Stöld av babian

Anna Karolina

| 2014

Adnan har just avtjänat ett straff för grovt narkotikabrott. Nu måste han skaffa stålar snabbt för att betala sina skulder. Magnus är kriminalkommissarie och balanserar på lagens gränser i sin jakt att sätta dit buset. Han är svag för kvinnor. Amanda är nykläckt polis. Hon har valt yrket av ett väldigt personligt skäl: systerns självmord. Några är ansvariga. Och de ska få betala. Två män ligger överst på listan: en kriminell och en polis. Hon är beredd att offra allt. Anna Karolina har jobbat som polis i Stockholm och Malmö sedan 2001. Stöld av babian är en ovanligt mogen deckardebut om gränslandet mellan rätt och fel, om sex, lögner och maktspel i polisens korridorer och den undre världen i Stockholm.

Lars Stenlund

Marina Pedersen

2016-10-10

Kanon

2016-06-25

Den här boken fick jag med mig från bokmässan 2014. Jag hade hört talas om den innan, men tyckt att den nog inte alls var för mig. När sedan författaren själv satt inne på bokbloggarmingelt och signerade så bestämde jag mig till slut för att jag ju i alla fall kunde chansa. Många har lovorden varit. Ändå har den blivit stående oläst i nästan två år. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/06/stold-av-babian-av-anna-karolina.html

2016-06-08

Jag har blandade åsikter om den här! Det är såå nära en 5:a men förlorar lite i tempo i mitten. Men ändå väldigt bra!

Kerstin Hellgren

2016-06-02

En bok jag sträckläste. Bra även om det är mycket våld och otäck sex.

2016-03-21

Spännande, driven historia där författaren synes ha mycket god inblick i polisiärt arbete. En del absurditeter, lite överdrivet språk och i en del fall, t ex dagboksavsnitt, lite barnsligt, eller snarare tonårsaktigt språk och tankar, drar ner. Men det är en lovande, stark debut.

Matilda Gunnarsson

2016-02-05

Bland det bästa jag läst. Spännande, smart uppbyggd intrig och initierat polisarbete. Mer tack!

Jennifer Tydén

2015-08-22

Snabb och underhållande skriven

2015-07-26

(Den här boken var en av dom tretton böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag vanligtvis läser.)

Den här boken hade jag hört mycket gott om, och den motsvarade verkligen mina förväntningar. Mycket konstig titel på en svensk deckare, men den får så småningom sin förklaring.

Debuterande författare, som har jobbat som polis, så hon vet ju vad hon skriver om. Det ska tydligen bli en serie böcker, och jag kommer helt klart att följa polisen Amanda i fortsättningen, för jag tyckte att boken var väldigt bra.

Rekommenderar absolut boken till alla deckarälskare.

Elin Niklasson

2015-06-13

Sjukt bra! Som en blandning mellan GW:s böcker och kapten klänning

2015-06-08

Spännande och trovärdig debut. Karaktärerna berör, väcker känslor. Mycket bra.

2014-08-23

Den är bra...spännande, jag blir arg över mansgrisen till kriminalkommissarie och har blandade känslor för Adnan. "Som man bäddar får man ligga"...
Att lillebror dras in ...hur lätt är det inte att allting bara blir fel...Utmärkt debutroman.