Stoner

Williams, John

| 2014

Det här är berättelsen om William Stoner, som föds i den amerikanska mellanvästern i slutet av 1800-talet. Hans liv ligger utstakat han ska slita på föräldrarnas gård med den torra jorden. Men Stoner har läshuvud och skickas till universitetet för att bli agronom. När han hamnar på ett seminarium i litteratur ändrar hela hans liv riktning. Så börjar den mödosamma resan mot att skapa sig en egen tillvaro. Han arbetar på sin avhandling i engelsk litteratur, träffar en kvinna och gifter sig, börjar undervisa. Äktenskapet blir en katastrof. Stoners tillflykt blir det inre livet; han arbetar hårt och blir en omtyckt lärare. Hans idealism gör honom allt ensammare men så möter han sent i livet kärleken och förstår för första...

LouiseY

2018-11-08

Fin bok med rakt och fint språk. En skildring av ett liv, rätt och slätt. Den var väldigt bra i sin enkelhet, med något jag inte riktigt kan sätta fingret på saknas för att jag ska sätta en femma.

Viktor

2018-05-25

Fin bok om livet i dess enkelhet och nakenhet med brister och glädjeämnen.

Magnus Mohell

2018-05-16

Helena Rasmusson

2018-05-10

Fint porträtt, fint språk! Men boken var överlag för dyster för mig! Kände mest vemod när den tog slut!

Philip Stenström

2018-03-21

Stoner - John Williams

På en gård i centrala Missouri, nära byn Booneville, föds 1891 en pojke som namnges William Stoner. Föräldrarna till William Stoner är enkla jordbrukare med en mager gård och begränsade ägodelar. Gården och djuren är familjens levebröd. Det är ett slitsamt, tungt och pliktskyldigt arbetsliv de lever. William växer upp under dessa förhållande och uppfostras till att bli en härdad ungkarl. Men fadern vill annat för William och beslutar att han ska studera jordbruk på statens universitet, Columbia. William motsäger inte sin fars vilja utan lyder plikttroget. Han flyttar och bosätter sig på en gård, som tillhör moderns kusin, vid universitetet för att tjäna sitt uppehälle och betala terminsavgifterna. Men med de nya studierna och det hårda lantbruksarbetet förändras Williams tillvaro. Istället för jordbruksämnen, som han utlovat sin far att läsa, fängslas och hänförs William av litteraturen. Det blir Williams första tröskel och motsättning; att ifrågasätta sin far och motsätta sig faderns vilja. Detta vägskäl leder William på en ny väg som leder honom in i litteraturen och det akademiska levernet. Det blir ett liv som kantas av svåra val och ansvar, privat och yrkesmässigt.

Inledningsvis, redan på första sidan, presenteras huvudkaraktären, William Stoners levnadstid; året han föds och året han avlider. Varför det? Vad är det författaren, John Williams, vill poängtera med att redogöra för en livsperiod? Är det möjligtvis färdens början, mitt och slut som är handlingens essens. Är det möjligtvis livet och händelserna, som redogörs för under tidsperioden, som är svaren. Oavsett svar är det handlingen om William Stoners liv som fängslar och förbryllar mest, vilket i sig kan vara svaret på ursprungsfrågan. William är en karaktär som varken är hjälte eller motståndare. Han är en enkel medelmåtta med ett simpelt liv och karaktär. Det är inte hans val att avstå från första världskrigets hemskheter, som skiljer honom från resten, och inte heller hans val av kärlek som är intressant. Det som gör honom fascinerande är hans tankar och funderingar. Han förvandlas steg för steg till tanken och förnuftets hjälte. Som facklan i mörkret bär hans röst ljus till sanningen och belyser livets gåtor. Det är de små striderna, på in- och utsidan, William Stoner som härdar honom. Det är ett liv som präglas och uthärdas av misslyckanden och nederlag. Men det präglas också av små triumfer som gör livet levande och uppfriskande.

