Stolthet och fördom

Austen, Jane

| 2006

Therese Johansson

2019-10-01

En klassiker, kärleksromanernas roman. Underbar läsning.

Hampus Mellgren

2019-03-20

En bra sak med boken. Budskapet i boken är lika troväridgt i dag som i början på 1800-talet. En dålig sak med boken denna handlingen håller inte i 380 sidor.
Citat. "Gissade det ena ögonblicket, det visste de i nästa - att för dem var att önska sig att hoppas och att hoppas att vänta sig."
"Jag har inte behövt stavelse när handlingar talat ett så tydligt språk.
"Lär känna din egna lycka. Du behöver inget annat än tålamod - eller ge det ett mer fascinerande namn, kalla det hopp."
Boken för mig är väldigt ytlig alla karaktärer är bedömda på sin förmögenhet och hur dem uppträder i allmänheten. Många nya karaktärer kommer in i boken och för mig är alla detsamma. Men kanske är detta poängen med boken hur ytlig överklassen va på denna tiden.
Citatet "Världen hade gjort honom slösaktig och fåfäng, slösaktigheten och fåfängan hade gjort honom kall och självisk" detta tycker jag sammanfattar alla karaktärer i boken.

Jessica Olsson

2019-03-13

Det kan inte bli mer romantiskt än såhär! Gillar man dessutom Austens sätt att skriva, med ett fantastiskt ordförråd och långa meningar, blir läsupplevelsen optimal. Man får en verklig inblick i hur överklasslivet kan ha varit i England i början av 1800-talet. Fullt av artighetsfraser och outtalade åsikter, fullt av manér och sociala koder som måste följas. Jag blir fascinerad och reser tillbaka i tiden. Älskar Elisabeths skarpsinne och att hon genomskådar människorna hon har omkring sig. Läs, läs, läs!

Jessica Olsson

2019-03-13

Den här boken har en subtil humor och kvick dialog. Som alltid med Austen kräver läsningen koncentration och fokus för att hänga med i de oerhört långa meningarna där bisatserna avlöser varandra. Berättelsen är romantisk och om man tycker om romaner där man får resa i tiden är denna bok ett alldeles utmärkt val, samtida romaner blir alltid lite mer autentiska. Austen ger detaljerade beskrivningar av miljön, kläderna, personligheterna och framför allt det sociala spelet- både av det som folk säger och kanske framför allt vad de döljer.

Hanna Melin

2019-03-04

Bra skit. Så befriande med en självsäker, sval och avslappnat rolig karaktär som Emma, som älskar kärlek och relationer men inte kunde bry sig mindre om en egen. Slutet var givet och föll sig så naturligt. Austens bästa. You go girl.

Alexandra Jansson

2019-02-04

Det är en bok där du får inblick i vardagslivet

Skorpan Eriksson

2018-09-19

Charlotte Fagrell

2018-08-14

Anki Hedberg

2018-04-04

Historisk roman som har allt

Mikaelita Bovalius

2018-03-07

Mr Darcy med sin stolthet och Lizzy med sin fördom. Och Jane Austen med sitt unika sätt att skildra den aristokratiska medelklassen i England på 1800-talet. 15 timmar senare och boken på 470 sidor är utläst. Många säger att ironi föddes på 90-talet, Jane Austen bevisar att ironi fanns redan 1813. Eller egentligen 1796, då hennes skrivarbete med boken inleddes. Hon är otroligt rolig och hennes karaktärer, som Mrs Bennett som exempel är fantastisk att följa. Austen var illa omtyckt av hennes konkurrent Charlotte Brontë. Mig behagar hon dock. Men jag plågas av hennes alldeles för många karaktärer. När hon har några underbara giganter såsom Mr Darcy, Mr och Mrs Bennet eller döttrarna Bennet att fokusera på. Varför ta in 50 till? Jag gjorde misstaget att läsa halva boken, ha en paus och sen läsa vidare. Jag hade glömt otroligt många personer. Sen kan jag tycka att det blir lite för många förnäma besöksresor och baler. Och att kärleken mellan Lizzy och Mr Darcy tar för lång tid att avslöja. Anledningen att boken får 4 och inte 3 sitter mycket i Mr Darcy som karaktär. Och i Austens humor. Jag måste erkänna att Colin Firths tolkning av Mr Darcy i mitt tycke har gått till filmhistorien.

