Stolthet och frdom

Austen, Jane

| 2006

Teresia Kjellgren

2017-06-28

ntligen har jag lst den. Den har legat p att lsa listan i flera r. Den r bra och jag frstr varfr den r en klassiker. Vill bara ha mer! Vilka miljbeskrivningar och vilka personbeskrivningar. P ngot plan knns den ocks vldigt modern, trots alla gamla "regler". Ls den!!

Matilda Norberg

2017-04-10

En riktigt bra bok som r vrd att lsa

Agneta Sjberg

2017-04-10

Kan man bli annat n kr i Jane Austen? Krleken frr, jmfrt med nu r densamma men miljerna varierar. Intressant fr eleverna att upptcka hur svrt det var frr att bli kr, nr man idag bara skickar ett sms :)

Anna M

2017-03-10

Den bok jag lst flest gnger under rens lopp, en av mina absoluta favoritbcker!

Fiolsparv

2017-01-11

Jane Austen`s absolut bsta bok.

Z

Zakaria Boudabous

2016-06-05

Jag lste en ldre utgva med ganska svrt sprk. Den tog lng tid att lsa. Men berttelsen och karaktrerna r intressanta s det var vrt det.

Alva Jnsson

2016-05-08

Jag bara lskar boken! Kan inte stta ord p det, Jane r bara helt enkelt fantastisk.

Catrin ....

2016-04-15

Underbar. Strcklste den.

Sanna Carlborg

2015-10-18

Historien var verkligen inte ny fr mig nr jag lste den, men nd en s lustfylld lsning. Jag fr anstrnga mig fr att inte bli alltfr betuttad i Mr Darcy. En verraskning fr mig var den hrliga ironiska humorn. Jag skrattade d och d hgt t Elizabeths tragikomiska frldrar.

Anna Andreasson

2015-10-05

Min absolut favorit frfattare. lskar alla hennes bcker och kan lsa dem om och om igen

Annica Nordstrm

2015-04-24

Jag lskar sprket, omgivningen som beskrivs och knslorna som de inte fr visa.

Nicolina Jacobsson

2014-04-28

Mr Darcy!! Mer behvs inte sgas faktiskt!

Rebecka Angelin

2014-02-03

Lste den lttlsta boken, kanske ska testa den vanliga sen med...men gillade den nd trots det var den man lste slut p ngra timmar.

Maria Nordstrm

2014-01-24

Nu har jag lst den i nyversttning av Gun-Britt Sundstrm. Nu r den nnu bttre.

Maria Blomkvist

2013-12-31

S fruktansvrt underfundigt rolig och ironisk i bde dialog och karaktrsbeskrivningar.

Marianne Strandberg

2013-08-07

Bttre n jag trodde. Otroligt att det r 200 r sedan den gavs ut.

Merja A

2013-07-17

Jag har lst den 2011 utgivna och av Gun-Britt Sundstrm versatta utgvan.
Malte Persson har skrivit efterordet till boken. Gun-Britt Sundstrm lyckas med att frnya och levandegra Austens klassiker.
Humorn, inte minst ironin nr Elisabets mor beskrivs r uppfriskande. Romantik och intriger, bjudningar, uppvaktande kavaljerer. Jag njt trots att jag fr bara ngra veckor sedan sg filmatiseringen p TV.

Nils Thor

2013-06-20

Frsta gngen jag lser den.
Blev verraskad av humorn i dialogen och den ironiska skildringen av de olika karaktrerna.

En nyare och enklare version n originalet som Jane Austen skrivit. Baserad mer p filmen n boken som hon skrev. Lttlst bok fr den som vill lsa Jane Austen i lttare anda.

Camilla Nilsson

2012-11-28

Absolut inte det bsta jag har lst i mitt liv men frvnansvrt engagerande nr jag vl hade kommit in en bit i boken. Det rr sig ju inte om srskilt stora vidder eller avgrundsdjupa knslor som stannar kvar hos en lng tid

Alva Ordnrden

2012-11-27

harmig, mysig och humoristisk! En fin och lttlst berttelse som man kommer ihg lnge. ~

Linda Dahlhjd

2012-10-09

Fantastisk p alla stt!