Stoner publicerades första gången 1965 och såldes då totalt i 2000 exemplar för att sedan återuppstå som bästsäljare på 2000-talet. Det är andra gången som jag läser Stoner av John Williams, och precis som första gången är det en underliggande ton och stil som fängslar och fascinerar. Det är, i min åsikt, prosa med hyllning till litteraturen samt livet och miljön i den akademiska sfären. Med reflektioner och tankar, om innebörden av dess handling, är det en tidlös klassiker som kastar ljus på livets gåtor och öden. Stoner är, allt som allt, en roman som berör, hänför och förbryllar med dess enkla stil och graciösa språk. Det är liknelserna och metaforerna som tar sin form i de bildliga framställningarna som sammanställer en roman av enorm vikt för litteraturen.

Cecilia Engqvist

2018-01-18

Oj! Njöt av varenda sida! Så enkel o långsam o alldeles fantastiskt bra. Läs den!

Sanna Carlborg

2017-10-29

Det är inte särskilt ofta jag helt och hållet kan instämma i de recensioner jag tagit del av, men det här är ett sådant fall. "Stoner" lyckas i all sin enkelhet få mig att nästan förstöra sminket på morgontåget med igenkännandets tårar.

Från ungdom till död får man i denna bok följa William Stoner, en bondson som skickas till universitet för att studera jorsbruksvetenskap. Det är obligatoriskt för alla studenter att läsa en grundkurs i engelsk litteratur och för första gången i sitt torftiga liv känner Stoner passion. Han gifter sig olyckligt med en känslomässigt störd kvinna som han får en dotter med som han inte riktigt tillåts vara med, som han ser fördärvas av familjens dysfunktionalitet. Vid ett tillfälle blir han ovän med univeristetets dekan och får hädanefter bara undervisa i fantasilösa grundkurser. Kring 40 får han uppleva en andra passion i livet med en begåvad ung doktorand/student som blir hans älskarinna, något som naturligtvis inte kan accepteras av omgivningen och måste bli kortvarigt... Det är den här sortens alldagliga händelser som boken bygger på, och på något sätt blir det så rörande.

Konrad Sundström

2017-06-28

En fin redogörelse över Stoners liv. Hade dock kunnat kryddas upp lite grann.

Anna Hedenstedt

2017-06-17

Ett liv, i en bok!

Amanda Köhlmark

2017-04-23

Otroligt vackert skriven bok

Hugo Nabo

2016-07-21

Fick tips om den här boken av en vän efter att ha haft ett samtal om relationer. Många lägger märke främst till det lågmälda och dystra i den här boken men jag är inte så säker på att jag tycker den är särskilt dyster. För mig förklarar den här boken främst att livet och dess relationer är icke linjära. Den är ärlig och anspråkslös. Den första roman jag läser på många många år och jag gillar den väldigt mycket.

Emma

2016-06-08

Stoner lever sitt liv efter sina förutsättningar. Han hade ingen strålande start och därför blir han på ett vis nöjd men en halvgrå vardag som han ändå hittar sitt sätt att trivas i. Ett helt liv med bara några ögonblick av passion. Ingen direkt händelserik historia, ändå trivdes jag med att läsa den. Ganska så oväntat rörde den mig ändå till tårar i slutet och därför får den en fyra. En annorlunda bok.

Marie Cedereke

2016-03-05

Underbar bok!

Hedvig Marklinder

2016-02-28

Stark fyra! Berättelsen liknar ingenting jag tidigare läst. Trevligt att läsa en historia som utspelar sig till stort i universitetsmiljö. Sorgsen historia på många sätt, det som grep mitt hjärta starkast var hur Edith tog dottern ifrån Stoner. Berättelsen kommer att leva med mig länge.

Cajsa Holm

2016-02-26

En mycket stark fyra. John Williams berättelse kommer leva kvar i mig länge.

Emma Björklund

2016-02-05

En vacker och rörande roman.

Helena ES

2016-01-21

Fick boken i julas av min syster. Den var gripande från första början, vilket gjorde att jag sträckläste den. En jättebra bok som lämnade mig riktigt berörd!

Marie J Karlsson

2016-01-02

Välskriven och fängslande bok, ett livsöde med eftertanke. Svårt att släppa boken när man börjat läsa den. Rekommenderas!

david Halfvordsson

2015-12-29

En väldigt kortfattad bok om ett ganska så händelsefattigt och tragiskt liv. Finns nog en och annan som kan dra lärdom av boken. Läsvärd men inte mycket mer.

