Stjärnfall

Wilderäng, Lars

| 2015

Kampen fortsätter, i det nya dystopiska Sverige I den nya världen är elektroniken ett minne blott. Nu får människorna sätta sin tillit till de böcker som finns kvar, och den kunskap som fortfarande hittas hos yrkesmän och kvinnor. Överlevarna från perioden som kallas Nedsläckningen har efter tio år börjat vänja sig. Carlstens fästning är nu en plats att räkna med, även om missnöjet med Bohusläns allsmäktige landshövding Gustaf Silverbane växer. Folket kräver demokrati, men är de verkligen redo? Just som livet återgått i en ny vardag hörs något i fjärran. Ljuden rör upp många frågor men utan svar. En sen kväll när Lena Svensson är på väg hem får hon syn på något i skogen. Något som kan vara förklaringen till allt, och som får blodet att isa sig i ådrorna. Plötsligt står mänskligheten inför ett än större hot. Hela Västsverige måste samla sina styrkor, medan forskningschefen Anna Ljungberg...

Tomas Alriksson

2021-04-21

Genrebyte 1.5 böcker in i trilogin.
Och jag är innerligt trött på frasen "[namn] kunde inte undgå att le". Att inte kunna undgå att le verkar nästan vara mer smittbart än själva viruset.

2020-10-10

Jag har nog alltid gillat science fiction, det finns inget som kan sätta igång fantasin som det. Dystopier är ju en subgenre, skulle man väl kunna säga, och även den genren brukar passa mig. Förutsatt att man inte blandar in zombiesar. Då tappar man mig. Rejält. Stjärnfall är andra delen i den här dystopiska serien och i förra boken slutade all teknik att fungera. Och då menar jag verkligen all teknik. Bara mekaniska saker funkar fortfarande. Läskigt så in i bänken.

Mitt stora problem med den här historien är själva förklaringen, orsaken till att all teknik slutar fungera. Det är precis den här "lösningen" som jag är rent allergisk mot. För mig blir det för överdrivet och osannolikt för att skrämma mig. Därmed inte sagt att boken är oläskig, den har en del detaljer som fastnar. Som att Fria Republiken i Göteborg har ganska många likheter med dagens verkliga Göteborg. Logiken funkar i alla fall tillfredsställande, men helt nöjd är jag inte. Om detta är scenariot för jordens undergång så är det ingen mening med att preppa och det känns lite hopplöst. Lite intryck har det gjort, hur som helst, för när sambon gick igenom en låda i garderoben och hittade massor av gammaldags glödlampor som han ville slänga så sa jag att de kan vara bra att ha när all teknik slutar att fungera...

Stjärnfall borde ha varit gastkramande spännande (och det tar sig mot slutet), men det är alldeles för detaljerat och framför allt utdraget. Slutet gör i alla fall att jag får hopp om tredje och avslutande delen.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2020/10/stjarnfall-av-lars-wilderang.html

Johan Fredriksson

2019-01-25

Spännande, men håller inte på samma sätt som Stjärnklart. Lite för mycket sci-fi.

Malin Magnander

2018-12-04

2018-04-08

Lite för ingående beskrivningar av diverse förflyttningar av trupper och dylikt. I övrigt spännande och fängslande!

Lena Alteg

2017-12-12

Så väl värd att läsa

Johan Pihel

2017-06-29

Bra språk och kul med platser med hög igenkänningsfaktor. Dock så är de mellanmänskliga spelet fortfarande ganska platt och utan geist. Som spännings/äventyrsroman för sommarens lediga stunder utmärkt.

AndreasA

2017-03-02

Jag är inte helt säker på att det är samma författare till denna och första delen...

Åsa G

2017-03-01

Hade kanske orimligt höga förväntningar på denna bok efter den första delen. Det började bra, kanske lite mycket detaljer kring strider och vapen, men storyn var ok, gillar upplägget med flera parallella historier, och det var roligt att se hur det gått för personerna i del 1. Men vilket antiklimax när den slutar i en zombie-apokalyps med utomjordingar bakom spakarna! Det kändes HELT fel! Såå besviken... Ändock fortsatte jag med del 3 :)

Nej, tyvärr. En tvåa med minus. Egentligen inte ens det, för jag skummade bara igenom boken, men jag vill ogärna ge en etta eftersom det inte är något fel på språket eller själva idén. Den passar dock inte mig alls. Det jag inte gillade med ettan, Stjärnklart, eskalerade i tvåan och trean lär jag inte läsa. I början var boken okej, tog vid och gick tillbaka och in i allt som hänt i del 1. Tidshoppen gillade jag inte, men innehållet var fortfarande okej. Men det urartade och blev tråkigare och tråkigare att läsa, så till den grad att jag bläddrade förbi 2-3 sidor, läst en sida och så vidare. Alldeles för mycket krig, vapen, våld, dödande, vampyrer, zombier och detaljerade förflyttningar och för lite av människors känslor och gripande personporträtt. Och hela tiden undrar jag - hur såg det ut i resten av Svergie, resten av världen? Nej, jag är ledsen, jag trodde och ville verkligen gilla den här omtalade serien, men jag kan inte.

Jocke Arnell

2016-12-15

Spännande men blir lite knasigt men utomjordingar som ser ut som kattkentaurer. Mycket militär inriktning, jag hade föredragit lite mer fokus på den lilla människans kamp. Fortfarande värd att läsa och jag kommer att ge mig på den tredje delen.

Inger Jonsson

2016-10-29

Påminner i viss mån om Hungerspelen. Kändes omständig och långdragen.

Ola Janåker

2016-09-09

Jaha, där kom zombies, vampyrer och kentaurer och förstörde en del av det som var bra i ettan. Måste dock läsa avslutande delen ändå.