Marita Ryen

2012-09-16

Var ngra r sedan jag lste denna men minns att jag tyckte om den drav 4:a i betyg

Nanna Lenngren

2012-08-10

En av litteraturhistoriens stora krleksromaner, med det klassiska temat om krlek uppstr mellan tv personer frn tv skilda samhllsklasser.

Emma Andersson

2012-07-15

En stark trea. En riktigt mysig "dream away" Jane Austen-bok, men inget som fastnar i hjrtat.

Lina Josefsson

2012-06-29

Nej som sagt, man trttnar aldrig...Vart finns en Mr Darcy idag, p Bonde sker fru?

Sara Henriksson

2012-06-26

lskar denna bok. Nog lst den 8 gnger och trttnar ALDRIG..!

Veronika S

2012-05-27

Fantastiskt bra!

Gabriella Plnborg

2012-05-13

S bra som det kan bli :)

Elias Chougui

2012-04-29

Riktigt hrlig, jag gillar gamla bcker.

Annelie S

2012-04-20

Lyssnade p ljudboksvarianten med Anita Wall som lste. Det gr hon utmrkt, speciellt nr hon axlar "rollen" som Mrs Bennet. Komik !!

Johanna Tallroth

2012-04-11

Jag gillade denna. Jag gillar historiska kostymromanen! Topp!

Amanda S

2012-03-12

Boken blir ltt lngtrkig emellant men nd en vldigt bra historia. lskar filmen om inte annat.

Liv Danjoux

2012-03-04

Elizabeth Bennet, eller Lizzy som hon brukar kallas, bor med sina fyra systrar ngonstans i England. Mamman har bara en sak i huvudet: att gifta bort sina dttrar, helst med ngon rik man. Kommer inte dttrarna bli bortgifta innan frldrarna dr s kommer flickorna att frlora allt och antagligen tvingas att flytta till ngot skruttigt vindsrum i ngon storstad, och allt kommer att g till ngon knpp prst, Mr Collins , som r Elizabeths kusin eller ngot i den stilen. Pappan r inte lika hysterisk, han tycker att det r bttre om de fr gifta sig med ngon de verkligen lskar ven om mannen frhoppningsvis r ngorlunda rik. Efter en tid, d Mr Bingley, en man som r mycket rik, flyttar in i ett hus tillsammans med sin syster i nrheten s hoppas frldrarna p att han ska tycka om ngon av hans dttrar och gifta sig med ngon av de, s hela familjen ker dit till deras hus p bal. Dr trffar Elizabeth Mr Darcy, en nnu rikare men desto otrevligare vn till Mr Bingley. Hon brjar avsky honom p direkten, eftersom han r s otrevlig, och det verkar ju inte precis som om han tycker om henne ett snpp mer.

Efter ngra dagar s friar Mr Bingley till Elizabeth ldsta syster Jane, eftersom de har blivit kra i varandra. Elizabeths mamma blir frsts verlycklig, tnk nu ska en av hennes dttrar gifta sig och nu har hon ett problem mindre, s nu gller det bara att frska f de andra bortgifta (Vilket r lttare sagt n gjort, frsts). Senare s kommer den knppe prsten, Mr Collins till de och vill fria till Elizabeth. Men hon tycker inget vidare om honom och tackar allts nej. Mamman blir frsts besviken och ber att Elizabeth ska gifta sig med prsten, men hon totalvgrar, och s slutar det med att prsten gifter sig med Charlotte Lukas, Elizabeths vn.
Efter en tid s kommer Mr Darcy och friar till Elizabeth, eftersom han tydligen blev kr i henne fr flera mnader sedan, ven om han inte velat erknna det eftersom han var alldeles fr stolt fr det. Elizabeth tycker fortfarande inte om honom och svarar nej. Med tiden s brjar hon lngsamt tycka om honom, men hon r alldeles fr stolt fr att erknna det fr sig sjlv.

