Stjärnfödd

Stjärnfödd är den efterlängtade uppföljaren till den drivna fantasyromanen "Avien" (2018) Att Isondra fortfarande lever är ett mirakel i sig. Nu slits hon mellan vem hon var, vem hon borde vara, och vem hon är, samtidigt som allt hon har jobbat så hårt för att bygga upp faller ihop runt henne. Till på köpet blir hon beskylld för ett brott hon inte har begått, av de hon trodde var hennes allierade. När ingen vill veta av varken Isondra eller hennes jämlikar har den långa, farliga flykten bara börjat. Mitt i allt kaos växer ett oförklarligt band fram, mellan Isondra och någon som hon verkligen inte vill ha med att göra. Bandet får sin näring ur uråldriga krafter som ingen riktigt förstår sig på, och än mindre rår på. Snart inser Isondra att varken Dorien eller Elysien är den verkliga fienden i den eviga kampen mellan ljus och mörker. Maria Wälsäters livslånga kärlek för fantasygenren av­speglas...

Maria Wälsäter skriver med så mycket kärlek i språket att man vill läsa hennes böcker bara just därför. Men nu är ju Stjärnfödd, uppföljaren till Avien, så mycket mer än bara ett vackert språk. Miljöerna ör välbeskrivda, vackra och lockande, och karaktärerna likaså. Jag gillar hur mörkret får ta större plats och hur spänningen ständigt tilltar. Frågan hur det kommer gå för Isondra, hur hon ska hantera mörkret (och en del annat, eller kanske andra ...), löper som en röd tråd genom hela berättelsen. En underbar bok man inte vill lägga ifrån sig.
Nu längtar jag bara efter fortsättningen.

Sagt om boken:

"Helt. Jäkla. Briljant. Maria Wälsäter är utan tvekan en av mina favoritförfattare och böckerna om Doressea är utan tvekan ett måste att läsa. 5/5 solklara stjärnor av mig!"
- Sanna Reads

"Stjärnfödd är en sådan bok som bara slukar en totalt! När jag läste var jag helt fast och kunde inte, ville inte, sluta läsa. Stjärnfödd får högsta betyg! 5/5 stjärnor."
- @bookishlyfalling (Instagram)

"Verkligen superhärlig läsning. Jag har inte haft en enda tråkig stund, det är välbalanserat mellan reflekterande passager och händelserika nyckelscener. 5/5 stjärnor."
- Linn Creutzer, illustratör och grafiker