Stolthet och fördom

Austen, Jane

| 2006

Teresia Kjellgren

2017-06-28

Äntligen har jag läst den. Den har legat på att läsa listan i flera år. Den är bra och jag förstår varför den är en klassiker. Vill bara ha mer! Vilka miljöbeskrivningar och vilka personbeskrivningar. På något plan känns den också väldigt modern, trots alla gamla "regler". Läs den!!

Matilda Norberg

2017-04-10

En riktigt bra bok som är värd att läsa

Agneta Sjöberg

2017-04-10

Kan man bli annat än kär i Jane Austen? Kärleken förr, jämfört med nu är densamma men miljöerna varierar. Intressant för eleverna att upptäcka hur svårt det var förr att bli kär, när man idag bara skickar ett sms :)

Anna M

2017-03-10

Den bok jag läst flest gånger under årens lopp, en av mina absoluta favoritböcker!

Fiolsparv

2017-01-11

Jane Austen`s absolut bästa bok.

Z

Zakaria Boudabous

2016-06-05

Jag läste en äldre utgåva med ganska svårt språk. Den tog lång tid att läsa. Men berättelsen och karaktärerna är intressanta så det var värt det.

Alva Jönsson

2016-05-08

Jag bara älskar boken! Kan inte sätta ord på det, Jane är bara helt enkelt fantastisk.

Catrin ....

2016-04-15

Underbar. Sträckläste den.

Sanna Carlborg

2015-10-18

Historien var verkligen inte ny för mig när jag läste den, men ändå en så lustfylld läsning. Jag får anstränga mig för att inte bli alltför betuttad i Mr Darcy. En överraskning för mig var den härliga ironiska humorn. Jag skrattade då och då högt åt Elizabeths tragikomiska föräldrar.

Anna Andreasson

2015-10-05

Min absolut favorit författare. Älskar alla hennes böcker och kan läsa dem om och om igen

Annica Nordström

2015-04-24

Jag älskar språket, omgivningen som beskrivs och känslorna som de inte får visa.

Nicolina Jacobsson

2014-04-28

Mr Darcy!! Mer behövs inte sägas faktiskt!

Rebecka Angelin

2014-02-03

Läste den lättlästa boken, kanske ska testa den vanliga sen med...men gillade den ändå trots det var den man läste slut på några timmar.

Maria Nordström

2014-01-24

Nu har jag läst den i nyöversättning av Gun-Britt Sundström. Nu är den ännu bättre.

Maria Blomkvist

2013-12-31

Så fruktansvärt underfundigt rolig och ironisk i både dialog och karaktärsbeskrivningar.

Marianne Strandberg

2013-08-07

Bättre än jag trodde. Otroligt att det är 200 år sedan den gavs ut.

Merja A

2013-07-17

Jag har läst den 2011 utgivna och av Gun-Britt Sundström översatta utgåvan.
Malte Persson har skrivit efterordet till boken. Gun-Britt Sundström lyckas med att förnya och levandegöra Austens klassiker.
Humorn, inte minst ironin när Elisabets mor beskrivs är uppfriskande. Romantik och intriger, bjudningar, uppvaktande kavaljerer. Jag njöt trots att jag för bara några veckor sedan såg filmatiseringen på TV.

Nils Thor

2013-06-20

Första gången jag läser den.
Blev överraskad av humorn i dialogen och den ironiska skildringen av de olika karaktärerna.

En nyare och enklare version än originalet som Jane Austen skrivit. Baserad mer på filmen än boken som hon skrev. Lättläst bok för den som vill läsa Jane Austen i lättare anda.

Camilla Nilsson

2012-11-28

Absolut inte det bästa jag har läst i mitt liv men förvånansvärt engagerande när jag väl hade kommit in en bit i boken. Det rör sig ju inte om särskilt stora vidder eller avgrundsdjupa känslor som stannar kvar hos en lång tid

Alva Ordnörden

2012-11-27

harmig, mysig och humoristisk! En fin och lättläst berättelse som man kommer ihåg länge. ~

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Fantastisk på alla sätt!

