Stjärnfall

Lagercrantz, David

| 2001

"När börsen kraschar på kvällen den 26 januari sprids ett rykte om att två personer mördats i Stockholm, IT-analytikern Elin Friman och den berömde uppfinnaren André Borg. Morden ska ha begåtts tätt in på varandra, bara timmen efter det att kursfallet börjat i New York och ryktet om dem bidrar självt till oron och det fortsatta raset." Med dessa ord börjar thrillern Stjärnfall. Det är ett skrämmande scenario som målas upp. Skrämmande för att det är så märkligt. Hur blev dåden så snabbt kända på börsen, som om marknaden ryckte till redan när skotten brann av? Hur kunde en rad aktiemäklare känna till detaljer i morden innan kropparna ens hittats? För när uppfinnaren till slut påträffas med sitt sönderslagna akvarium över sig är nyheten om hans död redan gammal på börsen. Och samma sak gäller Elin Friman, som hittas kort därefter. Daniel Hill, avhoppad och desillusionerad aktieanalytiker,...

Mia Dahlstrand

2009-08-12

2003-08-18 (Sv)
Spännande, igenkännande och dubbelbottnad. Om kursras, påverkan på börsen och finansfolk.

Sofia Åkerberg

2009-05-19

Stjärnfall känns med nöd och näppe "ok". Man fattar ju vart han fått inspiration ifrån när man ser att han skrivit om Håkan Lans så det känns ju ganska oorginellt, de känslomässiga bitarna funkar inte alls utan känns mest pretantiösa. Och Stieg Larsson lyckas faktiskt i den där ynka först upptakten till "Män som..." skapa en bättre ekonomisk thriller än Lagercrantz i hela sin bok. Man bryr sig helt enkelt inte särskilt mycket om vad som har hänt med Elin Friman och världsekonomin.

Robert Larsson

2009-04-24

Av de böcker jag läst genom åren är det få som jag inte läst till slut. I synnerhet gäller det deckare, hur illa skrivna de än är så vill man ju veta hur det går. Eller hur författaren tänker knyta ihop det.

Men med Stjärnfall gick det bara inte. Den var så otroligt dåligt att jag bara inte kunde fortsätta läsa. Jag tror faktiskt att det var första gången som jag inte läste ut en deckare.

Det gör den på sätt och vis unik.