Den hr boken r vldigt mysig, och passar perfekt att lsa fr sig sjlv framfr brasan en kall vinterkvll. Visst, sprket r lite gammaldags, men man vnjer sig efter ett litet tag. Ibland s gr jag vilse bland alla karaktrer, helt pltsligt s poppar det upp en Mr Wickham och efter ett tag s upptcker jag att det finns en Mrs Gardiner med och kan inte fr mitt liv komma ihg var hon kom in i berttelsen. Men trots det s r det en vldigt mysig bok p ngot stt, ven om jag skulle vilja att det hnde lite mer,och inte alls srkilt svrlst, faktiskt. Sjlv lste jag ut den p mindre n tv timmar. S ls den - man vill bara lsa vidare!

Sara Sandquist

2012-02-24

Jag har sagt det frr och sger det igen - I looove Jane Austens romaner. Historien om Miss Bennet och Mr Darcy r s romantisk som den kan bli. Sen fr man dessutom en historisk lektion om kvinnors rttigheter, klassamhlle och sprk.

Ellenor Larsson

2012-02-09

Gillar sjlva storyn, men sttet Austen skriver p r jag inget jttestort fan av. Det blir lite fr lngtrkigt ibland, lnga haranger och beskrivningar. Men det r absolut en underhllande och spnnande bok och mycket vackert sprk, lite svrt fr mig (p engelska). :)

Ellenor Larsson

2011-10-07

Fr lngtrkig och invecklad. Lste knappt halva. Jobbigt sprk med lnga haranger som gjorde det trkigt att lsa. Hoppas dock lsa igen om ngra r kanske!

Felicia Dahlqvist

2011-09-17

Den fina, tidlsa historien om Elisabet Bennet och Mr Darcy. Underbar!

Anna Dybeck

2011-08-15

Jag lskar Austen! Romantik och verklighetsflykt frkldd till klassikerlsning...:-)

Emma Andersson

2011-08-11

Lste nyss om orginalet Stolthet och frdom och den r fortfarande lika underbar som jag minns! En ljuvlig bok helt enkelt :-) Obotlig romantiker som jag r <3

Sara Sandquist

2011-08-01

Fantastisk p alla stt och vis!

Norman Aina

2011-07-25

Har lst Gun-Britt Sundstrms versttning. Hrlig.

Sofia S

2011-07-25

Gun-Britt Sundstrms versttning.

Dan Tilert

2011-07-11

Efter den strlande Pride and Prejudice blev jag besviken p Sense and Sensibility. Den tnder aldrig till, vare sig i persongalleri, handling eller espri. Visst finns det enskilda bra passager, och som fnster till en annan tid r det inte utan vrde. Men som underhllning? Nja.

Christina Larsson

2011-06-22

Intressant att lsa om den i ny versttning. Jag var ung nr jag lste den frsta gngen och d kndes den mer romantisk. Nu tnkte jag mer p hur pengar styrde/styr mnniskors tankar och knslor. Jag kan tnka mig att lsa om boken flera gnger...

Alice Erzmoneit

2011-06-20

Man kan inte annat n lska Jane Austen!

2011-06-19

Detta r den frsta boken jag lser av denna frfattare.
Det jag kan sga r att jag tycker att den bara r s underbart bra.
Jag gillade verkligen bokkaraktrerna
Denna kan jag varmt rekommendera till er andra :)

Siv Eriksson

2011-06-08

Underbar!

Ida

2011-05-01

Jag tycker om boken. Men den r ngot rrig med persongalleriet. ven ngot fr lngtrkig emellant. Men sjlvklart har den sina ljusa stunder och d driver finns lser jag sida efter sida.

Anna Renstrm

2011-03-26

Gsp, vilket dravel! Denna "ska" man gill, jag vgrar!

Jonna

2011-03-22

Lite seg bok men kanske beror det p att vi lever i en annan tid och inte pratar p det sttet som de gr i boken. Vem skulle kunna hlla inne med vem man r frlskad i fr sin syster som man har ett vdigt bra frhllande till?

Anette Marcusson

2011-03-15

Ingela Jakobsson

2011-03-09

Lser den om och om igen.. Och den blir nstan bttre fr varje gng.

