Stjärnklart

Wilderäng, Lars

| 2014

"Gastkramande dystopi med ljusglimtar."Lotta Olsson, Dagens Nyheter."Bladvändarthriller [...] går helt enkelt inte att sluta läsa."Johanne Hildebrandt, Aftonbladet.Elektronik har inget immunförsvar.Det är något som inte stämmer med de allt fler trasiga telefonerna som har lämnats in för reparation runtom i landet. De är stendöda.Samtidigt börjar en rad oförklarliga händelser i samhället avlösa varandra. Ett fabrikationsfel i bilarnas mikrochips förvandlar snabbt vägarna till bilkyrkogårdar. Tågen drabbas av elfel, hyllorna i affärerna gapar tomma, sommarförkylningarna blir allt segare och strömavbrotten blir en del av den nya vardagen. På Karlsborgs flygplats står elitsoldaten Gustaf Silverbane redo för utlandsinsats när något går fruktansvärt snett och ett eldsken fyller himlen. Survivalisten Filip Stenvik får se sin tidigare hånade hobby förvandlas till blodigt allvar. I den tilltagande...

Miguel Andersson

2022-08-21

Segstartad men annars både spännande, tankeväckande och dessutom smärtsamt aktuellt nu i rådande världsläge. Hade lite problem med karaktärsgalleriet och beskrivningarna i början, men det blev bättre. Stark trea. 3/5. Miguel.

Marie Alexandersson

2020-11-10

Tankeväckande och bladvändare. Denna bok känns aktuell för vår tid, den var något rörig i början men det var det absolut värt!

Johan Fredriksson

2019-01-25

Bra bok med väl genomförd research. Spännande och väldigt aktuellt tema, om än lite tillspetsat.

Marc Moore

2018-12-05

Den var både spännande och kändes aktuell i en turbulent tid.
Även om jag tyckte om den så kommer jag nog inte läsa fortsättningen i serien, det är ju trots allt mest spännande när själva attacken sker.

2018-06-28

Den här boken har stått och samlat damm i bokhyllan i nästan exakt tre år, vilket ju torde vara en osannolik möjlighet. Mycket teknik (i alla fall i början), dystopisk science fiction och utspelar sig, mestadels, i mina hemtrakter. Vad kunde gå fel med det, liksom? Ingenting, visar det sig. Läs mer på min blogg

Patrick Bergström

2018-04-12

Bra, saknar lite trovärdighet i en del beskrivningar i början men tar igen det mot slutet och utförskar ett högst intressant tankeexperiment över hur vårt moderna samhälle är konstruerat och hur beroende vi är av konstruerade system för vår överlevnad. Tyckte mycket om den, ska bli spännande att läsa fortsättningen.

2018-03-17

Skulle ha kunnat bli en 5:a om det inte hade varit så lång startsträcka i boken. Det tog lång tid innan jag kunde skilja personerna från varandra. Men efter ungefär halva boken ...... då händer det grejer! ;-)

Julius Håkansson

2018-03-06

Del 1 i en dystopisk trilogi med en twist.
Sträckläste första delen.

2017-12-12

Alla tre måste läsas

AndreasA

2017-03-02

Fantastisk dystopi. Klassiska teman men mycket svensk touch. Visar tänderna. Mörk och gruvligt spännande... men för att behålla denna känsla. Läs inte serien vidare, den byter fullständigt stil...

Åsa G

2017-03-01

Kunde inte släppa denna bok när jag börjat läsa och den gav mycket att tänka på. Vad händer om all elektronik som omger oss slås ut, hur sårbart är samhället egentligen?

En spännande bok med ett fascinerande tema och jag sträckläste den - därför får den en fyra i betyg, men en fyra minus. Jag kunde inte ta till mig huvudpersonerna, kanske för att de var för många. Wilderängs sätt att berätta för tankarna till Jan Guillou. Det är detaljerat, utgår från verkligheten, innehåller rikligt med militära inslag. Man märker att författaren har koll på det han skriver om och det finns ett tydligt folkbildande syfte. Jag saknade också en beskrivning av det yttre hotet, hade velat ha kampen att stoppa viruset. Dessutom blev jag besviken på slutet, det tog ett alltför långt tidshopp där, jag hade velat följa förändringen närmare. Men en klart läsvärd bok som jag kommer att minnas länge!

Inger Jonsson

2016-10-26

Man får sig en rejäl tankeställare! Är nog klokt att litegrann tänka efter före, utan att för den skull alltid vara rädd. Vi bör dock inte ta för givet att vi alltid ska få leva så lättvindigt som vi gör nu.
Boken skriven av en författare som är väl insatt i viktiga frågor.

Ola Janåker

2016-09-09

Klart spännande trots en viss spretighet och med ett skeende som känns som om det går lite väl snabbt.

