STHLM Grotesque

Lindberg, Hanna

| 2017

Guldkocken är galan för alla som räknas i Stockholms krogvärld - och journalisten Solveig Berg är på plats. Men kvällen slutar i kaos. Hennes chefredaktör blir skjuten av en okänd gärningsman.Polisen leds in på ett villospår och Solveig tvingas ut på en farlig jakt på sanningen. Hon konfronteras med mörka krafter i lyxkrogarnas slutna rum. Ju djupare hon gräver, desto farligare blir det.Skandalfotografen Lennie Lee är tillbaka i Stockholm efter att ha varit borta i tre år. Han befinner sig på botten, men får en oväntad chans att återta sin förlorade plats i rampljuset - om han spelar spelet rätt.STHLM Grotesqueär en fristående fortsättning påSTHLM Confidential, Hanna Lindbergs internationellt uppmärksammade debut. Arenan är denna gång den glittriga krogvärlden där jakten på status överskuggar allt. Det är en modern thriller om att fly sitt förflutna för att bli någon annan i ett...

Den här boken fick jag för ett bra tag sedan och läste ganska snabbt eftersom den lät så spännande. (Jag ligger ju ohjälplig efter med mitt skrivande här, tyvärr) Men jag behövde bara läsa baksidestexten för att direkt hamna i bokens rafflande tempo igen. Miljön är väldigt spännande och lite annorlunda mot de flesta deckare. Karaktärerna i boken gillade jag mycket, kanske inte riktigt alla....
Jag har inte läst författarens första bok Sthlm confidential, men det är inget som stör när man läser denna. Jag fångas från första sidan och är fast till den sista. Nu väntar jag bara på nästa bok. Rekommenderar varmt!

Betyg 4,5 av 5

Tack till Norstedts förlag och Hanna Lindberg

Maria Olofsson

2018-09-17

Snäppet bättre än den föregående och nära en femma! Spänning hela tiden, svår att lägga ifrån sig! Jag gillar när det är korta kapitel, som i denna. Hoppas på en fortsättning och anar att det kommer en...

Bokdjungeln

2018-06-25

Denna bok är bra, riktigt bra. Spänning på hög nivå boken igenom. Jag tycker absolut inte att det gör något att man inte läst den första delen om journalisten Solveig Berg i boken 'Sthlm Confidential', detta då denna bok är fristående. Temat för boken är krogvärlden men det är ändå två parallella historier, en om Solveig och en om en karaktär vid namn Lennie. Det var detta som jag tyckte gjorde att det hände något på i stort sätt varje sida. Detta fick mig även att sitta på helspänn hela tiden och jag undrade över hur och om historierna skulle flätas samman. Så vad du nu ska göra är att åka och köpa dig denna bok - i alla fall om du gillar spänning!

A Bookaholic Swede

2018-06-18

Jag har inte läst STHLM Confidential (ännu), men Sthlm Grotesque var lätt att komma in i då handlingen i denna bok är fristående, dock är det kopplingar till den fösta boken. Men det gör mig bara ännu mer sugen att läsa första boken.

Journalisten Solveig Berg är på plats för den stora krogvärdsgalan, Guldkocken. Vad hon inte väntade sig var att hennes chef skulle bli skjuten. Var hon gärningsmannens verkliga offer eller tog han fel? Solveig börjar gräva och inser att det döljer sig mörka hemligheter i krogvärlden...

Sthlm Grotesque är min typ av kriminalare, jag gillar att handlingen är satt i krogvärlden, där rivaliteten är så stor att mord inte är uteslutet. Solveig Berg är en intressant sympatisk karaktärer och boken gav mig mersmak och jag vill definitivt läsa första boken i serien samt fler böcker.

Anns Linden

2018-03-23

Superbra och spännande deckare!

Anns Linden

2018-03-23

Superbra och spännande deckare!

Alexandra Werner

2018-03-18

Annorlunda och överraskande. Andra delen i serien, har inte läst första men det var inga problem att komma in såhär. Gillade de korta kapitlen, tempot och tvisterna. Bra slut också.

D

Daniel Lindblad

2018-03-17

Uppföljaren till STHLM Confidential tar ett kliv upp på den litterära trappan och bibehåller samtidigt den spänning och flyt i texten som debutboken hade. Krogvärlden i Stockholm skildras i STHLM Grotesque på ett underhållande och samtidigt informativt sätt, speciellt för någon utomstående (som jag). Ibland känns det som om beskrivningarna av lyxrätterna är lite väl överdrivna, men det kanske reflekterar ett visst snobberi från finsmakarnas värld. Bokens blandning av spänning, samtidsrealism och svart humor gjorde det svårt att lägga ifrån sig den.

Jag väntar nu otåligt på nästa bok om journalisten Solveig Berg...

Grymt spännande, välskriven och fängslande!

Jens Nilsson

2017-10-20

Riktigt spännande! Streckläste den fast jag borde sova för att orka upp till jobbet :O

Älskar den här spännande boken som tar en med till några av de mest råbarkade platserna och restaurangmiljöerna i Stockholm med hjälp av riktigt modiga journalisten Solveig Berg i spetsen. Stark nutidskänsla, snabba, spännande scener och ett skrivdriv som garanterat får läsaren helt uppslukad av berättelsen. En superstark samtidsthriller som ständigt överraskar läsaren. Texten är skriven av en författare som har fingret på pulsen på de som äger och driver krogsvängen i Stockholm - och på de kriminella som står precis bakom ägarna i baren. För spännande att inte plocka upp och sträckläsa. En klar femma!

Josephine A

2017-10-14

Spänning, smart intrig och intressanta karaktärer!

Wow! Stämningen sätts från första sidan. Hanna Lindbergs Sthlm Grotesque är skickligt skriven med en grymt smart intrig. Efter att ha läst hennes debut hade jag stora förväntningar. Och de uppfylldes verkligen! Författaren lyckas hålla spänningen från första kapitlet ända in till sista sidan och upplösningen.

Karaktärerna är intressanta, komplexa och som läsare fattar man till och med tycke för de som egentligen inte är sympatiska. Jag tycker Lindberg är skicklig på att visa intrigen ur flera olika perspektiv vilket gör att man förstår att allt inte alltid är vad det verkar, och det är helt omöjligt att lista ut hur det ligger till.

Jag tycker det är häftigt att man får ta del av hur det går till inne i restaurangköken. Verkligen en hård bransch där alla måste veta sin plats vilket författaren skildrar på ett lysande sätt.

Det märks att författaren är journalist och för över det tänket på huvudkaraktären Solveig. Solveig, som är krånglig och svår, hon vill bara ha det alla vi andra vill ha. Villkorslöst kärlek. Men hon trasslar till det för sig och det är inte lätt att vara Solveig.

En enormt spännande bok som jag inte kunde lägga ifrån mig. Lyckost alla som har läsupplevelsen kvar!

Maria Johansson

2017-10-08

Spännande från första sidan och det håller i sig måste jag säga. Rappt tempo med korta kapitel och bra språk! Spännande karaktärer som ändå är mycket trovärdiga, liksom miljöerna också känns "äkta". Kände inte till författaren tidigare så det här var en väldigt positiv överraskning. Rekommenderar!