Stiftelsetrilogin : Stiftelsen Stiftelsen och Imperiet Den segrande Stiftelsen

Asimov, Isaac

| 1983

Stiftelsetrilogin, som hr freligger i ett band, r den klassiska SF-berttelsen om det stora vintergatsimperiets nedgng och fall. Den r lst och lskad av miljoner mnniskor vrlden ver. Stiftelsen, som skapas av vetenskapsmannen Hari Seldon, har till uppgift att bevara mnniskoslktets kunskaper under den tid av barbari som frestr nr det vldiga vintergatsimperiet gr under. Inte nog med det, med hjlp av den mycket avancerade beteendevetenskap ? kallad psykohistoria ? som Hari Seldon utvecklat, kan det vldiga skeendet frutses och pverkas i lmplig riktning. Stiftelsens stora ml r att nedbringa trettiotusen r av barbari till tusen. Vid den tiden skall ett nytt imperium vara uppbyggt fr att leda mnsklighetens utveckling vidare. Stiftelsetrilogin r en berttelse fylld av bysantinska intriger, slughet och frrderi, mod och tapperhet, allt spelat mot en svindlande...

PL *

2015-07-11

Jag frskte verkligen, men har terigen konstaterat att sci-fi inte r ngot fr mig. Lste inte klart.

Thomas Sievert

2012-07-01

Avslutet p vrldens bsta science fiction. Den hr trilogin allts (som egentligen r 9 noveller)... Klockren.

Marcus Sohl

2012-04-11

Episkt och storslaget om den kompletta vertron p materialismen. Mer klassisk sci-fi r det svrt att tnka sig.

Rose-Marie Orward

2011-11-06

Min frsta kontakt med Science Fiction i brjan p 80-talet
Slukade den och lskade hela trilogin

Isak ekblom

2011-09-22

Bst.

Carina Bcktorp

2011-09-09

Min absoluta favoritbok. Enda boken jag har lst om, och det har jag gjort tv gnger. Jag lste den nr jag var ung, lste allt av Asimov d, och lste om den senast fr ett halvr sen enbart fr att se om jag fortfarande tyckte att den var bra 30 r senare. Det var den.

Kim Rydvald

2011-08-31

Genrens frsta storverk.

Fredrik Broberg

2010-08-16

En av mina absoluta favoritbcker. Men varfr gr den inte att hitta p svenska lngre? Pest och kolera till den som stal den av mig!

Jakob Bengtsson

2010-05-16

Genial!

Bengt Mnsson

2010-03-26

Del 3 av den klassiska stiftelseserien. Hr avsljas att det finns en andra stiftelse och att den frsta i sjlva verket var ett kamouflage fr att skydda den andra, som r den viktiga, mot upptckt.

Tor -

2009-10-07

Alldeles fr lnge sedan jag lste denna. Mste lsas igen fr att se om den kanske r vrd 5a egentligen.

Jonas Olsson

2009-09-13