Marita Ryen

2012-09-16

Var några år sedan jag läste denna men minns att jag tyckte om den därav 4:a i betyg

Nanna Lenngren

2012-08-10

En av litteraturhistoriens stora kärleksromaner, med det klassiska temat om kärlek uppstår mellan två personer från två skilda samhällsklasser.

Emma A

2012-07-15

En stark trea. En riktigt mysig "dream away" Jane Austen-bok, men inget som fastnar i hjärtat.

Lina Josefsson

2012-06-29

Nej som sagt, man tröttnar aldrig...Vart finns en Mr Darcy idag, på Bonde söker fru?

Sara Henriksson

2012-06-26

Älskar denna bok. Nog läst den 8 gånger och tröttnar ALDRIG..!

Veronika S

2012-05-27

Fantastiskt bra!

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Så bra som det kan bli :)

Elias Chougui

2012-04-29

Riktigt härlig, jag gillar gamla böcker.

Annelie S

2012-04-20

Lyssnade på ljudboksvarianten med Anita Wall som läste. Det gör hon utmärkt, speciellt när hon axlar "rollen" som Mrs Bennet. Komik !!

Johanna Tallroth

2012-04-11

Jag gillade denna. Jag gillar historiska kostymromanen! Topp!

Amanda S

2012-03-12

Boken blir lätt långtråkig emellanåt men ändå en väldigt bra historia. Älskar filmen om inte annat.

Liv Danjoux

2012-03-04

Elizabeth Bennet, eller Lizzy som hon brukar kallas, bor med sina fyra systrar någonstans i England. Mamman har bara en sak i huvudet: att gifta bort sina döttrar, helst med någon rik man. Kommer inte döttrarna bli bortgifta innan föräldrarna dör så kommer flickorna att förlora allt och antagligen tvingas att flytta till något skruttigt vindsrum i någon storstad, och allt kommer att gå till någon knäpp präst, Mr Collins , som är Elizabeths kusin eller något i den stilen. Pappan är inte lika hysterisk, han tycker att det är bättre om de får gifta sig med någon de verkligen älskar även om mannen förhoppningsvis är någorlunda rik. Efter en tid, då Mr Bingley, en man som är mycket rik, flyttar in i ett hus tillsammans med sin syster i närheten så hoppas föräldrarna på att han ska tycka om någon av hans döttrar och gifta sig med någon av de, så hela familjen åker dit till deras hus på bal. Där träffar Elizabeth Mr Darcy, en ännu rikare men desto otrevligare vän till Mr Bingley. Hon börjar avsky honom på direkten, eftersom han är så otrevlig, och det verkar ju inte precis som om han tycker om henne ett snäpp mer.

Efter några dagar så friar Mr Bingley till Elizabeth äldsta syster Jane, eftersom de har blivit kära i varandra. Elizabeths mamma blir förstås överlycklig, tänk nu ska en av hennes döttrar gifta sig och nu har hon ett problem mindre, så nu gäller det bara att försöka få de andra bortgifta (Vilket är lättare sagt än gjort, förstås). Senare så kommer den knäppe prästen, Mr Collins till de och vill fria till Elizabeth. Men hon tycker inget vidare om honom och tackar alltså nej. Mamman blir förstås besviken och ber att Elizabeth ska gifta sig med prästen, men hon totalvägrar, och så slutar det med att prästen gifter sig med Charlotte Lukas, Elizabeths vän.
Efter en tid så kommer Mr Darcy och friar till Elizabeth, eftersom han tydligen blev kär i henne för flera månader sedan, även om han inte velat erkänna det eftersom han var alldeles för stolt för det. Elizabeth tycker fortfarande inte om honom och svarar nej. Med tiden så börjar hon långsamt tycka om honom, men hon är alldeles för stolt för att erkänna det för sig själv.