Karin Johansson

2018-02-24

En riktigt bra roman som har allt.

Marielle

2017-11-27

Vacker och lättläst

Teresia Kjellgren

2017-06-28

Äntligen har jag läst den. Den har legat på att läsa listan i flera år. Den är bra och jag förstår varför den är en klassiker. Vill bara ha mer! Vilka miljöbeskrivningar och vilka personbeskrivningar. På något plan känns den också väldigt modern, trots alla gamla "regler". Läs den!!

Matilda Norberg

2017-04-10

En riktigt bra bok som är värd att läsa

Agneta Sjöberg

2017-04-10

Kan man bli annat än kär i Jane Austen? Kärleken förr, jämfört med nu är densamma men miljöerna varierar. Intressant för eleverna att upptäcka hur svårt det var förr att bli kär, när man idag bara skickar ett sms :)

Anna M

2017-03-10

Den bok jag läst flest gånger under årens lopp, en av mina absoluta favoritböcker!

Fiolsparv

2017-01-11

Jane Austen`s absolut bästa bok.

Z

Zakaria Boudabous

2016-06-05

Jag läste en äldre utgåva med ganska svårt språk. Den tog lång tid att läsa. Men berättelsen och karaktärerna är intressanta så det var värt det.

Alva Jönsson

2016-05-08

Jag bara älskar boken! Kan inte sätta ord på det, Jane är bara helt enkelt fantastisk.

Catrin ....

2016-04-15

Underbar. Sträckläste den.

Sanna Carlborg

2015-10-18

Historien var verkligen inte ny för mig när jag läste den, men ändå en så lustfylld läsning. Jag får anstränga mig för att inte bli alltför betuttad i Mr Darcy. En överraskning för mig var den härliga ironiska humorn. Jag skrattade då och då högt åt Elizabeths tragikomiska föräldrar.

Anna Andreasson

2015-10-05

Min absolut favorit författare. Älskar alla hennes böcker och kan läsa dem om och om igen

Annica Nordström

2015-04-24

Jag älskar språket, omgivningen som beskrivs och känslorna som de inte får visa.

Sara Frimodig

2014-08-12

Har i många år tänkt att jag borde läsa någonting av Jane Austen, och lotten föll på Emma. Det kommer nog att dröja länge innan jag ger mig på Austen igen... Så otroligt långsamt och ointressant, fick verkligen tvinga mig själv att läsa ut den.

Sara Eriksson

2014-07-23

Intressant men väldigt lång med tanke på historien. Har lite svårt för böcker som tar 100 sidor innan de slutligen säger poängen jag redan listat ut :-)

Nicolina Jacobsson

2014-04-28

Mr Darcy!! Mer behövs inte sägas faktiskt!

Rebecka Angelin

2014-02-03

Läste den lättlästa boken, kanske ska testa den vanliga sen med...men gillade den ändå trots det var den man läste slut på några timmar.

Maria Nordström

2014-01-24

Nu har jag läst den i nyöversättning av Gun-Britt Sundström. Nu är den ännu bättre.

Maria Blomkvist

2013-12-31

Så fruktansvärt underfundigt rolig och ironisk i både dialog och karaktärsbeskrivningar.

Marianne Strandberg

2013-08-07

Bättre än jag trodde. Otroligt att det är 200 år sedan den gavs ut.