Anna Dybeck

2010-11-21

Underbar, romantisk...kunde inte lgga den ifrn mig utan var tvungen att lsa ut den kl 02.23 ("ska du inte slcka snart?")! Kan inte lta bli att, vid skildringen av Lydias eskapader, dra paralleller till hederskulturen som vi idag ondgr oss s mycket ver. Nu ska det bli mer Austen!

Katarina Sj

2010-09-29

gsp...

Kristine H

2010-09-21

Hur kan denna bok f s bra recensioner? Jag tyckte det var en av de trkigaste bcker jag lst.

KR

2010-08-24

Fattar ingenting. Kvinnfolk kanske kan reda ut det hr; sjlv fick jag gonkramp och konvulsioner, och lyckades ntt och jmnt avbryta lsningen innan jag fll i koma. Crapola.

Sofia kerberg

2010-08-06

Ren njutning! Efter att ha mer eller mindre kmpat mig igenom ett antal brittiska klassisker frn ungefr samma period var detta balsam fr sjlen. Ingen frnumstig berttarrst, inga halvdana bikaraktrer ditplacerade enbart fr comic relief, inga enorma berttarutsvvningar, inga episka tidsvyer, inga gigantiska persongallerier.

Handlingen torde vara vlknd: i familjen Bennet finns fem dttrar och det r moderns hgsta nskan och strsta jobb att f dem alla bortgifta. Det r inte minst viktigt fr henne eftersom tminstone en av dem mste frsrja sin dyra moder nr fadern vl gr bort, d dttrar inte kan rva egendom. Elizabeth Bennet har bestmt sig fr att st emot alla ptryckningar och gifta sig fr krlekens, snarare n konvenansens, skull, ngot som lter enklare n vad det var i 1800-talets England.

Det r ltt att frst varfr Pride and Prejudice allmnt anses vara Jane Austens bsta. Narrativet r tajt, inga ondiga scener allt fr handlingen framt, mnskliga karaktrer som innehller bde positivt och negativt och drfr r trovrdiga, fokus p krlek/ktenskap i olika former utan att det blir sliskigt samt en ironisk finess vssad vrjevass bde i berttande och dialog. Dr Margaret Dashwood var frnumstig och trist, Marianne Dashwood ltt hysterisk och Emma Woodhouse lite vl uppblst r Elizabeth Bennet den perfekta hjltinnan. Fattad, realistisk och defintivt frmgen att se livets humoristiska sida, samtidigt som hon inte r utan sina brister, vilka primrt tar sig uttryck i hennes stt att vl snabbt bilda sig en uppfattning om personers karaktrer.

Framfrallt fastnar man fr den resning Austen ger sin Lizzie. I den komiska juvel som r den grtmyndige Mr. Collins frieri till henne vgrar han inse att hon skulle vara ointresserad och menar p att det ju r populrt bland flickor nu fr tiden att tacka nej p ren princip ett par gnger. Lizzie blir inte arg, brjar inte grta, ger sig inte, blir inte generad, frsker inte skona friarens knslor utan krver bara klart och tydligt respekt fr sin sikt. Mr. Darcys frsta frieri hade lika vl kunnat beskrives som optimal romatik men Austen och Lizzie avsljar det som den frolmpning det faktiskt r: I min ondliga generositet kan jag tnka mig att verse med alla dina fel och brister och trots allt gifta mig med dig. Nu blev du vl glad?

KR

2010-07-28

Giftermlsaforismer i dialogform.

Karin Wastesson

2010-07-09

Sprket r fantastiskt. En njutning!

Ketutar Jensen

2010-06-23

Jag tror jag tycker den hr bst om Janes bcker

Sophie Almlf

2010-05-24

Bra, men ngot seg. Har inte lst ngot av henne innan, men lskar filmen av Stolthet och frdom, s jag ska nog lsa den ocks.

Lejla k<<

2010-04-07

En av de bsta klassiker jag ngonsin har lst!! Rekomenderas starkt hos klassikers lskare!

Natasha Illys

2010-04-06

Humoristisk samhllskritik dolt i romatiskt skimmer.