Den här boken är väldigt mysig, och passar perfekt att läsa för sig själv framför brasan en kall vinterkväll. Visst, språket är lite gammaldags, men man vänjer sig efter ett litet tag. Ibland så går jag vilse bland alla karaktärer, helt plötsligt så poppar det upp en Mr Wickham och efter ett tag så upptäcker jag att det finns en Mrs Gardiner med och kan inte för mitt liv komma ihåg var hon kom in i berättelsen. Men trots det så är det en väldigt mysig bok på något sätt, även om jag skulle vilja att det hände lite mer,och inte alls särkilt svårläst, faktiskt. Själv läste jag ut den på mindre än två timmar. Så läs den - man vill bara läsa vidare!

Sara Sandquist

2012-02-24

Jag har sagt det förr och säger det igen - I looove Jane Austens romaner. Historien om Miss Bennet och Mr Darcy är så romantisk som den kan bli. Sen får man dessutom en historisk lektion om kvinnors rättigheter, klassamhälle och språk.

Ellenor Larsson

2012-02-09

Gillar själva storyn, men sättet Austen skriver på är jag inget jättestort fan av. Det blir lite för långtråkigt ibland, långa haranger och beskrivningar. Men det är absolut en underhållande och spännande bok och mycket vackert språk, lite svårt för mig (på engelska). :)

Ellenor Larsson

2011-10-07

För långtråkig och invecklad. Läste knappt halva. Jobbigt språk med långa haranger som gjorde det tråkigt att läsa. Hoppas dock läsa igen om några år kanske!

Felicia Dahlqvist

2011-09-17

Den fina, tidlösa historien om Elisabet Bennet och Mr Darcy. Underbar!

Anna Dybeck

2011-08-15

Jag älskar Austen! Romantik och verklighetsflykt förklädd till klassikerläsning...:-)

Emma A

2011-08-11

Läste nyss om orginalet Stolthet och fördom och den är fortfarande lika underbar som jag minns! En ljuvlig bok helt enkelt :-) Obotlig romantiker som jag är <3

Sara Sandquist

2011-08-01

Fantastisk på alla sätt och vis!

Norman Aina

2011-07-25

Har läst Gun-Britt Sundströms översättning. Härlig.

Sofia S

2011-07-25

Gun-Britt Sundströms översättning.

Dan Tilert

2011-07-11

Efter den strålande Pride and Prejudice blev jag besviken på Sense and Sensibility. Den tänder aldrig till, vare sig i persongalleri, handling eller espri. Visst finns det enskilda bra passager, och som fönster till en annan tid är det inte utan värde. Men som underhållning? Nja.

Christina Larsson

2011-06-22

Intressant att läsa om den i ny översättning. Jag var ung när jag läste den första gången och då kändes den mer romantisk. Nu tänkte jag mer på hur pengar styrde/styr människors tankar och känslor. Jag kan tänka mig att läsa om boken flera gånger...

Alice Erzmoneit

2011-06-20

Man kan inte annat än älska Jane Austen!

2011-06-19

Detta är den första boken jag läser av denna författare.
Det jag kan säga är att jag tycker att den bara är så underbart bra.
Jag gillade verkligen bokkaraktärerna
Denna kan jag varmt rekommendera till er andra :)

Siv Eriksson

2011-06-08

Underbar!

Ida

2011-05-01

Jag tycker om boken. Men den är något rörig med persongalleriet. Även något för långtråkig emellanåt. Men självklart har den sina ljusa stunder och då driver finns läser jag sida efter sida.

Anna Renström

2011-03-26

Gäsp, vilket dravel! Denna "ska" man gill, jag vägrar!

Jonna

2011-03-22

Lite seg bok men kanske beror det på att vi lever i en annan tid och inte pratar på det sättet som de gör i boken. Vem skulle kunna hålla inne med vem man är förälskad i för sin syster som man har ett vädigt bra förhållande till?

Anette Marcusson

2011-03-15

Ingela Jakobsson

2011-03-09

Läser den om och om igen.. Och den blir nästan bättre för varje gång.