Merja A

2013-07-17

Jag har läst den 2011 utgivna och av Gun-Britt Sundström översatta utgåvan.
Malte Persson har skrivit efterordet till boken. Gun-Britt Sundström lyckas med att förnya och levandegöra Austens klassiker.
Humorn, inte minst ironin när Elisabets mor beskrivs är uppfriskande. Romantik och intriger, bjudningar, uppvaktande kavaljerer. Jag njöt trots att jag för bara några veckor sedan såg filmatiseringen på TV.

Nils Thor

2013-06-20

Första gången jag läser den.
Blev överraskad av humorn i dialogen och den ironiska skildringen av de olika karaktärerna.

En nyare och enklare version än originalet som Jane Austen skrivit. Baserad mer på filmen än boken som hon skrev. Lättläst bok för den som vill läsa Jane Austen i lättare anda.

Camilla Nilsson

2012-11-28

Absolut inte det bästa jag har läst i mitt liv men förvånansvärt engagerande när jag väl hade kommit in en bit i boken. Det rör sig ju inte om särskilt stora vidder eller avgrundsdjupa känslor som stannar kvar hos en lång tid

Alva Ordnörden

2012-11-27

harmig, mysig och humoristisk! En fin och lättläst berättelse som man kommer ihåg länge. ~

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Fantastisk på alla sätt!

Marita Ryen

2012-09-16

Var några år sedan jag läste denna men minns att jag tyckte om den därav 4:a i betyg

Johannes Soldal

2012-08-17

Mycket underhållande och Austen skriver både flytande och elegant. Tappar dock fart mot slutet. Förordet till Bonniers nya pocketutgåva är egentligen ett efterord. Om man, som jag, inte känner till händelseutvecklingen i förväg är det bäst att dessutom undvika texten på baksidan.

Nanna Lenngren

2012-08-10

En av litteraturhistoriens stora kärleksromaner, med det klassiska temat om kärlek uppstår mellan två personer från två skilda samhällsklasser.

2012-07-15

En stark trea. En riktigt mysig "dream away" Jane Austen-bok, men inget som fastnar i hjärtat.

Lina Josefsson

2012-06-29

Nej som sagt, man tröttnar aldrig...Vart finns en Mr Darcy idag, på Bonde söker fru?

Sara Henriksson

2012-06-26

Älskar denna bok. Nog läst den 8 gånger och tröttnar ALDRIG..!

Sara Bornold

2012-06-15

Charmig när man väl lärt sig hålla isär alla namn.

Linda Jönsson

2012-06-14

En tråkig bok med mycket tjat om stackarn hit och dit.

Veronika S

2012-05-27

Fantastiskt bra!

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Så bra som det kan bli :)

Elias Chougui

2012-04-29

Riktigt härlig, jag gillar gamla böcker.

Annelie S

2012-04-20

Lyssnade på ljudboksvarianten med Anita Wall som läste. Det gör hon utmärkt, speciellt när hon axlar "rollen" som Mrs Bennet. Komik !!

Johanna Tallroth

2012-04-11

Jag gillade denna. Jag gillar historiska kostymromanen! Topp!

Erika Rönngård

2012-04-06

Det ta lite tid innan handlingen och personerna börjar engagera, men sedan har jag svårt att släppa dem. Dock inte lika fantastisk som Stolthet och fördom...

Alva Ordnörden

2012-03-30

Orginaltitel: Emma
Antal sidor: 583 (nyöversatta pocketversionen)
Första meningen: Emma Woodhouse kunde nog anses höra till de lyckligt lottade i livet.

Boken handlar om Emma Woodhouse den unga överklassflickan som försöker att para ihop sin väninna Harriet Smith med bynd unge hyrkoherde som i sin tur fattar tyckte för Emma själv. Men det är mr Knightley - Emmas betydligt äldre granne och mentor - som får hennes hjärta att slå fortfare. Det hela blir väldigt komplicerat. Vem ska få vem? Vad har mr Woodhouse, Emmas bortskämda och dominerande far, att säga om saken?

