sen kom vintern” av Gustavsson som är helt fantastisk och finns på årets bokrea.

2010-02-25

Fynd på bokrean 2010! Till min lilla systerdotter som är en stark och modig fotbollsspelande liten prinsessa :)