STHLM Grotesque

Lindberg, Hanna

Hanna Lindberg är en mästare på intriger. Aldrig har krogvärlden varit mer fascinerande, eller skrämmande. Mons Kallentoft En fartfylld och spännande thriller helt i min smak. Sofie Sarenbrant Guldkocken är krogarnas egen Oscarsgala och alla som räknas är på plats. Även den egensinniga journalisten Solveig Berg. Kvällen slutar i kaos när en okänd gärningsman skjuter hennes chefredaktör. Solveig börjar gräva i fallet, men ju närmare sanningen hon kommer, desto farligare blir det. Vem försöker tysta henne? STHLM Grotesque är en thriller om vad som pågår bakom lyxkrogarnas fina fasader. En spännande berättelse om att fly sitt förflutna och om hemligheter med förödande kraft. Det här är den fristående fortsättningen på Hanna Lindbergs hyllade debut STHLM Confidential, en internationell succé som sålts till ett tiotal länder. Hanna Lindberg levererar en historia med många ingångar i ett högt...

Superbra och spännande deckare!

Superbra och spännande deckare!

Annorlunda och överraskande. Andra delen i serien, har inte läst första men det var inga problem att komma in såhär. Gillade de korta kapitlen, tempot och tvisterna. Bra slut också.

Uppföljaren till STHLM Confidential tar ett kliv upp på den litterära trappan och bibehåller samtidigt den spänning och flyt i texten som debutboken hade. Krogvärlden i Stockholm skildras i STHLM Grotesque på ett underhållande och samtidigt informativt sätt, speciellt för någon utomstående (som jag). Ibland känns det som om beskrivningarna av lyxrätterna är lite väl överdrivna, men det kanske reflekterar ett visst snobberi från finsmakarnas värld. Bokens blandning av spänning, samtidsrealism och svart humor gjorde det svårt att lägga ifrån sig den.

Jag väntar nu otåligt på nästa bok om journalisten Solveig Berg...

Välskriven, spännande och smart! Jag kunde knappt lägga den ifrån mig. En riktigt bra uppföljare till STHLM Confidential, som också rekommenderas.

2017-10-27

Alla som räknas i Stockholms krogvärld är på plats när det är dags för galan Guldkocken. Så är även journalisten Solveig. Kvällen avslutas i kaos då hennes chefredaktör plötsligt blir skjuten av en okänd gärningsman.
Sthlm Grotesque är en fristående uppföljare på Sthlm Confidential, som var författarens debutroman. Jag har inte läst Confidential, så karaktärerna är helt nya för mig. Det går ändå lätt att komma in i boken, relativt snabbt har jag fått ett hum om karaktärerna. Det är ett högt tempo i boken, Solveig är hela tiden hack i häl i lyxkrogarnas slutna rum i sin jakt på sanningen, något som blir farligt för henne. Det är spännande och överraskande, boken är inte förutsägbar som jag upplever många andra böcker är. Jag gillar denna bladvändare och hoppas få läsa mer i samma anda av författaren framöver!

Grymt spännande, välskriven och fängslande!

Jens Nilsson

2017-10-20

Riktigt spännande! Streckläste den fast jag borde sova för att orka upp till jobbet :O

Älskar den här spännande boken som tar en med till några av de mest råbarkade platserna och restaurangmiljöerna i Stockholm med hjälp av riktigt modiga journalisten Solveig Berg i spetsen. Stark nutidskänsla, snabba, spännande scener och ett skrivdriv som garanterat får läsaren helt uppslukad av berättelsen. En superstark samtidsthriller som ständigt överraskar läsaren. Texten är skriven av en författare som har fingret på pulsen på de som äger och driver krogsvängen i Stockholm - och på de kriminella som står precis bakom ägarna i baren. För spännande att inte plocka upp och sträckläsa. En klar femma!

Josephine A

2017-10-14

Spänning, smart intrig och intressanta karaktärer!

Wow! Stämningen sätts från första sidan. Hanna Lindbergs Sthlm Grotesque är skickligt skriven med en grymt smart intrig. Efter att ha läst hennes debut hade jag stora förväntningar. Och de uppfylldes verkligen! Författaren lyckas hålla spänningen från första kapitlet ända in till sista sidan och upplösningen.

Karaktärerna är intressanta, komplexa och som läsare fattar man till och med tycke för de som egentligen inte är sympatiska. Jag tycker Lindberg är skicklig på att visa intrigen ur flera olika perspektiv vilket gör att man förstår att allt inte alltid är vad det verkar, och det är helt omöjligt att lista ut hur det ligger till.

Jag tycker det är häftigt att man får ta del av hur det går till inne i restaurangköken. Verkligen en hård bransch där alla måste veta sin plats vilket författaren skildrar på ett lysande sätt.

Det märks att författaren är journalist och för över det tänket på huvudkaraktären Solveig. Solveig, som är krånglig och svår, hon vill bara ha det alla vi andra vill ha. Villkorslöst kärlek. Men hon trasslar till det för sig och det är inte lätt att vara Solveig.

En enormt spännande bok som jag inte kunde lägga ifrån mig. Lyckost alla som har läsupplevelsen kvar!

Maria Johansson

2017-10-08

Spännande från första sidan och det håller i sig måste jag säga. Rappt tempo med korta kapitel och bra språk! Spännande karaktärer som ändå är mycket trovärdiga, liksom miljöerna också känns "äkta". Kände inte till författaren tidigare så det här var en väldigt positiv överraskning. Rekommenderar!