Stoner

Williams, John

| 2015

Flag from fi

Unohdettu klassikko ja kirjallinen tapaus vihdoin suomeksi! William Stoner kasvaa maalaistalon poikana Yhdysvaltojen Keskilännessä, pääsee opiskelemaan ja löytää alan, joka kiehtoo häntä: englannin kielen ja kirjallisuuden. Stoner menestyy opinnoissaan, valmistuu maisteriksi ja saa opettajan viran yliopistolta. Hän menee naimisiin, saa lapsen ja opettaa vuosikymmenten ajan, mutta elämä tuottaa vain pettymyksiä. Stonerin ainoat intohimot ovat rakkaus ja opiskelu, ja hän tuntee epäonnistuneensa molemmissa. John Williamsin Stoner ilmestyi alun perin vuonna 1965 ja se arvioitiin kohtalaisen myönteisesti The New Yorker -lehdessä. Kirja kuitenkin unohdettiin pian, eikä siitä otettu uusia painoksia. Stoner sai toisen mahdollisuuden, kun se yhtäkkiä vuosien jälkeen löydettiin Euroopassa. Anna Gavalda ihastui kirjaan ja halusi kääntää sen ranskaksi. Vuonna 2006 romaanista otettiin uusi painos...

Torsten Eriksson

2023-10-03

En helt fantastisk och lågmäld berättelse. En kliche förvisso, men om det stora i det lilla. Sen älskar jag hans språk.

Malin Johansson

2022-07-10

Så fin, långsam på ett magiskt sätt. Hyllning till litteraturen.

2021-10-08

En mästerlig berättelse. Stark 4:a

Marianne Skoglund

2021-07-11

Vad ska man säga som inte redan sagts om denna roman? Väldigt amerikansk, väldigt bra: lågmält, fängslande, äkta. Storheten i det lilla. En magnifik läsupplevelse.

Jakob Hellström

2020-04-28

Alla kan stundtals identifiera sig med en man som William Stoner En bok som framkallar en bitter eftertänksamhet om ens egna liv. John Williams sätter prägel på hur en stoisk filosofi kan te sig hos en man med ett liv som allt annat kan kallas spännande. Men ändock ger boken eftertryck. Bra läsning för att inge kontrast mot samtidens kultur. Bra bok! Rekommenderas.

Malin Brilioth

2019-12-02

En helt fantastisk bok om själva livets kärna.

Emelie Ljungberg

2019-08-20

Stoner, Stoner.... vad ska jag säga om dig? Du uppoffrar dig, lider och uthärdar. Du är irriterande plikttorgen, soisk och verkar ofta tycka att du ändå är lite förmer än andra. Jag retar mig på ditt lågmälda, självbehärskade liv... och ändå har jag svårt att få dig ur hjärnan. På något sätt har du ändå lyckats krypa under skinnet på mig.

Rickblvd

2019-06-03

Vilsam läsning. Enkelt fint språk.

Rickblvd

2019-06-03

Vilsam läsning. Enkelt fint språk.

LouiseY

2018-11-08

Fin bok med rakt och fint språk. En skildring av ett liv, rätt och slätt. Den var väldigt bra i sin enkelhet, med något jag inte riktigt kan sätta fingret på saknas för att jag ska sätta en femma.

Viktor

2018-05-25

Fin bok om livet i dess enkelhet och nakenhet med brister och glädjeämnen.

Magnus Mohell

2018-05-16

Helena Rasmusson

2018-05-10

Fint porträtt, fint språk! Men boken var överlag för dyster för mig! Kände mest vemod när den tog slut!

Philip Stenström

2018-03-21

Stoner - John Williams

På en gård i centrala Missouri, nära byn Booneville, föds 1891 en pojke som namnges William Stoner. Föräldrarna till William Stoner är enkla jordbrukare med en mager gård och begränsade ägodelar. Gården och djuren är familjens levebröd. Det är ett slitsamt, tungt och pliktskyldigt arbetsliv de lever. William växer upp under dessa förhållande och uppfostras till att bli en härdad ungkarl. Men fadern vill annat för William och beslutar att han ska studera jordbruk på statens universitet, Columbia. William motsäger inte sin fars vilja utan lyder plikttroget. Han flyttar och bosätter sig på en gård, som tillhör moderns kusin, vid universitetet för att tjäna sitt uppehälle och betala terminsavgifterna. Men med de nya studierna och det hårda lantbruksarbetet förändras Williams tillvaro. Istället för jordbruksämnen, som han utlovat sin far att läsa, fängslas och hänförs William av litteraturen. Det blir Williams första tröskel och motsättning; att ifrågasätta sin far och motsätta sig faderns vilja. Detta vägskäl leder William på en ny väg som leder honom in i litteraturen och det akademiska levernet. Det blir ett liv som kantas av svåra val och ansvar, privat och yrkesmässigt.

