Stjerner uden svimlen

En roman om hvad det indebærer at bryde op fra det liv man kender. Det er en roman om generationen der vil have det hele, kærlighed, karriere, familie, lidenskab, og om den pris man nogle gange må betale for at blive sig selv. En roman om den store kærlighed der i den grad kan komme på tværs af ens vedtagne forestilling om hvem man er.

Linda

2020-03-11

Anna Ericsson

2019-05-08

Hade jag inte vetat att Boije af Gennäs gestaldade sina egna upplevelser i Stjärnor utan svindel hade det nästan känts som en klyschig story. Spännande läsning, det var svårt att lägga undan boken.

Frida

2018-06-05

Delvis mycket bra, citatvänlig. Borde ha tagit slut långt innan den gjorde.

Sonnie

2017-06-02

Vissa delar hade kunnat kortas ner och andra delar göras mindre övertydliga. En av sexscenerna var bland det töntigaste jag har läst, ville gömma mig bakom kudden, med det är ju en smaksak. I övrigt fint språk och lättläst tack vare alla dialoger. Blev varm och inspirerad av den. I det stora hela en väldigt läsvärd bok!

Therese Dahlberg

2017-02-12

sonia bigenius

2016-04-19

Bland det bästa jag läst

Sara Frimodig

2015-05-25

På många sätt förutsägbar och full med klichéer, men samtidigt underhållande och bitvis väldigt tänkvärd. Handlade om en överklasskvinna som blev kär i en södertjej och lämnade man och hus för henne. Boken är ju nästan 20 år gammal och jag hoppas (och tror) att Sverige har utvecklats inom HBTQ-frågor sedan dess.

Christina Johansson

2013-07-23

Älskade denna när jag läste den för ca 25 år sen

Frida Andersson

2013-07-11

Fick mig att inse att jag var gay.

Anette Tunius

2013-07-10

Gripande kärleks skildring men alldeles för pratig bok.

Louise Ö

2013-06-30

Alltså, vilken BOK!!!! Säkert tio år sedan jag läste och det är fortfarande en av de bästa böckerna jag har läst! Louise Boije af Gennäs är helt fantastisk på att skildra människor så att de liksom står ut från sidorna.

Maria Thor

2013-01-24

fantastisk kärlekshistoria

Caroline Karlsson

2012-10-31

Brukar inte gilla liknande böcker men detta är en fantastisk kärlekshistoria.

En av de bästa..

Viveca Sten

2012-05-21

Kärleskhistorien är så vackert skildrad, den manar till eftertanke liksom klassaspekterna.

Maria Sundin

2012-05-07

Jag läste denna efter rekommendation av flera stycken men jag vet inte? Jag tyckte den kändes så daterad på nåt sätt? Eller så är den så långt ifrån min egen värld bara? I min värld, i mitt liv är inte klasstillhörighet en stor grej? Herregud. Slappna av och se personen inte klassen? Ja jag vet inte. Dessutom var de rätt så barnsliga allihop.

caro wikbro carlén

2012-03-13

Försök få tag på en gammal upplaga med det snyggare omslaget. Språket är helt fantastisk och en av de bästa homoböckerna någonsin.

Izabela Horn

2012-02-27

Författarinnan har verkligen lyckats sätta ord på kärlek , en vackert skriven bok om kärlek och relation mellan två kvinnor.

Brita Lundkvist

2012-02-06

Den var möjligtvis hissnande när den kom. Jag läste den för tio år sedan och tyckte då att den bara kändes pinsam

Mia Högberg

2012-01-10

Älskade denna bok!

Lina <3

2011-12-16

Väldigt välskriven bok, dock kunde den kortas ner något!

Helena Karlsson

2011-11-20

Mycket bra roman som rymmer överklass som arbetarklass, mansgrisar som feminister. Huvudstoryn handlar om kärleken och svårai att älska och att bli älskad oavsett kön och klasstillhörighet.

