Stiftelsetrilogin : Stiftelsen Stiftelsen och Imperiet Den segrande Stiftelsen

Asimov, Isaac

| 1983

Stiftelsetrilogin, som här föreligger i ett band, är den klassiska SF-berättelsen om det stora vintergatsimperiets nedgång och fall. Den är läst och älskad av miljoner människor världen över. Stiftelsen, som skapas av vetenskapsmannen Hari Seldon, har till uppgift att bevara människosläktets kunskaper under den tid av barbari som förestår när det väldiga vintergatsimperiet går under. Inte nog med det, med hjälp av den mycket avancerade beteendevetenskap ? kallad psykohistoria ? som Hari Seldon utvecklat, kan det väldiga skeendet förutses och påverkas i lämplig riktning. Stiftelsens stora mål är att nedbringa trettiotusen år av barbari till tusen. Vid den tiden skall ett nytt imperium vara uppbyggt för att leda mänsklighetens utveckling vidare. Stiftelsetrilogin är en berättelse fylld av bysantinska intriger, slughet och förräderi, mod och tapperhet, allt spelat mot en svindlande...

PL *

2015-07-11

Jag försökte verkligen, men har återigen konstaterat att sci-fi inte är något för mig. Läste inte klart.

Thomas Sievert

2012-07-01

Avslutet på världens bästa science fiction. Den här trilogin alltså (som egentligen är 9 noveller)... Klockren.

Marcus Sohl

2012-04-11

Episkt och storslaget om den kompletta övertron på materialismen. Mer klassisk sci-fi är det svårt att tänka sig.

Rose-Marie Orward

2011-11-06

Min första kontakt med Science Fiction i början på 80-talet
Slukade den och älskade hela trilogin

Isak ekblom

2011-09-22

Bäst.

Carina Bäcktorp

2011-09-09

Min absoluta favoritbok. Enda boken jag har läst om, och det har jag gjort två gånger. Jag läste den när jag var ung, läste allt av Asimov då, och läste om den senast för ett halvår sen enbart för att se om jag fortfarande tyckte att den var bra 30 år senare. Det var den.

KR

2011-08-31

Genrens första storverk.

Fredrik Broberg

2010-08-16

En av mina absoluta favoritböcker. Men varför går den inte att hitta på svenska längre? Pest och kolera till den som stal den av mig!

Jakob Bengtsson

2010-05-16

Genial!

Bengt Månsson

2010-03-26

Del 3 av den klassiska stiftelseserien. Här avslöjas att det finns en andra stiftelse och att den första i själva verket var ett kamouflage för att skydda den andra, som är den viktiga, mot upptäckt.

Tor -

2009-10-07

Alldeles för länge sedan jag läste denna. Måste läsas igen för att se om den kanske är värd 5a egentligen.

Jonas Olsson

2009-09-13