Stig.

Rdstrm, Niklas

| 2011

"P kvllen ngon timme efter att Stig Claesson avlidit ringde ngon frn TT och berttade. Jag visste naturligtvis hur sjuk han varit och att dden var nra och nd str vi ju alltid lika ofrberedda nr den vl kommer. Reportern frn TT frgade vad Stig hade betytt fr mig, hur jag sg p honom som frfattare, hur jag sg p honom som konstnr. Jag lyckades knappt sga ngot. Nr ngon man hllit mycket av gr bort vill man inget annat n att tnda ett ljus i den tomhet som den dde lmnat efter sig och sedan tyst sitta vid dess flackande lga. Jag vet att det r fr sent som s mycket nstan alltid r fr sent, men i denna lilla bok har jag nd frskt att ge ett svar p de dr frgorna."I denna mycket personliga minnesbok berttar Niklas Rdstrm om Stig Claesson och deras vnskap.

Anders Nilsson

2012-07-11

Tycker mycket om den. Varm, rolig, sorglig och klok.

Emma Hortlund

2012-02-17

Den hr lilla boken, som kort och gott heter Stig, r en minnesbok om frfattaren och konstnren Stig Claesson. Innan jag brjade lsa boken hade jag ingen aning om vem Stig Claesson var och nu nr jag har lst boken tycker jag fortfarande inte att jag vet vem han var, men har i alla fall en uppfattning om hur han var (tminstone som vn till Niklas). Jag knner inte ngot intresse fr att ta reda p mer om Stig, som jag kan gra ibland nr jag har lst en bok om en person som jag inte knde till frn brjan.

Boken r skriven av den nra vnnen Niklas Rdstrm och helt ur Niklas perspektiv fr man lsa om hans olika trffar och aktiviteter med Stig. Jag tycker att boken handlar om, och sger, minst lika mycket om Niklas. Jag fr ibland knslan av att boken var Niklas stt att skriva av sig och samla sina tankar efter vnnens dd.

Hela boken, p endast ca 160 sidor, r en enda lng text utan kapitelindelning, med nedslag i olika anekdoter.

Fr ngon som vet vem Stig Claesson var tror jag absolut att det hr kan vara en intressant bok att lsa, men mig gav den ingenting.