Nina Gustafsson

2015-12-26

En vacker men sorglig historia om bondsonen som upptäcker litteraturen. Vi får följa hans resa från bondgård till ett långt liv som lärare på universitetet. Enastående porträtt av Stoner men även av månnsikorna omkring honom. Inte en femma eftersom boken bitvis var lite för långsam för min smak.

Gunnel Lindström

2015-12-17

Ett sorgligt livsöde, som inte riktigt grep tag.

Hemmo Lindström

2015-11-16

Många år sedan jag läst så bra bok, gripande och fängslande

Nicholas Jacobsen

2015-11-06

En ganska sorglig historia egentligen, dock så fängslande och mänsklig.

Birgitta Olai

2015-10-11

Något depressiv men oerhört bra

Anders Nilsson

2015-09-28

Wow. En rysare för alla oss som någonstans känner att de håller på att slösa bort sitt liv.

Nils Johansson

2015-09-16

Välskriven, till och med mycket välskriven. En gripande skildringa av ett ganska alldagligt liv. Just därför inte högre.
Litterärt kanske en femma, men jag behöver mer historia för att sätta det betyget.

Ursula Stålhandske

2015-08-15

En bok som vann i längden, som jag kan komma att tänka tillbaka på. Jag hade många gånger lite svårt att fokusera, men vet inte om det var p g a boken eller omgivningen då. Betyget blir dock en svag fyra.

Anna Engström

2015-07-01

Lågmäld och tankeväckande.

2015-06-03

Vackert språk, vacker inramning, men ovackert liv och tragisk familj. Böcker, läsa, lära. Rekommenderas.

Emelie Westergren

2015-02-15

Tragisk och rörande bok.

Christian Rydberg

2015-02-08

En hyllning till bildningen, till litteraturen och kärleken till ett yrke. Vägen från bondgården till akademin, Stoner halkar in på ett annat spår än det förväntade, i mellanvästerns USA. En sorgkantad men vacker promenad genom 1900-talets första hälft.

Sandra Gustafsson

2015-01-07

Språket är välskrivet och det är svårt att sätta fingret på vad som var så himla bra och intressant. Ingen bok jag själv hade valt om det inte var för en kollega som tipsade mig. Den får 4 av 5 för den är ändå läsvärd.

John C

2014-11-27

Om William Stoner som föds i en lantbrukarfamilj 1891 och förväntas ta hand om gården när han växer upp. När han kommer till universitetet märker han dock att det är litteraturen som lockar. Han beslutar sig för att byta bana och blir sedermera lärare på universitetet. Vi får följa hans liv från början till slut. En intressant och trevlig läsupplevelse - varken mer eller mindre.

Stig Svåren

2014-11-09

En roman som i sin enkelhet kryper oerhört nära. Ett mästerverk.

Camilla Ask

2014-10-06

Lyssnade. Lite trög i början men halvvägs vände den blev svår att släppa.

Karin Granander

2014-09-30

Läs! Speciell! Händer dock inget speciellt. Det handlar om ett liv, men väldigt bra skrivet. Reflektioner över sitt eget liv kommer automatiskt.

Engelska Väninnan

2014-09-29

En vemodig berättelse om en man utan självkänsla. Ett helt liv gömdes mellan bokpärmarna.

Ingrid Selnes

2014-09-19

En bok som verkar tråkig och händelselös. Tvärtom, efter hand blev det en otrolig läsupplevelse. En bok jag vill äga.

Marc Moore

2014-09-15

Finns säkert en anledning för aspirerande författare att läsa boken, välskriven och med bra flyt. Lättläst och utan onödiga detaljer komprimeras ett ledsamt och torftigt liv ner till en bok. Vet inte riktigt huruvida Stoner är ett helgon eller en mus...... Hur som helst är boken deprimerande mer än något annat därav mitt betyg.

Sanna S

2014-09-03

Så tråkig.

Catarina Rutström

2014-08-29

En man, ett ordinärt liv, en bra bok.

