Stilla flyter ån

Vall, Emma

| 2001

I denna fjärde kriminalroman om Amanda Rönn öppnas ett kasino i Sundsvall. Det ryktas om skumma affärer och prostitution. En konstmässa ska samtidigt öppnas och en av Amanda Rönns bästa vänner deltar. Dessa båda händelser vävs ihop och snart flyter inte bara höstlöv i ån...

2019-06-02

Konstigt nog hittar jag inget ISBN nummer alls. Men jag har varit med om ett flertal av dessa gamla okända utgåvor från 40 och 50-talet som också saknat det.
Det här är den första deckaren jag läser av Kristina Sand, tydligen pseudonym för Kerstin Sandberg. Tydligen skrev hon enbart en deckare som släpptes åren innan, 1956 också på Gebers förlag. Och vad tycker jag om handlingen då?
Jo, det är en småmysig typisk svensk pusseldeckare från 1950-talet med de rätta karaktärerna och de där mysiga småstadsbeskrivningarna som passar så bra till en deckare. Jag tycker om huvudkaraktären Sara, jag tycker om hennes hund och egentligen tycker jag att alla karaktärerna passar till boken även om jag personligen blev lite trött på de omogna tvillingarna. Deckarintrigen är dock något rörig och väldigt pratig som tyvärr en hel del av dessa gamla deckare är. Troligtvis skulle jag ha älskat den om den filmatiserats med dåtidens stora stjärnor. I bokformat är den absolut inte dålig utan småspännande, underhållande och nostalgisk. Ingen direkt bladvändare och ganska förutsägbar, men tidstypisk och gillar man Maria Langs böcker så ska man absolut läsa den här. Kanske att jag någon gång ser om jag kan hitta den första boken, Här ligger en hund begraven (1956).
Slutbetyg, en stark 3:a!