Jane Austen förvränger och överdriver, skämtar och driver med och om överklassen i dåtidens England. Det är fint skrivet, roliga idéer och lagom romantiskt. Men det är långt och utdraget, ibland upptäckte jag mig att läsa men ändå inte uppfatta någonting. Jag fick boken i julklapp och läste ut den för några dagar sedan, det är...hrm... annorlunda för att vara mig. Jag rekommenderar unga och vuxna att läsa den (det är ingen barnbok) om man har mycket tid, för det är en bok som man behöver lägga ner sin själ i (eller i alla fall mycket tid). Läs den, det är en bra klassiker som man borde ha läst innan man dör.

// aLva

Amanda S

2012-03-12

Boken blir lätt långtråkig emellanåt men ändå en väldigt bra historia. Älskar filmen om inte annat.

2012-02-24

Jag har sagt det förr och säger det igen - I looove Jane Austens romaner. Historien om Miss Bennet och Mr Darcy är så romantisk som den kan bli. Sen får man dessutom en historisk lektion om kvinnors rättigheter, klassamhälle och språk.

Ellenor Larsson

2012-02-09

Gillar själva storyn, men sättet Austen skriver på är jag inget jättestort fan av. Det blir lite för långtråkigt ibland, långa haranger och beskrivningar. Men det är absolut en underhållande och spännande bok och mycket vackert språk, lite svårt för mig (på engelska). :)

Cecilia Fredriksson

2012-01-26

Köpte den enkom för det fantastiska omslaget (9789174291940). Tyvärr engagerar inte historien i sig. Jag hade trevligt under tiden jag läste, men där i mellan kände jag aldrig något sug efter att fortsätta. Därav dröjde det länge innan den var utläst... Annan litteratur kom i mellan.

2012-01-05

Jag verkligen älskar Jane Austens berättelser. Jag både avskyr och avgudar Emma. Och det är alltid roligt att veta före karaktärerna vad som kommer att hända dem.

Ellenor Larsson

2011-10-07

För långtråkig och invecklad. Läste knappt halva. Jobbigt språk med långa haranger som gjorde det tråkigt att läsa. Hoppas dock läsa igen om några år kanske!

Felicia Dahlqvist

2011-09-17

Den fina, tidlösa historien om Elisabet Bennet och Mr Darcy. Underbar!

Anna Dybeck

2011-08-15

Jag älskar Austen! Romantik och verklighetsflykt förklädd till klassikerläsning...:-)

2011-08-11

Läste nyss om orginalet Stolthet och fördom och den är fortfarande lika underbar som jag minns! En ljuvlig bok helt enkelt :-) Obotlig romantiker som jag är <3

2011-08-01

Fantastisk på alla sätt och vis!

Norman Aina

2011-07-25

Har läst Gun-Britt Sundströms översättning. Härlig.

Sofia S

2011-07-25

Gun-Britt Sundströms översättning.

Dan Tilert

2011-07-11

Efter den strålande Pride and Prejudice blev jag besviken på Sense and Sensibility. Den tänder aldrig till, vare sig i persongalleri, handling eller espri. Visst finns det enskilda bra passager, och som fönster till en annan tid är det inte utan värde. Men som underhållning? Nja.

Christina Larsson

2011-06-22

Intressant att läsa om den i ny översättning. Jag var ung när jag läste den första gången och då kändes den mer romantisk. Nu tänkte jag mer på hur pengar styrde/styr människors tankar och känslor. Jag kan tänka mig att läsa om boken flera gånger...

Alice Erzmoneit

2011-06-20

Man kan inte annat än älska Jane Austen!

2011-06-19

Detta är den första boken jag läser av denna författare.
Det jag kan säga är att jag tycker att den bara är så underbart bra.
Jag gillade verkligen bokkaraktärerna
Denna kan jag varmt rekommendera till er andra :)

Siv Eriksson

2011-06-08

Underbar!

