Stolthet och fördom

Austen, Jane

| 2006

Fredrik Umark

2023-02-20

Bortskämd ung kvinnlig aristokrat med en lättpåverkad omgivning som spenderar sina dagar med att para ihop vänner i sin omgivning. Så begapad i detta att hon missar att se att hennes egen framtid står framför henne.
Så välskriven roman att jag blev förbannad på hennes bortklemade persona.

SARA ASPLUND

2021-06-20

2021-03-13

Engelsk överklass förmedlad med ironi och känsla. Känns som om inget har förändrats. Stark 3:a

Therese

2021-01-08

Välskriven med ett vackert språk och om man gillar den här typen av historier så tror jag denna bok kan vara en favorit. För egen del intresserade handlingen mig tyvärr inte alls, vilket gjorde läsningen långdragen.

Therese Johansson

2019-10-01

En klassiker, kärleksromanernas roman. Underbar läsning.

Hampus Mellgren

2019-03-20

En bra sak med boken. Budskapet i boken är lika troväridgt i dag som i början på 1800-talet. En dålig sak med boken denna handlingen håller inte i 380 sidor.
Citat. "Gissade det ena ögonblicket, det visste de i nästa - att för dem var att önska sig att hoppas och att hoppas att vänta sig."
"Jag har inte behövt stavelse när handlingar talat ett så tydligt språk.
"Lär känna din egna lycka. Du behöver inget annat än tålamod - eller ge det ett mer fascinerande namn, kalla det hopp."
Boken för mig är väldigt ytlig alla karaktärer är bedömda på sin förmögenhet och hur dem uppträder i allmänheten. Många nya karaktärer kommer in i boken och för mig är alla detsamma. Men kanske är detta poängen med boken hur ytlig överklassen va på denna tiden.
Citatet "Världen hade gjort honom slösaktig och fåfäng, slösaktigheten och fåfängan hade gjort honom kall och självisk" detta tycker jag sammanfattar alla karaktärer i boken.

Jessica Olsson

2019-03-13

Det kan inte bli mer romantiskt än såhär! Gillar man dessutom Austens sätt att skriva, med ett fantastiskt ordförråd och långa meningar, blir läsupplevelsen optimal. Man får en verklig inblick i hur överklasslivet kan ha varit i England i början av 1800-talet. Fullt av artighetsfraser och outtalade åsikter, fullt av manér och sociala koder som måste följas. Jag blir fascinerad och reser tillbaka i tiden. Älskar Elisabeths skarpsinne och att hon genomskådar människorna hon har omkring sig. Läs, läs, läs!

Jessica Olsson

2019-03-13

Den här boken har en subtil humor och kvick dialog. Som alltid med Austen kräver läsningen koncentration och fokus för att hänga med i de oerhört långa meningarna där bisatserna avlöser varandra. Berättelsen är romantisk och om man tycker om romaner där man får resa i tiden är denna bok ett alldeles utmärkt val, samtida romaner blir alltid lite mer autentiska. Austen ger detaljerade beskrivningar av miljön, kläderna, personligheterna och framför allt det sociala spelet- både av det som folk säger och kanske framför allt vad de döljer.

Hanna Melin

2019-03-04

Bra skit. Så befriande med en självsäker, sval och avslappnat rolig karaktär som Emma, som älskar kärlek och relationer men inte kunde bry sig mindre om en egen. Slutet var givet och föll sig så naturligt. Austens bästa. You go girl.

Alexandra Jansson

2019-02-04

Det är en bok där du får inblick i vardagslivet

Skorpan Eriksson

2018-09-19

Charlotte Fagrell

2018-08-14

Anki Hedberg

2018-04-04

Historisk roman som har allt

Mikaelita Bovalius

2018-03-07

Mr Darcy med sin stolthet och Lizzy med sin fördom. Och Jane Austen med sitt unika sätt att skildra den aristokratiska medelklassen i England på 1800-talet. 15 timmar senare och boken på 470 sidor är utläst. Många säger att ironi föddes på 90-talet, Jane Austen bevisar att ironi fanns redan 1813. Eller egentligen 1796, då hennes skrivarbete med boken inleddes. Hon är otroligt rolig och hennes karaktärer, som Mrs Bennett som exempel är fantastisk att följa. Austen var illa omtyckt av hennes konkurrent Charlotte Brontë. Mig behagar hon dock. Men jag plågas av hennes alldeles för många karaktärer. När hon har några underbara giganter såsom Mr Darcy, Mr och Mrs Bennet eller döttrarna Bennet att fokusera på. Varför ta in 50 till? Jag gjorde misstaget att läsa halva boken, ha en paus och sen läsa vidare. Jag hade glömt otroligt många personer. Sen kan jag tycka att det blir lite för många förnäma besöksresor och baler. Och att kärleken mellan Lizzy och Mr Darcy tar för lång tid att avslöja. Anledningen att boken får 4 och inte 3 sitter mycket i Mr Darcy som karaktär. Och i Austens humor. Jag måste erkänna att Colin Firths tolkning av Mr Darcy i mitt tycke har gått till filmhistorien.

Karin Johansson

2018-02-24

En riktigt bra roman som har allt.

Marielle

2017-11-27

Vacker och lättläst

Teresia Kjellgren

2017-06-28

Äntligen har jag läst den. Den har legat på att läsa listan i flera år. Den är bra och jag förstår varför den är en klassiker. Vill bara ha mer! Vilka miljöbeskrivningar och vilka personbeskrivningar. På något plan känns den också väldigt modern, trots alla gamla "regler". Läs den!!

Matilda Norberg

2017-04-10

En riktigt bra bok som är värd att läsa

Agneta Sjöberg

2017-04-10

Kan man bli annat än kär i Jane Austen? Kärleken förr, jämfört med nu är densamma men miljöerna varierar. Intressant för eleverna att upptäcka hur svårt det var förr att bli kär, när man idag bara skickar ett sms :)

Den bok jag läst flest gånger under årens lopp, en av mina absoluta favoritböcker!

Fiolsparv

2017-01-11

Jane Austen`s absolut bästa bok.

Z

Zakaria Boudabous

2016-06-05

Jag läste en äldre utgåva med ganska svårt språk. Den tog lång tid att läsa. Men berättelsen och karaktärerna är intressanta så det var värt det.

Alva Jönsson

2016-05-08

Jag bara älskar boken! Kan inte sätta ord på det, Jane är bara helt enkelt fantastisk.

Catrin ....

2016-04-15

Underbar. Sträckläste den.

Sanna Carlborg

2015-10-18

Historien var verkligen inte ny för mig när jag läste den, men ändå en så lustfylld läsning. Jag får anstränga mig för att inte bli alltför betuttad i Mr Darcy. En överraskning för mig var den härliga ironiska humorn. Jag skrattade då och då högt åt Elizabeths tragikomiska föräldrar.

Anna Andreasson

2015-10-05

Min absolut favorit författare. Älskar alla hennes böcker och kan läsa dem om och om igen

Annica Nordström

2015-04-24

Jag älskar språket, omgivningen som beskrivs och känslorna som de inte får visa.