STHLM Grotesque

Lindberg, Hanna

Guldkocken är galan för alla som räknas i Stockholms krogvärld - och journalisten Solveig Berg är på plats. Men kvällen slutar i kaos. Hennes chefredaktör blir skjuten av en okänd gärningsman. Polisen leds in på ett villospår och Solveig tvingas ut på en farlig jakt på sanningen. Hon konfronteras med mörka krafter i lyxkrogarnas slutna rum. Ju djupare hon gräver, desto farligare blir det. Skandalfotografen Lennie Lee är tillbaka i Stockholm efter att ha varit borta i tre år. Han befinner sig på botten, men får en oväntad chans att återta sin förlorade plats i rampljuset - om han spelar spelet rätt. STHLM Grotesque är en fristående fortsättning på STHLM Confidential, Hanna Lindbergs internationellt uppmärksammade debut. Arenan är denna gång den glittriga krogvärlden där jakten på status överskuggar allt. Det är en modern thriller om att fly sitt förflutna för att bli någon annan i ett samtida...

Alla som räknas i Stockholms krogvärld är på plats när det är dags för galan Guldkocken. Så är även journalisten Solveig. Kvällen avslutas i kaos då hennes chefredaktör plötsligt blir skjuten av en okänd gärningsman.
Sthlm Grotesque är en fristående uppföljare på Sthlm Confidential, som var författarens debutroman. Jag har inte läst Confidential, så karaktärerna är helt nya för mig. Det går ändå lätt att komma in i boken, relativt snabbt har jag fått ett hum om karaktärerna. Det är ett högt tempo i boken, Solveig är hela tiden hack i häl i lyxkrogarnas slutna rum i sin jakt på sanningen, något som blir farligt för henne. Det är spännande och överraskande, boken är inte förutsägbar som jag upplever många andra böcker är. Jag gillar denna bladvändare och hoppas få läsa mer i samma anda av författaren framöver!

Grymt spännande, välskriven och fängslande!

Riktigt spännande! Streckläste den fast jag borde sova för att orka upp till jobbet :O

Älskar den här spännande boken som tar en med till några av de mest råbarkade platserna och restaurangmiljöerna i Stockholm med hjälp av riktigt modiga journalisten Solveig Berg i spetsen. Stark nutidskänsla, snabba, spännande scener och ett skrivdriv som garanterat får läsaren helt uppslukad av berättelsen. En superstark samtidsthriller som ständigt överraskar läsaren. Texten är skriven av en författare som har fingret på pulsen på de som äger och driver krogsvängen i Stockholm - och på de kriminella som står precis bakom ägarna i baren. För spännande att inte plocka upp och sträckläsa. En klar femma!

Spänning, smart intrig och intressanta karaktärer!

Wow! Stämningen sätts från första sidan. Hanna Lindbergs Sthlm Grotesque är skickligt skriven med en grymt smart intrig. Efter att ha läst hennes debut hade jag stora förväntningar. Och de uppfylldes verkligen! Författaren lyckas hålla spänningen från första kapitlet ända in till sista sidan och upplösningen.

Karaktärerna är intressanta, komplexa och som läsare fattar man till och med tycke för de som egentligen inte är sympatiska. Jag tycker Lindberg är skicklig på att visa intrigen ur flera olika perspektiv vilket gör att man förstår att allt inte alltid är vad det verkar, och det är helt omöjligt att lista ut hur det ligger till.

Jag tycker det är häftigt att man får ta del av hur det går till inne i restaurangköken. Verkligen en hård bransch där alla måste veta sin plats vilket författaren skildrar på ett lysande sätt.

Det märks att författaren är journalist och för över det tänket på huvudkaraktären Solveig. Solveig, som är krånglig och svår, hon vill bara ha det alla vi andra vill ha. Villkorslöst kärlek. Men hon trasslar till det för sig och det är inte lätt att vara Solveig.

En enormt spännande bok som jag inte kunde lägga ifrån mig. Lyckost alla som har läsupplevelsen kvar!

Spännande från första sidan och det håller i sig måste jag säga. Rappt tempo med korta kapitel och bra språk! Spännande karaktärer som ändå är mycket trovärdiga, liksom miljöerna också känns "äkta". Kände inte till författaren tidigare så det här var en väldigt positiv överraskning. Rekommenderar!