Ida

2011-05-01

Jag tycker om boken. Men den är något rörig med persongalleriet. Även något för långtråkig emellanåt. Men självklart har den sina ljusa stunder och då driver finns läser jag sida efter sida.

Anna Renström

2011-03-26

Gäsp, vilket dravel! Denna "ska" man gill, jag vägrar!

Jonna

2011-03-22

Lite seg bok men kanske beror det på att vi lever i en annan tid och inte pratar på det sättet som de gör i boken. Vem skulle kunna hålla inne med vem man är förälskad i för sin syster som man har ett vädigt bra förhållande till?

Anette Marcusson

2011-03-15

Ingela Jakobsson

2011-03-09

Läser den om och om igen.. Och den blir nästan bättre för varje gång.

2011-01-09

Nej den är verkligen inte som Stolthet och fördom... en svag trea... mysiga miljöer och en tid för längesedan gör den lite mysig att läsa, men den här boken blir långtråkig. Den kändes avslutad innan den var slut och de sista kapitlen bara sega. Tyckte i alla fall att det var roligt att läsa att Jane Austen skall ha sagt "Jag ska ha en hjältinna som ingen utom jag kommer att tycka särskilt mycket om." som det står om innehållet här på Boktipset. Det kändes som att det kunde förklara lite för mig om varför jag har så svårt att ta till mig huvudpersonen... Hon är helt enkelt inte helt sympatisk! Men även denna ytliga överklass-Emma finns det hopp om och säga vad man vill men hon försöker i alla fall lära sig av sina misstag och även hon blir lite klokare med tiden ;)

R Lindqvist

2010-12-29

Detta är inte en av mina Austen-favoriter. Mest för att jag inte tycker om Emma, men även för att Mr Knightley beter sig fånigt. Och så är boken en av Austens långsammaste.

Engelska Väninnan

2010-12-23

Den malliga Emma, som alltid vet bäst, är verkligen ett påfrestande sällskap såväl i romanen som i den nya BBC-serien. Och vilka trista skådespelare i serien, med undantag för pappan!

Anna Dybeck

2010-11-21

Underbar, romantisk...kunde inte lägga den ifrån mig utan var tvungen att läsa ut den kl 02.23 ("ska du inte släcka snart?")! Kan inte låta bli att, vid skildringen av Lydias eskapader, dra paralleller till hederskulturen som vi idag ondgör oss så mycket över. Nu ska det bli mer Austen!

Elisabeth E

2010-10-19

Lagom fin och rolig berättelse. Jag tycker mer om "Pride and Prejudice" och dess karaktärer. Men den här är värd att läsas :)

Katarina Sjöö

2010-09-29

gäsp...

Kristine H

2010-09-21

Hur kan denna bok få så bra recensioner? Jag tyckte det var en av de tråkigaste böcker jag läst.

Pia Stendahl

2010-09-09

Emma är en romantisk kärleksroman med inslag av humor. Det finns några komiska bifigurer som definitivt får mig att dra på mungiporna.

Det är så många år sedan jag läste Emma sist och därför kan jag inte göra någon jämförelse med någon av de tidigare översättningarna. Jag minns givetvis boken men helt enkelt inte så i detalj. Jag kan dock säga att Rose-Marie Nielsen översättning är välgjord och språket flyter på bra.

Rena kärleksromaner är oftast inte riktigt min grej. Jag tycker ofta att dom är lite långtråkiga. Emma är kanske inte ett undantag eftersom jag upplever även den som lång men språket och tidsskildringarna gör boken intressant.

www.bokbrus.se kan du läsa mer om mina ljudboksrecensioner.

2010-08-06

Ren njutning! Efter att ha mer eller mindre kämpat mig igenom ett antal brittiska klassisker från ungefär samma period var detta balsam för själen. Ingen förnumstig berättarröst, inga halvdana bikaraktärer ditplacerade enbart för comic relief, inga enorma berättarutsvävningar, inga episka tidsvyer, inga gigantiska persongallerier.