Eva Swedenmark

2016-06-20

Vilken monumental besvikelse efter den första lysande Stjärnklart. Även en dystopi måste ha trovärdighet för att fängsla. Här läser jag bara med stigande besvikelse över denna konstiga blandning av utomjordingar och zombies och oräkneligt dödande av alla. Hur kan det bara vara sådan skillnad på bok ett och två?

2016-04-05

Spännande, militärt, ibland lite för lättvindigt.

Agathon Sax

2016-04-02

Mycket bra uppföljare, ser med spänning fram emot tredje delen.

Ola Hultin

2016-03-10

Jag beskrev den föregående boken som "fenomenal undergångsskildring", vilket jag vidhåller. Vad som orsakar elektronikbortfallet är egentligen oväsentligt - poängen (åtminstone för mig) är belysningen av vårt (globala) samhälles ökande sårbarhet.

Science fiction är precis vad det betyder: vetenskapligt påhitt; vad skulle kunna hända, givet vissa icke övernaturliga förutsättningar? Givet att även de mest skeptiska beräkningarna (enligt Drakes ekvation) av förutsättningarna för liv i galaxen ger tusentals sannolika världar (förmodligen miljoner), så är inte Wilderängs twist på något sätt orimlig, och han gör det dessutom riktigt bra.

Detta är högintressant, actionfylld prepper-SF med flera humoristiska blinkningar åt den rådande zombie-dystopiska strömmen och andra litterära fenomen. Jag ser verkligen fram mot den tredje anslutande delen!

Mariann Winge

2016-03-03

Nu har han spårat ur! Utomjordingar gör boken helt absurd, fast han började så bra med den första.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Har längtat efter fortsättningen på Stjärnklart som jag tog till mitt hjärta och pratade om för alla jag mötte.

När Stjärnfall börjar blir det en tillbakablick till det som hände i förra boken. Vilket jag tycker är bra, för det var känslan av att allt det Wilderäng beskrev var möjligt, som höll mig fängslad och lite skräckslagen i förra boken. Det fick mig att bunkra konserver och göra större odlingsland.

Även Stjärnfall griper tag i mig med skräckblandad förtjusning. Sedan händer något som gör mig besviken och boken känns inte lika trovärdig längre. När jag väl har hämtat mig från den nya utvecklingen fortsätter jag läsa med spänning, men jag är trots allt lite besviken, eftersom jag hade förväntat mig något helt annat.

I förra boken drabbades världen av total nedsläckning när all elektronik gick sönder. Människorna fick lära sig allt på nytt. Det har gått tio år sedan Nedsläckningen, som överlevarna har döpt händelsen till.

Carlstens fästning i Bohuslän är ett nav för folket. Där bor landshövding Gustaf Silverbane med sina soldater som han styr med järnhand. Folket kräver demokrati och ser en chans till uppror.

Barnmorskan Lena Svensson är ute på ett nattligt uppdrag och får se något skrämmande som förändrar hennes liv för all framtid.

Det får hela Västsverige att samla sina styrkor och stå beredda att möta det nya hotet.

Trots att boken är spännande kan jag inte annat än sänka betyget, på grund av totalvändningen av berättelsen. Ändå är det en bok jag kan rekommendera för den som tycker om spänning och action.

Sigfrid Lindhe

2015-10-24

Den andra delen i den dystopiska trilogin tar milt uttryckt ganska oväntade vändningar. Den första delen körde en ganska tät, mörk och realistisk stil, men det är mycket lösare tyglar här. Inte mig emot, jag har aldrig varit ett större fan av verkligheten i vilket fall som helst. Språket är en lite smålustig mix av strikta (nästan militäriska) beskrivningar med mer poetiska utsvävningar. Det är lite udda, men man vänjer sig efter en stund. Likaledes rastlös är handlingen i första delen av boken som strövar runt lite planlöst innan man får tag på den rackaren. Den senare halvan är betydligt mer linjär och det är där man sugs in och handlingen verkligen börjar fungera. Riktigt bra dessutom. Det behövs då karaktärerna har sparsamt djup och är många. Egentligen bör du inte förvänta dig en snitslad bana av klassiskt äventyrsberättande, det här är mer ett ambitiöst försök att beskriva vår världs förfall med en massa vinklar samtidigt. Jag var inte riktigt beredd på det när jag började läsa andra delen, men när man väl förstår Wilderängs idé är det här riktigt underhållande. En blodig saga som bör läsas.

2015-10-03

Besviken...Tyckte mycket om första boken, men det här var något som jag inte förväntade mig och inte tyckte om. Hade velat ha en fortsättning på det verkliga, det som kan hända. Eller kan detta hända? Kommer ändå att läsa fortsättningen.

Leffe Delo

2015-10-01

En bok om en möjlig framtid, bar skriven och fick mig att bli en prepper. Lars Wilderäng är Sveriges Sci-fi kung! Bra skit!

Mikael Eriksson

2015-09-26

Mina förväntningar på boken var mycket höga med tanke på hur bra Stjärnklart var. Tyvärr blev jag lite besviken. Förklaringen till Nedsläckningen är väntad men det ger också en helt annan typ historia än den första boken som beskriver samhällets sårbarhet. Men det är ändå väl värt att läsa, och jag kommer givet även läsa tredje delen.

Åsa Carlsson

2015-08-11

Händelseutvecklingen i Stjärnfall är överraskande, otroligt fantasifull och späckad med dramatik - en strålande stjänklar uppföljare i denna svenska dystopiska trilogi. Läs mer på: http://ibokhyllan.blogspot.se/2015/08/stjarnfall-av-lars-wilderang.html