Sandra Frandn

2010-03-17

Inte min typ av bok. Jag fick kmpa fr att inte ge upp och lsa ut den.

Lejla k<<

2010-03-03

var har man o sga om dennna bok, en fantastiskt klassiker!!! rekomenderas til alla!!!

Malin Persson

2010-02-26

Tyvrr inte ett stort fan av Austen. Rcker att se filmerna.

Ellinor Strhed

2010-02-14

Jane Austens bsta

2010-02-13

Fredrar filmerna.

Sofia kerberg

2010-01-30

Solid Austen men inte lika bra som exempelvis Emma -- fr min del r Elinor kontrollerad p grnsen till trist och martyrig medan Marianne r hysterisk och jag saknar humorn. Dock intressant att tnka p klassperspektivitet nr man lser -- alla sm servants och footmen och chamber maids bara finns dr utan att vara entiteter verhuvudtaget.

Gunvi Lundqvist

2009-12-21

I brist p brd ter man limpa, allts boken r lttlst det finns vl knappast ngn som inte lst den heller. Karaktrsbeskrivningarna p huvudpersonerna r trovrdiga och dialogerna trffande.
Rekomenderas t romantiker!
Svag femma.

Danielle Schill

2009-12-14

En av mina absoluta favoritklassiker. Jag ville frst inte alls lsa den, tyckte den verkade riktigt trkig. Men nr jag vl ppnade den kunde jag inte lgga ifrn mig den s det slutade med att jag luslste den till kl 5 p morgonen

Klas Skogstrm

2009-11-13

Jag tycker det r en bok med mycket bra handling. Innehllet speglar knslor och gr ut p att hitta en bra partner och som socialt r accepterad av omgivningen. Spnningen i relationerna kar hela tiden och den korta sammanfattningen i slutet r informativ och efterlngtad. Jane Austen skriver bra, dock lite svrt sprk emellant

Kjerstin Vogel

2009-11-03

dessa Austen-kvinnor. Jag lskar dem.

Kjerstin Vogel

2009-11-03

Ja, Jane r bst. Kvick och trffsaker som alltid

Kvinnor som vill bli gifta. Det r vad boken handlar om.,Det kan vara att jag lst boken p fel sprk, fr det ska enligt uppgift vara hur frfattaren anvnder det engelska sprket som gr boken s bra. All respekt till de som gillar den, men jag tyckte vldigt lite hnde, men det speglar mig mer n ngot annat.

Daniel Jonsson

2009-09-03

Varfr ligger denna med som Science-Fiction?

Emma Cederborg

2009-09-02

Bra bok. Men det var lite fr mnga persson att hlla reda p.

Elisabeth J

2009-08-29

Helt klart lsvrd med intressanta karaktrer. Jag tycker dock att Pride & Prejudice r bttre.

Oliwia Lind

2009-07-19

Den har allt jag gillar med historiska bcker.

Trodde inte att jag gillade romantik, men likvl lskar jag Jane Austen. Skarp och humoristisk iakttagare av sin omvrld. Fascineras av mnniskor som str kvar p samma plats och nd inspireras; Austen reste knappt under hela sitt liv.

Mippin

2009-07-08

en favorit man kan lsa mnga gnger! Upplevde den lite olika nr jag var mindre, den r s smart skriven, blir bara bttre och bttre ju fler pikar och bakomliggande tankar man fattar.

Ulla Englund

2009-07-08

usten r Austen, bckerna gr att lsa om

Lady Flanders

2009-06-18

Vad r pongen med Austens bcker? Bortsett frn att ltrkas ut, edas ihjl, somna in...

Cyd Vicious

2009-05-09

Lste denna och hll p att somna, det var knappt att jag kunde lsa frdigt den. Hur kunde detta var en sdan klassiker? Austen suger och jag tnker aldrig lsa en bok till av den mnniskan, s tnkte jag men min kompis fick mig att ge henne en chans till. Hon sa att det frmodligen var versttning. Och s var det kanske fr jag gillade verkligen "Stolthet och frdom" som jag sedan lste p engelska, ska lsa alla hennes bcker p engelska.