Emma

2011-10-30

Om att kärlek är kärlek, och inte skiljer sig åt oavsett om det är till en man eller en kvinna. Varje människa är en individ och boken handlar om att hitta sig själv oberoende av klass eller genus. Om styrka och självutveckling. En bok som är bra utan att vara det minsta spännande. Men som hennes andra böcker är den bara så vacker, intressant och ljuvlig att läsa.

Camilla Olsson

2011-10-22

En underbar bok. Älskar hennes sätt att skriva, få mig att leva mig in i karaktärerna. Vill läsa mer av Louise.

Anette B

2011-08-01

Jag är förälskad! Jag är tokkär i denna bok och kommer att läsa den igen... och igen. Älskar hennes sätt att skriva, hennes sätt att beskriva karaktärer på djupet så att det känns som om man känner dem. Blir nästan avundsjuk på förälskelsen hon beskriver i boken.
Oavsett vilket betyg man kan ge så skulle jag vilja lägga mig snäppet ovanför. Sååå bra!

ellen h

2011-06-22

jag blir himla kär i kaja.
någon sa att den här boken förändrade hens liv och jag tror att det var så för mig också. lite av trångsyntheten försvann, och hoppet om att saker går att förändra kom tillbaka.

Ethel Åslund

2011-04-16

För mig handlar boken i första hand om kärlek och relationer, och att ta ansvar för sitt eget liv. Könsroller och klassperspektiv kändes också intressant. Jag tycker om den här boken.

Anna Renström

2011-03-26

Boken är tidvis skriven med finess, tidvis klumpig. Men den är skriven med hjärta och själ. Läste denna i gymnasiet och blev kär i boken..Historien är crazy men braa!

Rebecca Eriksson

2010-11-24

En av de bästa böcker jag läst! Louise träffar rakt in i hjärtat. Jag förstår Kajas frustration, och ilskan kokade i mig då huvudkaraktärerna utsattes för samma sorts förtryck som jag själv som homosexuell blir utsatt för. Nya tankesätt, och ett nytt sätt att se på alla hatare (alla rädda). En bok som också gav mig hopp. Och kämpaglöd. Jag vill ut och kämpa för mina rättigheter! Och jag vill hålla min flickvän hårt. Kärlek kärlek kärlek.

Å

Åsa Landin

2010-08-28

Jag är väldigt nyfiken på vad homosexuella tycker om denna boken... Själv tycker jag att den är lite överdriven, men hon har trots allt en poäng i det hon skriver. Kärlekshistorien är könslös och det skulle lika gärna kunna vara en man (i mina ögon) som hon blir kär i och det gillar jag!!! Lite långtråkig och lite väl sentimental på sina håll.

Jenny Li

2010-08-17

Åh det här var en sådan bok "man skulle" läsa, men jag fick kämpa... Seg, och bitvis lite osammanhängande.

Malin Tillmar

2010-08-02

En bok som tar andan ur en. Om en värld som är främmande för mig och med en huvudperson som är modig, stark och ärlig mot sig själv.

Lovisa Bäfvenberg

2010-07-07

Hyfsat bra, men jag tyckte den var klyschig, ganska tråkig och väldigt förutsägbar.

Tove Holmgren

2010-05-16

UNDERBAR! Den här boken vände upp och ner på mycket för mig, och jag har läst den flera gånger. Ännu en bok det är dags att läsa om...

Margareta Ekelund

2010-04-19

Rappt skriven, intressant tema, sensuell - och det är inte det lättaste!

Louisa Johansson

2010-04-10

Kanske en av de viktigaste böckerna för mig

ida lindberg

2010-04-08

Bra bok! minns att jag skräckläste ut den 2008. Det är nog dags att läsa den igen!

En bra bok om relationer! Ske delvis bygga på verklighet har jag hört

Ellinor Karlberg

2010-02-11

En fantastisk bok med mycket djup. Dock lite långrandig stundtals, speciellt om man inte är så politisk, därför endast en 4:a

Susanna Gyllenbåga

2009-10-07

Äntligen lite jävlar anamma. Var på den tiden en helt ny genre. Kul för oss voyeurer!