Stopptid

Zeh, Juli

| 2014

Sven har tröttnat på sitt arbete som jurist, ja på Tyskland över huvud taget, och flyttat till Lanzarote där han livnär sig på att lära rika tyskar dyka. Tillsammans med Antje, mer kollega än flickvän kanske, driver han sin exklusiva verksamhet avsides på lavaön. Dit kommer Jola och Theodor, hon en ung och vacker skådespelerska som drömmer om att lämna TV-såporna för storfilmer, han en författare med lång skrivpaus bakom sig och osäker framtid. De är beredda att betala väldigt mycket för nya, starka upplevelser. Och Sven levererar. Juli Zeh utnyttjar denna storslagna men sterila miljö för att låta alla möjliga laddningar stiga till ytan: politiska, kulturella och inte minst sexuella. I Tyskland har hon, trots sin ungdom, länge varit respekterad. Med Stopptid blev hon en bästsäljare. "Juli Zeh har lyckats med en rysande vacker psykthriller." Stern "Med raffinemang spinner Juli Zeh...

Petra Ohms

2015-12-23

Visst, det tog ett tag innan jag hade läst in mig på boken och förstått hur den var uppbyggd, men sedan hade jag svårt att lägga den ifrån mig. Jag upplever den som väldigt välskriven, stundtals briljant, och ganska originell med sin ofta korta satsbyggnad. Men man måste komma ihåg att det mestadels är bokens huvudperson Sven som skriver i jag-form, han är ingen intellektuell utan en handlingsmänniska. Boken är intelligent och spännande, med en ganska raffinerad intrig. Jag känner också beundran för Juli Zehs sakkunskap inom det område som boken huvudsakligen handlar om, dyksporten. Med en självklar elegans umgås hon med alla fackuttrycken, det gör boken trovärdig.

Josefine Ejebjörk

2014-12-14

Något märklig, vet inte riktigt vad jag ska tycka, det får bli ett ok betyg.

Artur Foxander

2014-11-21

Riktigt spännande trots det långsamma tempot. Författaren använder rätt ovanliga grepp för att berätta händelseförloppet. Till en början kändes det lite förvirrande, men blev mer och mer spännande ju längre man läser.

Inte riktigt min genre, men riktigt bra ändå... Kanske för att jag har varit med om några liknande händelser och minnena kom tillbaks till mig.

Kerstin Hellgren

2014-04-28

Kan inte ta mig igenom boken. Tråkig tyvärr!

Jakob Nylin

2014-04-11

Bokens huvudperson förstår i slutet av boken inte riktigt vad som hänt, och framför allt inte varför. Jag står minst lika oförstående inför den komplicerade intrigen, ett slags triangeldrama, men sättet intrigen berättas på fängslar mig! Väldigt spännande, det är nästan en befrielse att intrigen till sist tar slut.