Stockholmspesten

Albertsson, Sofia

Stockholm plågas av ständiga strömavbrott, vattnet har surnat och lokaltrafiken är utslagen. Det ryktas om att något finns nere i tunnelbanesystemets svarta gångar som sträcker sig under hela staden, och i jorden under stockholmarnas fötter gror något fruktansvärt. Det ryktas om en smitta som har börjat infektera människorna. Om nätterna sänder en okänd radiostation kodade meddelanden. I ett surrealistiskt rum i berget under Södersjukhuset fraktar mystiska väsen hundratals döda människor ? de ska få ett nytt syfte i Stockholm. Långsamt börjar staden förlora sitt grepp om en vardag som blir allt mer skrämmande och mardrömslik. Elin, Martin och Annelie hör till de tusentals som bestämmer sig för att stanna kvar i den angripna staden, ett beslut de flesta kommer att ångra innan vintern är över.?Sofia Albertsson är mörkrets drottning som låter våra svartblanka mardrömmar komma till liv i verklighetens...

Marmelado T.

2019-06-17

Välskriven, obehaglig och äcklig på ett bra sätt!

Niklas Eriksson

2019-06-17

Spännande, läskig och välskriven!

2019-03-15

Näääääääääää

Nerdy Books

2019-02-16

Såg fram emot att läsa den här boken men måste säga att jag blev väldigt besviken. Den är seg och repetitiv, det händer inte så mycket. Den innehåller tyvärr en hel del felskrivningar (typ "sprakar" istället för "spakar", "måna" istället för "många" osv) och den är stundtals förvirrande. Ena stunden sitter karaktären i en taxi för att i nästa mening sitta på ett kontor och videochatta med någon utan att det har förklarats i texten. Ingen styckeindelning eller något som indikerar på det. Hände ett flertal ställen, vilket gjorde att man fick läsa om flera gånger för att fatta.

Ingen höjdare. Inte speciellt läskig heller. Innehåller en hel del skumma typer men som man inte får någon förklaring på heller, så tyckte inte boken var speciellt bra.

Åsa Carlsson

2018-11-04

Händelseförloppet fram till upplösningen är under sakta utveckling, skrämmande i sitt sätt att smyga sig på i vardagen och vara oförklarligt. Och visst finns här gott om ruskigheter som ger kalla kårar, sådant som fastnar och blir kvar, precis som det skall vara då det gäller så där magnifikt bra skräck. Källare och underjordiska tunnlar där något okänt väntar i mörkret... eller under sängen, utanför dörren, bakom hörnet, något som kanske katten ser, fräser åt och flyr iväg från. Det där som inkräktar, invaderar, dina närmsta, dig själv, rubbar känslan av trygghet. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2018/11/stockholmspesten-av-sofia-albertsson.html

Suggestiv, läskig och underhållande!