Anna Dybeck

2010-11-21

Underbar, romantisk...kunde inte lägga den ifrån mig utan var tvungen att läsa ut den kl 02.23 ("ska du inte släcka snart?")! Kan inte låta bli att, vid skildringen av Lydias eskapader, dra paralleller till hederskulturen som vi idag ondgör oss så mycket över. Nu ska det bli mer Austen!

Katarina Sjöö

2010-09-29

gäsp...

Kristine H

2010-09-21

Hur kan denna bok få så bra recensioner? Jag tyckte det var en av de tråkigaste böcker jag läst.

KR

2010-08-24

Fattar ingenting. Kvinnfolk kanske kan reda ut det här; själv fick jag ögonkramp och konvulsioner, och lyckades nätt och jämnt avbryta läsningen innan jag föll i koma. Crapola.

Sofia Åkerberg

2010-08-06

Ren njutning! Efter att ha mer eller mindre kämpat mig igenom ett antal brittiska klassisker från ungefär samma period var detta balsam för själen. Ingen förnumstig berättarröst, inga halvdana bikaraktärer ditplacerade enbart för comic relief, inga enorma berättarutsvävningar, inga episka tidsvyer, inga gigantiska persongallerier.

Handlingen torde vara välkänd: i familjen Bennet finns fem döttrar och det är moderns högsta önskan och största jobb att få dem alla bortgifta. Det är inte minst viktigt för henne eftersom åtminstone en av dem måste försörja sin dyra moder när fadern väl går bort, då döttrar inte kan ärva egendom. Elizabeth Bennet har bestämt sig för att stå emot alla påtryckningar och gifta sig för kärlekens, snarare än konvenansens, skull, något som låter enklare än vad det var i 1800-talets England.

Det är lätt att förstå varför Pride and Prejudice allmänt anses vara Jane Austens bästa. Narrativet är tajt, inga onödiga scener — allt för handlingen framåt, mänskliga karaktärer som innehåller både positivt och negativt och därför är trovärdiga, fokus på kärlek/äktenskap i olika former utan att det blir sliskigt samt en ironisk finess vässad värjevass både i berättande och dialog. Där Margaret Dashwood var förnumstig och trist, Marianne Dashwood lätt hysterisk och Emma Woodhouse lite väl uppblåst är Elizabeth Bennet den perfekta hjältinnan. Fattad, realistisk och defintivt förmögen att se livets humoristiska sida, samtidigt som hon inte är utan sina brister, vilka primärt tar sig uttryck i hennes sätt att väl snabbt bilda sig en uppfattning om personers karaktärer.

Framförallt fastnar man för den resning Austen ger sin Lizzie. I den komiska juvel som är den grötmyndige Mr. Collins frieri till henne vägrar han inse att hon skulle vara ointresserad och menar på att det ju är populärt bland flickor nu för tiden att tacka nej på ren princip ett par gånger. Lizzie blir inte arg, börjar inte gråta, ger sig inte, blir inte generad, försöker inte skona friarens känslor utan kräver bara klart och tydligt respekt för sin åsikt. Mr. Darcys första frieri hade lika väl kunnat beskrives som optimal romatik men Austen och Lizzie avslöjar det som den förolämpning det faktiskt är: ”I min oändliga generositet kan jag tänka mig att överse med alla dina fel och brister och trots allt gifta mig med dig. Nu blev du väl glad?”

KR

2010-07-28

Giftermålsaforismer i dialogform.

Karin Wastesson

2010-07-09

Språket är fantastiskt. En njutning!

Ketutar Jensen

2010-06-23

Jag tror jag tycker den här bäst om Janes böcker

Sophie Almlöf

2010-05-24

Bra, men något seg. Har inte läst något av henne innan, men älskar filmen av Stolthet och fördom, så jag ska nog läsa den också.

Lejla k<<

2010-04-07

En av de bästa klassiker jag någonsin har läst!! Rekomenderas starkt hos klassikers älskare!

Natasha Illyés

2010-04-06

Humoristisk samhällskritik dolt i romatiskt skimmer.

Sandra Frandén

2010-03-17

Inte min typ av bok. Jag fick kämpa för att inte ge upp och läsa ut den.