Inledningsvis, redan på första sidan, presenteras huvudkaraktären, William Stoners levnadstid; året han föds och året han avlider. Varför det? Vad är det författaren, John Williams, vill poängtera med att redogöra för en livsperiod? Är det möjligtvis färdens början, mitt och slut som är handlingens essens. Är det möjligtvis livet och händelserna, som redogörs för under tidsperioden, som är svaren. Oavsett svar är det handlingen om William Stoners liv som fängslar och förbryllar mest, vilket i sig kan vara svaret på ursprungsfrågan. William är en karaktär som varken är hjälte eller motståndare. Han är en enkel medelmåtta med ett simpelt liv och karaktär. Det är inte hans val att avstå från första världskrigets hemskheter, som skiljer honom från resten, och inte heller hans val av kärlek som är intressant. Det som gör honom fascinerande är hans tankar och funderingar. Han förvandlas steg för steg till tanken och förnuftets hjälte. Som facklan i mörkret bär hans röst ljus till sanningen och belyser livets gåtor. Det är de små striderna, på in- och utsidan, William Stoner som härdar honom. Det är ett liv som präglas och uthärdas av misslyckanden och nederlag. Men det präglas också av små triumfer som gör livet levande och uppfriskande.

Stoner publicerades första gången 1965 och såldes då totalt i 2000 exemplar för att sedan återuppstå som bästsäljare på 2000-talet. Det är andra gången som jag läser Stoner av John Williams, och precis som första gången är det en underliggande ton och stil som fängslar och fascinerar. Det är, i min åsikt, prosa med hyllning till litteraturen samt livet och miljön i den akademiska sfären. Med reflektioner och tankar, om innebörden av dess handling, är det en tidlös klassiker som kastar ljus på livets gåtor och öden. Stoner är, allt som allt, en roman som berör, hänför och förbryllar med dess enkla stil och graciösa språk. Det är liknelserna och metaforerna som tar sin form i de bildliga framställningarna som sammanställer en roman av enorm vikt för litteraturen.

Cecilia Engqvist

2018-01-18

Oj! Njöt av varenda sida! Så enkel o långsam o alldeles fantastiskt bra. Läs den!

Sanna Carlborg

2017-10-29

Det är inte särskilt ofta jag helt och hållet kan instämma i de recensioner jag tagit del av, men det här är ett sådant fall. "Stoner" lyckas i all sin enkelhet få mig att nästan förstöra sminket på morgontåget med igenkännandets tårar.

Från ungdom till död får man i denna bok följa William Stoner, en bondson som skickas till universitet för att studera jorsbruksvetenskap. Det är obligatoriskt för alla studenter att läsa en grundkurs i engelsk litteratur och för första gången i sitt torftiga liv känner Stoner passion. Han gifter sig olyckligt med en känslomässigt störd kvinna som han får en dotter med som han inte riktigt tillåts vara med, som han ser fördärvas av familjens dysfunktionalitet. Vid ett tillfälle blir han ovän med univeristetets dekan och får hädanefter bara undervisa i fantasilösa grundkurser. Kring 40 får han uppleva en andra passion i livet med en begåvad ung doktorand/student som blir hans älskarinna, något som naturligtvis inte kan accepteras av omgivningen och måste bli kortvarigt... Det är den här sortens alldagliga händelser som boken bygger på, och på något sätt blir det så rörande.

Konrad Sundström

2017-06-28

En fin redogörelse över Stoners liv. Hade dock kunnat kryddas upp lite grann.

Anna Hedenstedt

2017-06-17

Ett liv, i en bok!

Amanda Köhlmark

2017-04-23

Otroligt vackert skriven bok

Hugo Nabo

2016-07-21

Fick tips om den här boken av en vän efter att ha haft ett samtal om relationer. Många lägger märke främst till det lågmälda och dystra i den här boken men jag är inte så säker på att jag tycker den är särskilt dyster. För mig förklarar den här boken främst att livet och dess relationer är icke linjära. Den är ärlig och anspråkslös. Den första roman jag läser på många många år och jag gillar den väldigt mycket.

Emma

2016-06-08

Stoner lever sitt liv efter sina förutsättningar. Han hade ingen strålande start och därför blir han på ett vis nöjd men en halvgrå vardag som han ändå hittar sitt sätt att trivas i. Ett helt liv med bara några ögonblick av passion. Ingen direkt händelserik historia, ändå trivdes jag med att läsa den. Ganska så oväntat rörde den mig ändå till tårar i slutet och därför får den en fyra. En annorlunda bok.

Marie Cedereke

2016-03-05

Underbar bok!

