Stjärnfall

Louise Boije af Gennäs är tillbaka med en fristående fortsättning på Stjärnor utan svindel ? 25 år senare!Julia och Gabriel lever ett tätt sammanflätat liv med sina nära vänner Eva och André. Deras gemensamma barn har vuxit upp nästan som syskon, de äter middagar tillsammans, firar högtider och är gudföräldrar åt varandras barn. Men plötsligt förändras allt. Julia och André inser att de har starka känslor för varandra och tvingas ställa sig frågan om de är villiga att offra allt för kärleken.Julia söker hjälp av sin äldre kusin Sophie, som vi alla lärde känna i Stjärnor utan svindel. Samtidigt måste Julia bestämma sig för om hon är villig att göra samma sak som Sophie när hon tjugofem år tidigare trotsade alla normer och konventioner för att leva helt på sina egna villkor.Louise Boije af Gennäs har än en gång skrivit en drabbande relationsroman som ställer...

Solveig Andersson

2022-10-09

Bättre än föregångaren.

”Stjärnfall”: ”Stjärnor utan svindel” 25 år senare, av @louiseboijeafgennas 🌸 Idag 29/8 är det äntligen officiell recensionsdag! Var både peppad och nervös inför läsandet av denna bok (och många med mig) eftersom första boken var en sån enorm stark läsupplevelse när den kom. En bok jag läste när jag bodde ett tag i Karibien som ung vuxen. Den står kvar i bokhyllan fortfarande och så kommer det förbli.

”Stjärnfall” handlar om två familjer och deras relationer. Om otrohet, längtan, ätstörningar, känslan av att inte räcka till, vänskap, sexualitet och kärlek. Kärlek på så många olika sätt, både innanför och utanför normen. Boken är på över 600 sidor, men det är en otroligt välskriven bladvändare som jag aldrig ville skulle ta slut. Jag älskar den. Sophie och Kaja (från ”Stjärnor utan svindel”) finns med i periferin, men ”Stjärnfall” är en egen relationsroman med egna karaktärer. Man behöver alltså inte läsa om första delen för att hänga med. Jag var som sagt nervös och peppad över att läsa uppföljaren, och nu känns det tomt. Älskade varje sida av denna bok.

Drömmen vore att det skrevs en tredje del, när barnen/ungdomarna i denna bok är vuxna. Vad har de kvar från sina uppväxter som sätter spår? Hur kommer deras relationer och val se ut? Kommer hoppas på en sån bok i 25 år till! ✨