Stockholmskrlek - en bok om Hjalmar Mehr

Elmbrant, Bjrn

| 2020

Vem var Hjalmar Mehr? Mnga minns honom som stadsvandalen som rev gamla hus i Stockholms city. Fr andra r han Almar Ner, som ville sga ned almarna i Kungstrdgrden. I ?Stockholmskrlek? ger Bjrn Elmbrant en rikare och mer sammansatt bild av denne mrklige politiker. Hjalmar Mehrs passion var att modernisera ett d alltjmt fattigt Stockholm. Han slogs inte bara fr en modern socialpolitik, fr konst i tunnelbanan och att bevara Gamla stan. Utan hans medverkan hade knappast Stadsteatern eller Kulturhuset funnits. Hjalmar Mehr var en internationalist i kommunpolitiken, arbetade mot en svensk atombomb och fr solidaritet med fattiga lnder. ?Stockholmskrlek? r ett konturskarpt och roligt portrtt av en mer mngsidig och bildad politiker n de flesta vi har i dag. Men det r ocks en dramatisk skildring av hur Stockholm blev den stad den r i dag.

Thony Glans

2010-07-05

En mycket vlskriven biografi om Hjalmar mehr, som fick mig att omvrdera min syn p denna Stockholmspolitiker, som vi var mnga som gde som ren spottkopp, efter "Almstriden" 1971. Br lsas av alla som r lite intresserad av hur Stockholm, blev det Stockholm som vi har idag.