Stjärnfödd

Stjärnfödd är den efterlängtade uppföljaren till den drivna fantasyromanen "Avien" (2018) Att Isondra fortfarande lever är ett mirakel i sig. Nu slits hon mellan vem hon var, vem hon borde vara, och vem hon är, samtidigt som allt hon har jobbat så hårt för att bygga upp faller ihop runt henne. Till på köpet blir hon beskylld för ett brott hon inte har begått, av de hon trodde var hennes allierade. När ingen vill veta av varken Isondra eller hennes jämlikar har den långa, farliga flykten bara börjat. Mitt i allt kaos växer ett oförklarligt band fram, mellan Isondra och någon som hon verkligen inte vill ha med att göra. Bandet får sin näring ur uråldriga krafter som ingen riktigt förstår sig på, och än mindre rår på. Snart inser Isondra att varken Dorien eller Elysien är den verkliga fienden i den eviga kampen mellan ljus och mörker. Maria Wälsäters livslånga kärlek för fantasygenren av­speglas...

Isondra och hennes grupp med utbölingar håller sig gömda för att inte någon av deras fiender ska hitta dem. Men när de ändå blir upptäckta måste de fly. De hittar en plats som accepterar att de gömmer sig där, tills vidare. Problemet är bara att ingenting verkar gå smärtfritt, inte ens inom den egna gruppen. Isondra och Alexander har svårt att hitta en gyllene medelväg för att relationen dem emellan ska fungera, Lawine och Zance likaså, och Isondra har också svårt att hålla undan vad den mörka sidan av hennes aura vill göra när hon kommer nära många andra. Och vad händer när mörkret börjar förtära även de starkaste? Och när alla runt omkring henne börjar jaga efter stjärnan, efter ljuset?

Stjärnfödd är andra delen i serien om Doressea, och följer pang på den första delen. Det är alltså ingenting man bör läsa fristående även om det nog också kan gå bra. Det finns så pass många tillbakablickar att det kan hjälpa men jag rekommenderar att man verkligen läser dem i ordning.

Här finns det många starka kvinnor att följa. Både Isondra, Lawine och Essie är starka på olika sätt, men ändå absolut inte felfria. Dessutom finns det många kvinnor i ledarpositioner och även här är de kanske inte perfekta, men de är starka. De manliga karaktärerna vågar visa sina känslor och det är väldigt svårt att veta vilka som går att lita på. Om man tycker om Ulrica Edvinsson Sundins böcker eller Lovisa Wistrands olika fantasy-böcker, kommer man också att gilla den här serien.

Det är mycket fina miljöbeskrivningar och jag gillar hur de olika karaktärernas relationer står ut och hur de som personer är väldigt olika men ändå funkar (nåja) ihop. Jag tycker om hur kampen mellan ljus och mörker framstår och jag tycker om att det är flera av karaktärerna som inte är antingen eller utan kanske en bit av båda.

Språket är levande och flyter på bra, och det gör boken väldigt lättläst och spännande. Det händer saker hela tiden, men ändå aldrig för mycket på en och samma gång. Det här bådar väldigt gott inför fortsättningen.

Jennifer Johansson

2019-12-29

Tack Maria Wälsäter för recex!

Stjärnfödd är andra delen i trilogin Doressea, som följer Isondra och hur hon måste ta beslut för sin lillebrors överlevnad som kommer att vända upp och ner på hela hennes värld. Andra delen fortsätter nästan direkt då första delen slutade - och den har allt en kan önska sig.

I Stjärnfödd är det lite mer fokus på karaktärsutveckling, världsbygge och mer förståelse om de magisystem som finns i denna värld, istället för mer plotdriven som första boken i serien var. Jag brukar aldrig fortsätta serier direkt efter att jag har avslutat en del, just för att jag ofta behöver en paus från karaktärerna och världen. Men med Avien kunde jag inte annat än att bara fortsätta på nästa del - för jag ville så så så gärna veta vad som händer och hänga mer med dessa fantastiska karaktärer som Wälsäter har skapat. Jag kände hur jag fastnade mer och mer för karaktärerna och kände med dem, och var även ledsen att de inte finns på riktigt.

Denna serie är helt fantastisk. Om du inte plockat upp den ännu - så gör det. Har du aldrig testat fantasy? Läs denna. Är du van fantasyläsare och behöver ett nytt fantasyäventyr att fastna för? Läs denna. Jag vill bara ha sista delen i serien nu och jag kommer att läsa den så fort jag har den i min hand, hoppas att den kommer ut snart!!

Linda Andersson

2019-10-18

Maria Wälsäter skriver med så mycket kärlek i språket att man vill läsa hennes böcker bara just därför. Men nu är ju Stjärnfödd, uppföljaren till Avien, så mycket mer än bara ett vackert språk. Miljöerna ör välbeskrivda, vackra och lockande, och karaktärerna likaså. Jag gillar hur mörkret får ta större plats och hur spänningen ständigt tilltar. Frågan hur det kommer gå för Isondra, hur hon ska hantera mörkret (och en del annat, eller kanske andra ...), löper som en röd tråd genom hela berättelsen. En underbar bok man inte vill lägga ifrån sig.
Nu längtar jag bara efter fortsättningen.

Maria Wälsäter

2019-09-22

Sagt om boken:

"Helt. Jäkla. Briljant. Maria Wälsäter är utan tvekan en av mina favoritförfattare och böckerna om Doressea är utan tvekan ett måste att läsa. 5/5 solklara stjärnor av mig!"
- Sanna Reads

"Stjärnfödd är en sådan bok som bara slukar en totalt! När jag läste var jag helt fast och kunde inte, ville inte, sluta läsa. Stjärnfödd får högsta betyg! 5/5 stjärnor."
- @bookishlyfalling (Instagram)

"Verkligen superhärlig läsning. Jag har inte haft en enda tråkig stund, det är välbalanserat mellan reflekterande passager och händelserika nyckelscener. 5/5 stjärnor."
- Linn Creutzer, illustratör och grafiker