Handlingen torde vara välkänd: i familjen Bennet finns fem döttrar och det är moderns högsta önskan och största jobb att få dem alla bortgifta. Det är inte minst viktigt för henne eftersom åtminstone en av dem måste försörja sin dyra moder när fadern väl går bort, då döttrar inte kan ärva egendom. Elizabeth Bennet har bestämt sig för att stå emot alla påtryckningar och gifta sig för kärlekens, snarare än konvenansens, skull, något som låter enklare än vad det var i 1800-talets England.

Det är lätt att förstå varför Pride and Prejudice allmänt anses vara Jane Austens bästa. Narrativet är tajt, inga onödiga scener — allt för handlingen framåt, mänskliga karaktärer som innehåller både positivt och negativt och därför är trovärdiga, fokus på kärlek/äktenskap i olika former utan att det blir sliskigt samt en ironisk finess vässad värjevass både i berättande och dialog. Där Margaret Dashwood var förnumstig och trist, Marianne Dashwood lätt hysterisk och Emma Woodhouse lite väl uppblåst är Elizabeth Bennet den perfekta hjältinnan. Fattad, realistisk och defintivt förmögen att se livets humoristiska sida, samtidigt som hon inte är utan sina brister, vilka primärt tar sig uttryck i hennes sätt att väl snabbt bilda sig en uppfattning om personers karaktärer.

Framförallt fastnar man för den resning Austen ger sin Lizzie. I den komiska juvel som är den grötmyndige Mr. Collins frieri till henne vägrar han inse att hon skulle vara ointresserad och menar på att det ju är populärt bland flickor nu för tiden att tacka nej på ren princip ett par gånger. Lizzie blir inte arg, börjar inte gråta, ger sig inte, blir inte generad, försöker inte skona friarens känslor utan kräver bara klart och tydligt respekt för sin åsikt. Mr. Darcys första frieri hade lika väl kunnat beskrives som optimal romatik men Austen och Lizzie avslöjar det som den förolämpning det faktiskt är: ”I min oändliga generositet kan jag tänka mig att överse med alla dina fel och brister och trots allt gifta mig med dig. Nu blev du väl glad?”

Karin Wastesson

2010-07-09

Språket är fantastiskt. En njutning!

Ketutar Jensen

2010-06-23

Jag tror jag tycker den här bäst om Janes böcker

Cyd Vicious

2010-05-25

Inte lika bra som Pride and Prejudice men men...

Sophie Almlöf

2010-05-24

Bra, men något seg. Har inte läst något av henne innan, men älskar filmen av Stolthet och fördom, så jag ska nog läsa den också.

Lejla k<<

2010-04-07

En av de bästa klassiker jag någonsin har läst!! Rekomenderas starkt hos klassikers älskare!

Natasha Illyés

2010-04-06

Humoristisk samhällskritik dolt i romatiskt skimmer.

Sandra Frandén

2010-03-17

Inte min typ av bok. Jag fick kämpa för att inte ge upp och läsa ut den.

Lejla k<<

2010-03-03

var har man o säga om dennna bok, en fantastiskt klassiker!!! rekomenderas til alla!!!

Malin Persson

2010-02-26

Tyvärr inte ett stort fan av Austen. Räcker att se filmerna.

Ellinor Stråhed

2010-02-14

Jane Austens bästa

Engelska Väninnan

2010-02-13

Föredrar filmerna.

Maria Nordström

2010-02-11

Min första Jane Austen-bok. Vi läste den på litteraturvetenskapen på universitetet. Det är något visst med Austen.

2010-01-30

Solid Austen men inte lika bra som exempelvis Emma -- för min del är Elinor kontrollerad på gränsen till trist och martyrig medan Marianne är hysterisk och jag saknar humorn. Dock intressant att tänka på klassperspektivitet när man läser -- alla små servants och footmen och chamber maids bara finns där utan att vara entiteter överhuvudtaget.

