Stöld

Som nioåring blir renskötardottern Elsa vittne till hur en man dödar en av hennes renar. Hon hotas till tystnad och blir smärtsamt medveten om att hennes ursprung väcker ett glödande hat."Stöld" är en vild och vacker jojk till renskötarlivet, men också en spännande roman om en sällan skildrad verklighet i norr. Där renar tjuvjagas och dödas brutalt och polisen inte utreder brotten. Där spänningarna mellan samer och andra bybor förgiftar generationer.Hotet mot Elsa förändrar henne för alltid och genom åren bär hon med sig ett lent renöra som en ständig påminnelse. Familjen och släkten kämpar för rättvisa men i det tysta växer en desperation.Augustprisbelönade Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna bygger på verkliga händelser. "Stöld" är en varm men samtidigt svidande skildring av en bortglömd del av Sverige där människor ställs mot varandra.

En roman som inte lämnar någon oberörd!

Gripande om Samernas situation

Fantastisk historia om samerna Deras problem med att inte bli tagna på allvar när renar blir dödade. Och framförallt att läsa historien ur Elsas perspektiv. Elsa är ett barn som växer upp till ung kvinna som bär med sig en hemsk upplevels när någon dödat hennes ren. Svårt att inte släppa allt och bara sträckläsa!

2021-05-18

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Boken Stöld av Ann-Helén Laestadius är den tionde boken som jag läser av dom tolv nominerade böckerna i Årets Bok 2021. Boken Stöld är författarens elfte bok, men hennes första bok som riktar sig mot vuxna. Jag har inte läst någon av hennes barn- och ungdomsböcker, så det här är den första boken som jag läser av henne. Och jag tycker att det är en helt fantastisk bok. En stor roman som jag tycker att alla ska läsa. Jag lärde mig mycket av boken, om samernas liv. Jag älskar böcker som får mig att googla för att läsa mer om det som boken handlar om. Rekommenderar varmt boken, som jag tror har en stor chans att bli Årets Bok.

Solveig Andersson

2021-05-10

Utsökt prosa, hur har jag kunnat missa den här författaren? Läs den!

Henrik Johansson

2021-03-30

Spännande och välskriven. Konflikterna mellan nytt och gammalt, kulturer och rent jäkelskap. Läsvärd ur många perspektiv.

Henrik Johansson

2021-03-30

Rosita Söderström

2021-03-11

Hur skriver man en värdig, kort men innehållsrik recension till en sådan här hyllad och viktig bok? Jag kan "bara" hålla med baksidstexten att Stöld är en vild och på flera ställen vacker jojk men också oerhört brutal och smärtsam.

Vi får följa nioåriga Elsa, vems älskade ren Nastegallu - Vitfläcken på svenska - dödas. Elsa bevittnar dådet men skräms också till tystnad. Hennes sameby får om och om igen utstå hur deras renar dödas och skändas. Samerna terroriseras, inte minst deras barn mobbas. Elsa själv hotas till livet. Polisanmälningar görs men når aldrig längre än till rubriceringen "Stöld".

Genom framförallt Elsas ögon och perspektiv som barn i Sápmi och senare även som ung fortsatt kämpande kvinna, skildras dessa ohyggliga och livsviktiga samhällsfrågor av orättvisor. Konsekvenserna av dessa orättvisor angriper påtagligt denna boks karaktärer av samiskt blod. Övergrepp som inte minst orsakar psykisk ohälsa och driver samer till att begå självmord.

Citerar Elsas tankar ur boken: "Se vad ni driver oss till. Vi orkar inte mer. Vi tar hellre livet av oss än ser våra renar plågas och dödas samtidigt som vi hör er hata oss. Vi tar hellre livet av oss än ser våra marker krympa för en gruva som inte kommer att ge er mer än högst ett decenniums arbete."

Laestadius skriver med ett vackert, kreativt och målande språk, ett exempel ur bokens början: "Gatlampan borta vid krönet av byn hade hicka."