Nina Gustafsson

2016-07-12

Konceptet med nedsläckningen av all elektronik tilltalar mig och jag var väldigt nyfiken på denna bok. Tycker att boken bitvis är seg i början. Många personer och långsamt förlopp, inte heller alltid så realistiskt. Intressantare blir det istället när arbetet att bygga upp landet börjar.

Liza Bolin

2016-06-30

En snubbigare bok får du leta efter. Militärer, hustrumisshandlande piketpoliser, allmänt stentuffa hårdingar. Krystat, och förstör en annars så intressant SFroman.

Eva Swedenmark

2016-06-20

Lysande dystopisk skildring av vad som händer när el och teknik inte längre fungerar. Synnerligen skrämmande. Just så kittlande nära verkligheten

Anna Hedenstedt

2016-05-10

En svag fyra. Spännande scenario och handling (bitvis), men dialog o personporträtt kändes rätt styltiga.

Agathon Sax

2016-04-02

Riktigt bra och spännande bok, klart läsvärd!

Mariann Winge

2016-03-03

Ger en tankeställare om hur beroende vi är av elektronik

Maria Myrberg

2016-01-16

Välskriven story och tankeväckande budskap!

2016-01-02

Både spännande och intressant. Fick mig att reflektera över hur länge jag skulle överleva om något liknande inträffade, samt över hur beroende och bekväma vi moderna människor är.

Nina Lindgren

2015-11-17

Mycket bra beskrivning om vad som skulle kunna hända om all elektronik skulle slås ut. Bra människoskildringar. Kunde inte lägga ifrån mig boken.

Maria B Hansson

2015-11-11

Boktipset trodde att jag skulle ge denna bok 4.8 och japp det stämmer. En välskriven dystopi om ett samhälles förfall. När människor bara vill överleva försvinner lag och moral. Alla tänker främst på sig själva och en del passar på att ta makten med våld. Ruskig och tänkvärd. Nu undersöker jag var jag kan köpa vattenfilter och surfar in på Swedish Survivalists.

Niklas Lindroth

2015-10-13

En läskigt bra och fängslande idé. Och riktigt bra utfört - en bladvändare helt klart.

Camilla Eriksson

2015-08-01

Helt klart en femma tänkvärd och vad skulle hända om elen slutar funka i Sverge , Skrämmande och hemskt , En bok man inte kan sluta lyssna på , man vill bara veta hur det ska gå .

Johan Pihel

2015-07-09

nja. Post-apokalyps är ju generellt svårt att göra dåligt, men den här är liiiite för full med logiska luckor för att det skall bli bekvämt.
Lite för mycket godtyckligt dödande, samtidigt som jag vet att det är så konflikthärdar funkar. Dock så handlar detta om borderline-scifi, och då behövs det inte om författaren kan hålla uppe intresset genom andra interaktioner, men det verkar som om författaren i det här fallet fokuserat på annat. Vet inte om jag fortsätter läsa nästa del.

En mycket otäck, väldigt bra skriven bok! Varje gång jag lade ifrån mig boken blev jag förvånad över att elen fungerade.... En fruktansvärt otäck tanke, vem skulle jag bli? Längtar till nästa bok som kommer i augusti -15.

Elisabeth Karlberg

2015-02-10

En bok som borde leda till eftertanke...............

Eva Rydinger

2015-01-22

Tänkvärt om när strömmen går - och inte kommer tillbaka. Om hur samhället då skulle arta sig och om hur fort vår infrastruktur raseras. Spännande!
Saknar dock reflektioner om skeendet, och info från "den andra sidan".

Sigfrid Lindhe

2014-12-22

En stark bok om det sårbara pyramidspel som vi kallar samhälle. Om ett värsta-scenario när teknik lägger av och människor tvingas konkurrera om grundläggande medel för överlevnad. Mörkt, snyggt och spännande.

2014-12-18

Betyg: 4,5 av 5.

Det här var en mycket bra bok. Spännande, trovärdig, intressant, aktuell, och den väckte verkligen tankar och känslor.

Den kändes lite som serien ?The Walking Dead? fast utan zombies! ;-)

Jag har läst en bok tidigare av Lars Wilderäng, ?Midvintermörker?. Den var helt okej, rätt så bra, men alldeles för detaljerad med militärtermer för mig, så den fick bara en trea i betyg.

Men den här boken, ?Stjärnklart? får nästan högsta betyget av mig. Tyckte att den var mycket, mycket bättre. Och jag ser verkligen fram emot dom följande böckerna i serien.

Och det är nästan så man känner för att bunkra upp lite här hemma! ;-)

Rekommenderar verkligen boken till alla.

