Stjärnfödd

Stjärnfödd är den efterlängtade uppföljaren till den drivna fantasyromanen "Avien" (2018) Att Isondra fortfarande lever är ett mirakel i sig. Nu slits hon mellan vem hon var, vem hon borde vara, och vem hon är, samtidigt som allt hon har jobbat så hårt för att bygga upp faller ihop runt henne. Till på köpet blir hon beskylld för ett brott hon inte har begått, av de hon trodde var hennes allierade. När ingen vill veta av varken Isondra eller hennes jämlikar har den långa, farliga flykten bara börjat. Mitt i allt kaos växer ett oförklarligt band fram, mellan Isondra och någon som hon verkligen inte vill ha med att göra. Bandet får sin näring ur uråldriga krafter som ingen riktigt förstår sig på, och än mindre rår på. Snart inser Isondra att varken Dorien eller Elysien är den verkliga fienden i den eviga kampen mellan ljus och mörker. Maria Wälsäters livslånga kärlek för fantasygenren av­speglas...

Jennifer Johansson

2019-12-29

Tack Maria Wälsäter för recex!

Stjärnfödd är andra delen i trilogin Doressea, som följer Isondra och hur hon måste ta beslut för sin lillebrors överlevnad som kommer att vända upp och ner på hela hennes värld. Andra delen fortsätter nästan direkt då första delen slutade - och den har allt en kan önska sig.

I Stjärnfödd är det lite mer fokus på karaktärsutveckling, världsbygge och mer förståelse om de magisystem som finns i denna värld, istället för mer plotdriven som första boken i serien var. Jag brukar aldrig fortsätta serier direkt efter att jag har avslutat en del, just för att jag ofta behöver en paus från karaktärerna och världen. Men med Avien kunde jag inte annat än att bara fortsätta på nästa del - för jag ville så så så gärna veta vad som händer och hänga mer med dessa fantastiska karaktärer som Wälsäter har skapat. Jag kände hur jag fastnade mer och mer för karaktärerna och kände med dem, och var även ledsen att de inte finns på riktigt.

Denna serie är helt fantastisk. Om du inte plockat upp den ännu - så gör det. Har du aldrig testat fantasy? Läs denna. Är du van fantasyläsare och behöver ett nytt fantasyäventyr att fastna för? Läs denna. Jag vill bara ha sista delen i serien nu och jag kommer att läsa den så fort jag har den i min hand, hoppas att den kommer ut snart!!

Linda Andersson

2019-10-18

Maria Wälsäter skriver med så mycket kärlek i språket att man vill läsa hennes böcker bara just därför. Men nu är ju Stjärnfödd, uppföljaren till Avien, så mycket mer än bara ett vackert språk. Miljöerna ör välbeskrivda, vackra och lockande, och karaktärerna likaså. Jag gillar hur mörkret får ta större plats och hur spänningen ständigt tilltar. Frågan hur det kommer gå för Isondra, hur hon ska hantera mörkret (och en del annat, eller kanske andra ...), löper som en röd tråd genom hela berättelsen. En underbar bok man inte vill lägga ifrån sig.
Nu längtar jag bara efter fortsättningen.

Maria Wälsäter

2019-09-22

Sagt om boken:

"Helt. Jäkla. Briljant. Maria Wälsäter är utan tvekan en av mina favoritförfattare och böckerna om Doressea är utan tvekan ett måste att läsa. 5/5 solklara stjärnor av mig!"
- Sanna Reads

"Stjärnfödd är en sådan bok som bara slukar en totalt! När jag läste var jag helt fast och kunde inte, ville inte, sluta läsa. Stjärnfödd får högsta betyg! 5/5 stjärnor."
- @bookishlyfalling (Instagram)

"Verkligen superhärlig läsning. Jag har inte haft en enda tråkig stund, det är välbalanserat mellan reflekterande passager och händelserika nyckelscener. 5/5 stjärnor."
- Linn Creutzer, illustratör och grafiker