Varje kapitel är namngivet på samiska. Vilket får mig att önska lyssna till boken. Jag själv läste den till största delen högt med närhet av älskade kisevännen.

Samiska är vackert, så och den fantastiska naturen - inte minst i renens marker.

Citerar åter Elsa: "Jag äger inte dig, du är din egen. Du är bara min till låns." Här föll mina tårar.

Till sist men inte minst: Bokryggen är likt ett smycke.

Anna Granström

2021-03-01

@annhelenlaestadius är en samisk journalist och författare som fick Augustpriset 2016 för ungdomsboken ”Tio över ett”. Hon fick även Norrlands litteraturpris 2017 och var sommarpratare i P1 samma år. ”Stöld” är hennes första vuxenroman och en av de böcker jag sett fram emot allra mest att läsa i år. Det är en lättläst viktig roman om renskötarlivet, om tjuvjakt, poliser som inte utreder brotten och spänningar mellan samer och bybor sedan generationer tillbaka. Ju mer jag läste, ju mer växte boken. Den tar upp så många olika aspekter och samhällsfrågor. Självmord, missbruk och om att tillhöra ett utstött folk. Det som beskrivs i boken sker hemskt nog i detta nu. Om boken levde upp till förväntningarna? JA! Mycket bra och läsvärd. Har ni inte redan läst den så gör det genast!

Jennifer Johansson

2021-02-14

Tack Romanus & Selling för recensionsexemplar!

Elsa är nio år när hon bevittnar en man, som hon väl känner igen och bor i samma by som henne, som dödar hennes egna ren. Nástegallu. Hon skräms till tystnad och vågar inte säga något när polisen blir inblandat, och fallet blir ett av många som inte tar sig längre än förundersökning. Händelsen förföljer henne upp till vuxen ålder där en vardag är präglad med tjuvjakt av renar och där samer och andra bybor har sådan rivalitet mellan varandra så att det förgiftar även kommande generationer.

När jag såg att Ann-Helén skulle komma ut med en vuxenroman, med ett sådant här fantastiskt fint omslag, var jag tvungen att nypa mig i armen. Jag läste hennes Tio över ett när den kom ut och föll pladask för hennes skrivsätt och metoden hon har för att berätta en historia. Och ja, det höll hela vägen även i Stöld. Och när jag läst sista sidan, var det så nära att jag bara stängde boken, öppnade den igen och började om. En av det bästa böckerna jag läst i hela mitt liv, det är vad Stöld är.

Ann-Helén lyckas få in känslan av norr; kylan, känslan, naturen och fridfullheten över att vistas i naturen. Och sedan i allt det där vackra lyckas hon skapa en alldeles för verklig och hemsk bild av många samers vardag. När jag växte upp har jag aldrig sett eller hört om samehat, vilket jag är väldigt glad över. Men att läsa och få reda på att hat finns mot Sveriges urinvånare, det gör mig mörkrädd. Och också att Ann-Helén i denna makalöst berättande bok även tar in klimatkatastrofen med ändrade väderförhållanden och renar som inte kan äta renlav under vintrarna på grund av temperaturerna. Om hur Sapmí drabbas hårdare för att det är högt upp mot Nordpolen. Nä hörni, det här är makalöst.

Ann-Helén skriver med en sådan känsla hela vägen igenom och det känns som att hon till och med hade kunnat få en sten berörd. Karaktärerna känns mänskliga och verkliga, lätta att förstå och veta deras mål och motiv. Deras drömmar, verklighetsundanflykter och mardrömmar. Skrivsättet är långmält men alltid med tonen av att vilja berätta något viktigt. Det är en långsam berättelse, men drivet finns ändå i den hela tiden och gör det svårt att sluta vända blad. Även om jag ibland var tvungen att lägga ner den för att jag blev så äcklad av vissa scener.

Har du inte läst den här? Gör det. Visste du inte om att den här fanns? Nu vet du och kan läsa den.