Kim M. Kimselius

2014-12-10

Ännu en gång har Lars Wilderäng lyckats skrämma mig och göra mig sömnlös med en av sina böcker. Han är en mästare på att gripa tag om läsaren och få mig att tro att allt det han beskriver verkligen är sant och händer just då i det ögonblicket.

Jag kom på mig själv med att fundera över vad jag hade för konserver hemma, om jag hade några kontanter etc. Jag är en överlevare och har tänkt i samma banor som Wilderäng, långt innan jag läste boken, även om jag inte sett en lika skrämmande framtid som han har gjort i sin bok.

Jag är förberedd, är du? Kanske inte ännu, men du kommer att vara det när du har läst Stjärnklart!

Personporträtten är mästerliga, många skilda livsöden länkas ihop och visar på hur liten världen trots allt är. Jag gråter när någon dör och Lars ska ha en eloge eftersom han inte tvekar att döda huvudpersonerna, det gör berättelsen mycket trovärdig, för det är just så livet är, vem som helst kan dö, när som helst, ingen är förskonad från döden.

När de sista orden hade förklingat, undrade jag inom mig om det skulle komma en uppföljare. När jag lade in fotot på boken såg jag del min glädje att det stod FÖRSTA DELEN. Det gjorde mig jätteglad för jag vill veta mer om alla personer i boken Stjärnklart som har blivit en del av mitt liv sedan jag har läst boken. Läs den!

Kim M. Kimselius

2014-12-10

Till en början tyckte jag det var oerhört förvirrande, det var många nya personer hela tiden och man visste inte vilka man skulle lägga extra mycket på minnet. Man slängs nästan in i handlingen direkt och flyttas från platser i en rasande fart. Det blir nästan lite som att få en film i huvudet och visst är det jättespännande.
Men jag fastnar aldrig för någon av av karaktärerna, tycker fortfarande det är lite snurrigt. Så är det väldigt mycket snack om vapen och fordon och dessutom har vissa utländska namn. Men spännande är det om än jättehemskt, ett land utan teknik och bilar.

Maddes Bokblogg

2014-10-22

Spännande,intressant och välskriven

Maria Klamas

2014-09-30

Jahaja... då var äntligen denna bok slut... nå... boken handlar om en kris, något okänt som hotar vår existens, något vi själva skapat, att vi inte stannat upp och tagit hand om vår planet och varandra... tekniken som vi skapat hotar oss... vänder sig mot oss... hur ska en fly? hur ska en klara sig? hur ska det gå?

författaren skapar ett scenario med stöd i ett antal personer som han beskriver, syftet är som jag ser det att skapa ett persongalleri med komplexa personligheter och relationer som raster och/eller tyngd till katastrofen... men det blir liksom bara dumt tycker jag... jag får inte någon känsla alls för dessa personer... de blir lösryckta och påhittade och ger mig liksom ingen själ om ni förstår hur jag menar... jag blir inte vän eller ovän med dem... och jag blir inte nyfiken på att veta mer om dem... vad gäller boken som helhet så har den som plus ett driv, den är aktiv rakt igenom, och ämnet är aktuellt... men vad är syftet? att ge oss dåligt samvete? att ta vara på varandra och vår miljö? eller vad är syftet? vad vill han förmedla? eller finns det inget bakomliggande syfte alls... oavsett så blir boken tråkig... den är teknisk och komplicerad på ett sätt, men utan själ, men utan lust och ger mig ingen lust att läsa vidare. vissa delar var oxå väldigt ologiska... som exempel ta upp kött att äta från den strömlösa frysen... öhh vem vill äta det?? nej den höll inte hela vägen och jag ska ärligt säga att jag inte ens förstod grejen, vad var det som hände, fick en reda på det å jag missade det?? nej, jag ill inte läsa nästa bok...

Ola Hultin

2014-08-18

Hur länge skulle du, och samhället, klara ett strömavbrott?
Har du funderat på hur beroende vi är av datorer?
Vad skulle hända om elektroniken började att fallera?

Lars Wilderäng, som med sina kritikerrosade säkerhetspolitiska actionthrillers Midvintermörker och Midsommargryning pekar på ett möjligt utfall av en allt aggressivare rysk territorialpolitik, delar i sin nya roman Stjärnklart ut ytterligare örfilar till nedmonteringen av den svenska beredskapen, nu den civila.

Inte sedan PC Jersilds ytterligt realistiska efter-kärnvapenkrigsskildring Efter floden (1982) har ett svenskt katastrofscenario presenterats med sådan obeveklig saklighet. Stjärnklart är en lika spännande som nyttig påminnelse om vårt "effektiva" samhälles sårbarhet och förlorade färdigheter, och skänker bättre förståelse för världens krishärdar och misär.

Och detta är bara början...