Stjärnstenen

Salmson, Jo

| 2015

Stjärnstenen är första delen i Jo Salmsons nya fantasyserie "Drakarnas öde". Den mystiska kraften i Stjärnstenen kan förgöra en hel värld - men den kan också varna för faror. Möt Nea som har Gåvan att tolka skuggorna i stenens inre!Neas mamma var en av Demars berömda drakriddare. När hon förälskade sig i Belon, stjärntolkaren, tvingades hon att lämna sin familj och överge sin gröna drake. Hon och Belon fick bara några få lyckliga år tillsammans. Nea var inte mer än nyfödd när hennes pappa dödades i kriget mot häxmästaren.Sedan dess har mäster Fenel varit stadens enda stjärntolkare. Nu står Nea inför sitt stora prov - om hon också visar sig ha Gåvan blir hon stjärntolkarens lärling.Men det hon ser i stenens skuggmönster förändrar hennes liv för alltid. När Nea upptäcker sanningen om sin pappas död börjar hon ana vilken fara som hotar! Nu behövs Demars drakar mer än någonsin...

Sofie Johansson

2023-12-08

"Stjärnstenen" av Jo Salmson är den första delen i fantasyserien "Drakarnas öde", och som en introduktion till Salmsons värld erbjuder den en spännande premiss och lovande karaktärer. Berättelsen centrerar kring Nea, en ung flicka med en unik förmåga att tolka den mystiska Stjärnstenen, vilket lägger grunden för en intressant resa i en värld av magi och drakar.

Salmsons världsskapande är ett av de starkaste elementen i boken. Hon skapar en rik och detaljerad värld som är både lockande och övertygande. Beskrivningarna av stenens magi och drakarnas roll i denna värld är fascinerande och bidrar till berättelsens djup.

Karaktärerna, särskilt Nea, är välutvecklade och deras personliga resor känns genuina. Neas utmaningar och upptäckten av hennes egen förmåga är väl skildrade, och hennes relation med andra karaktärer tillför berättelsen ytterligare lager.

Dock, även om grundidén och världen är engagerande, lider boken ibland av ett något förutsägbart plot och en tendens att förlita sig på klichéer inom fantasygenren. Det finns stunder då handlingen känns som den följer en vältrampad stig, vilket kan minska överraskningsmomentet för erfarna läsare av genren.

Dessutom är bokens tempo ibland ojämnt. Vissa delar av berättelsen känns utdragna, medan andra viktiga händelser och utvecklingar sker lite för hastigt. Detta kan påverka läsupplevelsen, särskilt för de som föredrar ett mer jämnt flöde i berättandet.

Sammanfattningsvis är "Stjärnstenen" en solid start på en fantasyserie, med en fängslande huvudkaraktär och ett intressant koncept. Trots vissa brister i originalitet och tempo, erbjuder boken en underhållande läsning för yngre fans av genren. För de som är nya till fantasy eller för yngre läsare kan "Stjärnstenen" vara en bra introduktion till en värld av magi och äventyr.

Stjärnstenen handlade om flickan Nea som är stjärntolkarlärling hennes pappa var stjärntolkare men hennes mamma var drakriddare. Det var dem två mest svåra jobben att få men för att gifta sig måste dem sluta på sina arbeten. Dem gifter sig och mamman blir gravid men den onda häxmästaren försöker stjäla stjärnstenen men hennes pappa offrar sitt liv för att rädda staden och hinner aldrig träffa sin dotter som växer upp och upplever många farliga och spännande äventyr. kommer läsa nästa bok

4B_Tegelhagen

2021-09-21

Jag har tänkt läsa fantasy-triologin ”Drakarnas öde” av Jo Salmson med A.
Men nu har han istället lyssnat igenom alla tre böcker på @storytel.se
Eftersom det är svårt att skriva en recension utan att ha lyssnat själv får ni istället en liten intervju med A nedan. ⭐️
Vad får boken för betyg?
4,99 av 5 (inte så förvånade då han slukade hela triologin på 3-4 dagar). Vad handlar boken om?
Handlar om magiska stenar och varelser som kan flyga. Stenarna går att se bilder med. Det är en sal som heter något med stjärna, det är en ledtråd på en gåta som alla får. Och nästa ledtråd är S-A. ⭐️
Vad är det stora problemet?
Det är att en ond person har snott kraft från några personer för väldigt väldigt länge sen. Och den onda personen ska ta över världen. ⭐️
Vilka är det som ska stoppa dem?
En flicka först och sen blir det en person till.
⭐️
Vad var det bästa med böckerna?
Det bästa med böckerna är att det är ett oväntat slut som inte ens väntas i boken. ⭐️
Var det något som var dåligt med böckerna då?
Hmm..... Nej. ⭐️
Något som kunde vara bättre då?
Ja, Alla hade kunnat ha svärd. ⭐️
Där har ni en åttaårings tankar om böckerna. Vill ni läsa mer om serien kan ni kolla på övriga bilder i inlägget och läsa böckernas baksida.
Jo Salmson är en av våra favoritförfattare när det kommer till fantasy för barn, så jag kan inte tänka mig annat än att böckerna är fantastiska precis som hennes andra.

Sam Berling

2015-08-14

Den är mest tråkig, men lite spännande, så jag vill ändå höra fortsättningen när den kommer.