Stjärneklok

På Vintergatan i en svensk småstad bor Mea och sonen Tryggve. Tryggve som är 47 år, hemmason och begravningsentreprenör, är en drömmare som i sitt troskyldiga pojkhjärta bär en längtan efter kärlek och frihet. Med en moderskärlek som är totalitär och skoningslös försöker Mea kontrollera Tryggves liv. Hon lyckas nästan, tills plötsligt en dag då kärlekens nåd uppenbarar sig. Den kommer med den vackra Hanna som med mod och gåtfull styrka uppmanar Tryggve till uppror. Hans liv förvandlas, blir som ett äventyr där pojkdrömmar och kärlekslängtan förverkligas. En kärlekslängtan som kräver sin tribut av grymhet och död. Kärleken är ett tillstånd av nåd. De som befinner sig däri vet vanligen inte själva att de hör till de utvalda. Kärleken verkar genom deras handlingar med samma självklarhet som rosen genom sin doft och näktergalen genom sin sång. Den helige Franciskus

Inger Jonsson

2015-01-14

En tragisk berättelse.

2014-10-21

Vacker och fin, likväl melankolisk och tung. Men inte för tung dock. Språket är underbart! Och boken i sig berör väldigt mycket! Till det en underbar uppläsning utav Stina Ekblad som får texten att låta som ljuv poesi i öronen. En väldigt bra liten roman! Jag kan varmt rekommendera den!

malin norbäck

2012-04-12

Bra bok . Hemskt, men ett fantistikt fint och ovanligt språk.

Lars Andersson

2011-08-01

Jag tycker mig minnas att den här var fin.