Hedvig Marklinder

2016-02-28

Stark fyra! Berättelsen liknar ingenting jag tidigare läst. Trevligt att läsa en historia som utspelar sig till stort i universitetsmiljö. Sorgsen historia på många sätt, det som grep mitt hjärta starkast var hur Edith tog dottern ifrån Stoner. Berättelsen kommer att leva med mig länge.

Cajsa Holm

2016-02-26

En mycket stark fyra. John Williams berättelse kommer leva kvar i mig länge.

Emma Björklund

2016-02-05

En vacker och rörande roman.

Helena ES

2016-01-21

Fick boken i julas av min syster. Den var gripande från första början, vilket gjorde att jag sträckläste den. En jättebra bok som lämnade mig riktigt berörd!

D

david Halfvordsson

2015-12-29

En väldigt kortfattad bok om ett ganska så händelsefattigt och tragiskt liv. Finns nog en och annan som kan dra lärdom av boken. Läsvärd men inte mycket mer.

Nina Gustafsson

2015-12-26

En vacker men sorglig historia om bondsonen som upptäcker litteraturen. Vi får följa hans resa från bondgård till ett långt liv som lärare på universitetet. Enastående porträtt av Stoner men även av månnsikorna omkring honom. Inte en femma eftersom boken bitvis var lite för långsam för min smak.

Gunnel Lindström

2015-12-17

Ett sorgligt livsöde, som inte riktigt grep tag.

Hemmo Lindström

2015-11-16

Många år sedan jag läst så bra bok, gripande och fängslande

Nicholas Jacobsen

2015-11-06

En ganska sorglig historia egentligen, dock så fängslande och mänsklig.

Birgitta Olai

2015-10-11

Något depressiv men oerhört bra

Anders Nilsson

2015-09-28

Wow. En rysare för alla oss som någonstans känner att de håller på att slösa bort sitt liv.

Nils Johansson

2015-09-16

Välskriven, till och med mycket välskriven. En gripande skildringa av ett ganska alldagligt liv. Just därför inte högre.
Litterärt kanske en femma, men jag behöver mer historia för att sätta det betyget.

Ursula Stålhandske

2015-08-15

En bok som vann i längden, som jag kan komma att tänka tillbaka på. Jag hade många gånger lite svårt att fokusera, men vet inte om det var p g a boken eller omgivningen då. Betyget blir dock en svag fyra.

Anna Engström

2015-07-01

Lågmäld och tankeväckande.

2015-06-03

Vackert språk, vacker inramning, men ovackert liv och tragisk familj. Böcker, läsa, lära. Rekommenderas.

Emelie Westergren

2015-02-15

Tragisk och rörande bok.

Christian Rydberg

2015-02-08

En hyllning till bildningen, till litteraturen och kärleken till ett yrke. Vägen från bondgården till akademin, Stoner halkar in på ett annat spår än det förväntade, i mellanvästerns USA. En sorgkantad men vacker promenad genom 1900-talets första hälft.

Sandra Gustafsson

2015-01-07

Språket är välskrivet och det är svårt att sätta fingret på vad som var så himla bra och intressant. Ingen bok jag själv hade valt om det inte var för en kollega som tipsade mig. Den får 4 av 5 för den är ändå läsvärd.

John C

2014-11-27

Om William Stoner som föds i en lantbrukarfamilj 1891 och förväntas ta hand om gården när han växer upp. När han kommer till universitetet märker han dock att det är litteraturen som lockar. Han beslutar sig för att byta bana och blir sedermera lärare på universitetet. Vi får följa hans liv från början till slut. En intressant och trevlig läsupplevelse - varken mer eller mindre.

Stig Svåren

2014-11-09

En roman som i sin enkelhet kryper oerhört nära. Ett mästerverk.

Camilla Ask

2014-10-06

Lyssnade. Lite trög i början men halvvägs vände den blev svår att släppa.

Karin Granander

2014-09-30

Läs! Speciell! Händer dock inget speciellt. Det handlar om ett liv, men väldigt bra skrivet. Reflektioner över sitt eget liv kommer automatiskt.

2014-09-29

En vemodig berättelse om en man utan självkänsla. Ett helt liv gömdes mellan bokpärmarna.

Ingrid Selnes

2014-09-19

En bok som verkar tråkig och händelselös. Tvärtom, efter hand blev det en otrolig läsupplevelse. En bok jag vill äga.

Marc Moore

2014-09-15

Finns säkert en anledning för aspirerande författare att läsa boken, välskriven och med bra flyt. Lättläst och utan onödiga detaljer komprimeras ett ledsamt och torftigt liv ner till en bok. Vet inte riktigt huruvida Stoner är ett helgon eller en mus...... Hur som helst är boken deprimerande mer än något annat därav mitt betyg.

Sanna S

2014-09-03