Gunvi Lundqvist

2009-12-21

I brist på bröd äter man limpa, alltså boken är lättläst det finns väl knappast ngn som inte läst den heller. Karaktärsbeskrivningarna på huvudpersonerna är trovärdiga och dialogerna träffande.
Rekomenderas åt romantiker!
Svag femma.

Danielle Schill

2009-12-14

En av mina absoluta favoritklassiker. Jag ville först inte alls läsa den, tyckte den verkade riktigt tråkig. Men när jag väl öppnade den kunde jag inte lägga ifrån mig den så det slutade med att jag lusläste den till kl 5 på morgonen

Elisabeth Khysing

2009-11-22

Lätt engelska och berättelsen är lite ytlig i sitt utförande både i innehåll och skrift. Dock har jag en romantisk ådra i mig och blev nöjd och belåten med denna. Den var lika mjuk och god i innehållet som jag förväntade mig.

Klas Skogström

2009-11-13

Jag tycker det är en bok med mycket bra handling. Innehållet speglar känslor och går ut på att hitta en bra partner och som socialt är accepterad av omgivningen. Spänningen i relationerna ökar hela tiden och den korta sammanfattningen i slutet är informativ och efterlängtad. Jane Austen skriver bra, dock lite svårt språk emellanåt

Inte hennes bästa...

2009-11-03

Å dessa Austen-kvinnor. Jag älskar dem.

Ja, Jane är bäst. Kvick och träffsaker som alltid

Kvinnor som vill bli gifta. Det är vad boken handlar om.,Det kan vara att jag läst boken på fel språk, för det ska enligt uppgift vara hur författaren använder det engelska språket som gör boken så bra. All respekt till de som gillar den, men jag tyckte väldigt lite hände, men det speglar mig mer än något annat.

Daniel Jonsson

2009-09-03

Varför ligger denna med som Science-Fiction?

Emma Cederborg

2009-09-02

Bra bok. Men det var lite för många persson att hålla reda på.

Elisabeth E

2009-08-29

Helt klart läsvärd med intressanta karaktärer. Jag tycker dock att Pride & Prejudice är bättre.

Oliwia Lind

2009-07-19

Den har allt jag gillar med historiska böcker.

2009-07-17

Om man bortser från det som har att göra med klass och social status känns boken förvånansvärt modern (vilket kanske säger mer om min uppfattning om England än om verkliga förhållanden). Charmig och lättsam men kanske lite väl mycket kärleksförvecklingar för min smak. Men vad ska annars de stackars kvinnorna sysselsätta sig med?

Dock blir den lite långdragen mot slutet, när allt är klart för huvudpersonernas del känns hela boken ganska klar men det kvarstår fortfarande ett par kapitel.

Trodde inte att jag gillade romantik, men likväl älskar jag Jane Austen. Skarp och humoristisk iakttagare av sin omvärld. Fascineras av människor som står kvar på samma plats och ändå inspireras; Austen reste knappt under hela sitt liv.

Mippin

2009-07-08

en favorit man kan läsa många gånger! Upplevde den lite olika när jag var mindre, den är så smart skriven, blir bara bättre och bättre ju fler pikar och bakomliggande tankar man fattar.

Ulla Englund

2009-07-08

Åusten är Austen, böckerna går att läsa om

Lady Flanders

2009-06-18

Vad är poängen med Austens böcker? Bortsett från att ltråkas ut, edas ihjäl, somna in...

Cyd Vicious

2009-05-09

Läste denna och höll på att somna, det var knappt att jag kunde läsa färdigt den. Hur kunde detta var en sådan klassiker? Austen suger och jag tänker aldrig läsa en bok till av den människan, så tänkte jag men min kompis fick mig att ge henne en chans till. Hon sa att det förmodligen var översättning. Och så var det kanske för jag gillade verkligen "Stolthet och fördom" som jag sedan läste på engelska, ska läsa alla hennes böcker på engelska.