Lejla k<<

2010-03-03

var har man o säga om dennna bok, en fantastiskt klassiker!!! rekomenderas til alla!!!

Malin Persson

2010-02-26

Tyvärr inte ett stort fan av Austen. Räcker att se filmerna.

Ellinor Stråhed

2010-02-14

Jane Austens bästa

Engelska Väninnan

2010-02-13

Föredrar filmerna.

Sofia Åkerberg

2010-01-30

Solid Austen men inte lika bra som exempelvis Emma -- för min del är Elinor kontrollerad på gränsen till trist och martyrig medan Marianne är hysterisk och jag saknar humorn. Dock intressant att tänka på klassperspektivitet när man läser -- alla små servants och footmen och chamber maids bara finns där utan att vara entiteter överhuvudtaget.

Gunvi Lundqvist

2009-12-21

I brist på bröd äter man limpa, alltså boken är lättläst det finns väl knappast ngn som inte läst den heller. Karaktärsbeskrivningarna på huvudpersonerna är trovärdiga och dialogerna träffande.
Rekomenderas åt romantiker!
Svag femma.

Danielle Schill

2009-12-14

En av mina absoluta favoritklassiker. Jag ville först inte alls läsa den, tyckte den verkade riktigt tråkig. Men när jag väl öppnade den kunde jag inte lägga ifrån mig den så det slutade med att jag lusläste den till kl 5 på morgonen

Klas Skogström

2009-11-13

Jag tycker det är en bok med mycket bra handling. Innehållet speglar känslor och går ut på att hitta en bra partner och som socialt är accepterad av omgivningen. Spänningen i relationerna ökar hela tiden och den korta sammanfattningen i slutet är informativ och efterlängtad. Jane Austen skriver bra, dock lite svårt språk emellanåt

Kjerstin Vogel

2009-11-03

Å dessa Austen-kvinnor. Jag älskar dem.

Kjerstin Vogel

2009-11-03

Ja, Jane är bäst. Kvick och träffsaker som alltid

Kvinnor som vill bli gifta. Det är vad boken handlar om.,Det kan vara att jag läst boken på fel språk, för det ska enligt uppgift vara hur författaren använder det engelska språket som gör boken så bra. All respekt till de som gillar den, men jag tyckte väldigt lite hände, men det speglar mig mer än något annat.

Daniel Jonsson

2009-09-03

Varför ligger denna med som Science-Fiction?

Emma Cederborg

2009-09-02

Bra bok. Men det var lite för många persson att hålla reda på.

Elisabeth E

2009-08-29

Helt klart läsvärd med intressanta karaktärer. Jag tycker dock att Pride & Prejudice är bättre.

Oliwia Lind

2009-07-19

Den har allt jag gillar med historiska böcker.

Trodde inte att jag gillade romantik, men likväl älskar jag Jane Austen. Skarp och humoristisk iakttagare av sin omvärld. Fascineras av människor som står kvar på samma plats och ändå inspireras; Austen reste knappt under hela sitt liv.

Mippin

2009-07-08

en favorit man kan läsa många gånger! Upplevde den lite olika när jag var mindre, den är så smart skriven, blir bara bättre och bättre ju fler pikar och bakomliggande tankar man fattar.

Ulla Englund

2009-07-08

Åusten är Austen, böckerna går att läsa om

Lady Flanders

2009-06-18

Vad är poängen med Austens böcker? Bortsett från att ltråkas ut, edas ihjäl, somna in...

Cyd Vicious

2009-05-09

Läste denna och höll på att somna, det var knappt att jag kunde läsa färdigt den. Hur kunde detta var en sådan klassiker? Austen suger och jag tänker aldrig läsa en bok till av den människan, så tänkte jag men min kompis fick mig att ge henne en chans till. Hon sa att det förmodligen var översättning. Och så var det kanske för jag gillade verkligen "Stolthet och fördom" som jag sedan läste på engelska, ska läsa alla hennes böcker på engelska.