Björn Öijer

2014-08-23

Vad väntade du dig? frågar den pensionerade universitetsläraren Stoner sig själv på sin dödsbädd i John Williams återupptäckta och nyutgivna roman från 1965. Hur ska ett liv värderas? Av vem? Ett liv som denne lärare redan vid 42 års ålder beskrev som att inget av betydelse fanns att minnas och inget fanns att se fram emot.
Den här romanen är ett stilla mästerverk i den stora amerikanska berättartraditionen.
Författaren John Williams (1922-1994), lärare vid universitetet i Denver, skildrar en bondpojke vid namn William Stoner, som de fattiga föräldrarna kostar på studier vid Missouri University och som sedan blir kvar där som forskare och biträdande professor i litteratur fram till sin död.
Ämnet och den akademiska miljön med sina ritualer, fakulteter och examensförhör kan möjligen kännas instängd för ovana läsare (särskilt om man läser originalutgåvan på engelska). Men jag vill hävda att boken är fylld av spännande möten, där dialogen – ibland bristen på dialog – skapar rena thrillerstämningen i sina psykologiska iakttagelser av människors beteenden.
Huvudpersonen är ibland liknöjdheten själv, en man utan passion och drivkrafter, förvånansvärt opåverkad av sin klassresa. Det är snarare omgivningen än han själv som formar hans personlighet och karriär. Han ser på sig själv med distans, ofta i ett utifrånperspektiv. Han är en rättskaffens och hyvens karl, lite fumlig och inåtvänd, utan större materiella behov. Stundtals en sorgligt ömkansvärd figur.
Men livet är fullt av motsägelser, så även Stoners. Mötena med blivande hustruns föräldrar, med elever och antagonistiska kolleger och överordnade på universitetet är nervpirrande skildringar då han visar sig mer eller mindre rakryggad. Och känslolivet blommar under en kärleksaffär med en kvinnlig doktorand.
Allt är rakt och ömsint berättat i en jordnära prosa utan krusiduller, utvikningar och omständliga miljöbeskrivningar. Här finns samtidigt outtalade händelser som läsaren själv får fylla i mellan raderna. De två världskrigen och depressionen däremellan skymtar som kulturella katastrofscenarion, vilka påverkar både elever och lärare.
Stoner är också en bok om det fysiska åldrandet. Om livets oundgängliga slut, om den försoning som trots allt är möjlig efter alla tillkortakommanden och besvikelser. Jag har aldrig läst något så vackert och förtröstansfullt om ett medvetandes försvinnande i dagrar och smärtstillande dimmor. Nästan som att själen tackar för sig. Det var värt att härda ut. Ett strävsamt liv med bekymmer, oväntade utmaningar och små stunder av glädje är det öde som väntar många av oss.

Stefan Grip

2014-08-08

Stort. Vilket liv att följa, så tragusjt men samtidigt så fint på något sätt.

Joakim Roos

2014-08-01

Stillsam, vemodig berättelse om en i grunden ganska medioker person och ett liv som inte blev så bra. Vacker och njutbar läsning.

En roman om ett helt vanligt liv som tar sin början under tidigt 1900-tal. Stilistiskt inte helt olikt Richard Ford, John Fowles och Cormac McCarthy. Det handlar om förhållandet och arbetet, sorg och förluster, och det utspelar sig mestadels i amerikansk universitetsmiljö (Willam Stoner är lärare i engelsk litteratur). John Williams skriver om livet (och döden) som det verkligen är. Melankoliskt och lågmält. Gripande och rörande.
Mycket stark fyra.

2014-07-04

Det är en stillsam, melankolisk roman om den ödmjuke Stoner som älskar litteratur. Det är ingen rafflande spänning men man sugs in i den. Så vackert skriven att jag njuter av varje sida.

Torbjörn Nilsson

2014-06-23

Lågmält gastkramande. En välkommen Bergspredikan.

Ingrid Selnes

2014-06-12

Den bästa bok jag läst på länge. En "meningen-med-livet"-bok. Och ett så vackert slut...

FranZone c

2014-06-06

Välskriven historia, lite som en blandning av Forest Gump och Revolutionary Road...