Stenhuggaren

Läckberg, Camilla

| 2005

Nominerad till Bästa svenska kriminalroman 2005 av Svenska Deckarakademin. När en av Fjällbackas hummerfiskare hittar en liten flicka drunknad, tror man först att hon dött av en olyckshändelse. Men obduktionen visar att hon har sötvatten med tvålrester i lungorna. Någon har alltså dränkt flickan inomhus, klätt på henne och kastat henne i havet. Men vem kan ha velat 7-åriga Sara så illa? Och varför? Patrik Hedström blir tillsammans med sina kolleger på Tanumshede polisstation återigen indragen i en komplicerad mordutredning. Han är nybliven pappa till en dotter och hans sambo Erica har drabbats av en lätt depression. Patrik försöker ställa upp så gott han kan, men känner sig skulmedvetet tacksam över möjligheten att fly in i arbetet. Men mordutredningen blir en av de svåraste utmaningar han ställts inför. Mordoffret är inte bara ett oskyldigt barn utan dessutom dotter till en av...

Susanne Melin

2024-01-16

En av Läckbergs sämre, älskar de andra böckerna!

Monica Svensson

2020-05-04

Läs den!

Erika Rehn

2020-04-30

En svag trea. En av Läcbergs bättre böcker. Jag uppskattade den som bra underhållning och spänning när jag läste den för några år sedan men jag minns den knappt nu i efterhand.

Erika Hedéen

2019-08-02

Väldigt bra bok, spännande & dramatisk, precis som en deckare ska vara!

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Min absoluta favorit av Camilla Läckberg, magisk läsning!

Emma Göhran

2019-03-05

Okej deckare, spännande men inget som man minns särskilt länge

Anna Andersson

2017-11-22

Nej

Malin Hansson

2016-09-27

Spännande hela vägen, tycker det är läckbergs bästa!

Torbjörn Svensson

2016-02-28

Handlingen är bra men jag hänger upp mig på att bittra och rent av korkade människor får för mycket tid att spy sin galla. Jag fick rent av lägga ifrån mig boken ibland för att inte bli deppig. Har med åren mindre utrymme för sånt som är negativt och inte hjälper handlingen framåt, håller väll på och bli en gammal gnäll gubbe.
Samtidigt så är det rätt intressant hur kvinnor bygger en manlig karaktär, sitter och ser hur ex. Patrik i boken reagerar på olika situationer och för mig som man 50 år känns det ibland konstigt. Kan tänka mig att detta gäller även kvinnor som läser om kvinnor skrivna av män.... Ha Ha...

Kommer fortsätta att läsa Läckberg, får väll lägga boken en stund om gubben surnar till.

Lilian Lidforss

2015-06-17

Trams!

karin andersson

2015-01-16

Lyssnade på boken. Helt ok.

Carola Sledd

2015-01-11

Det är en gåta för mig att Läckberg kan vara så populär. Hon är skicklig på att sno ihop en intrig men språket är fattigt och hon 'överförklarar' sig hela tiden. Inte 'my cup of tea'.

Teresia Kjellgren

2014-08-06

Jag älskar Camillas personbeskrivningar och hennes sätt att skriva. Jag gillar att hon blandar dåtid och väver ihop det med nutid. Lagkom spännande deckarfall men personerna är det som gör boken.

Therese Östman

2014-06-26

Som de två första såg jag filmerna före. Tycker att denna är helt okej, gillar hennes böcker även om de har sina svackor ibland, de är mysiga. Betyg: 4

Katarina Johansson

2014-03-11

Lättläst och spännande. Kopplar gärna av med hennes bäcker.

Jimmy Nilsson

2014-03-05

Stenhuggaren var ett klart steg framåt för Läckberg. Hade givit den betyget 3,5 om det var möjligt men då det inte går fick det bli 3 (tycker inte att den förtjänar 4). Boken handlar om två parallella historier där den ena utspelar sig i en modern tid och den andra några generationer bakåt i tiden (som det ofta gör i Läckbergs böcker). Tycker boken levererar i jämförelse med hennes tidigare böcker, hade dock gärna sett en lite mer invecklad historia innan berättelsen knyts ihop. Den börjar väldigt starkt men tappar dessvärre mycket mot slutet.

Okej bok, bättre än de två tidigare.

Mary Göransson

2014-02-28

Gillar ALLA Läckbergs böcker. Underhållande
och lättlästa.

Linda N

2013-11-24

Jo, jag läser gärna Läckbergs böcker. De är kanske inga litterära mästerverk, men jag tycker att de får oförtjänt dåliga recensioner. De är spännande och trevliga och har uppenbarligen många läsare (trots att ingen erkänner att de gillar dem)

Glada Gunvor

2013-10-07

Spännande. Är uppväxt i Fjällbacka!

Susanne Antonson

2013-09-27

En äkta svensk deckare

Anna Jensen

2013-08-10

Väldigt bra, spännande, sorglig och bra handling. (Som de tyvärr ändrar på i filmen)

Christina Johansson

2013-07-23

Bra story

Erika Danielsson

2013-06-13

Lättlästa mordgåtor i Fjällbacka. Kul att vila öronen på

Emma Bengtsson

2013-05-10

Camilla är en grymt bra deckarförfattare. Jag sitter varje gång och undrar vem den skyldiga är ända fram till sista sidan!!

Ellinor Karlberg

2012-12-19

Hon skriver ju bara sådär. Dessa böckerna är ett bra tidsfördriv tycker jag. Lite spänning o historiska referenser.

Björn Math

2012-11-19

Som alla andra. Lika bra.

Lisbeth Nilsson

2012-10-15

Läckberg är en suverän författare som får en att vilja läsa allt hon skrivit, vilket jag har gjort

Caroline Karlsson

2012-10-14

Man kan lita på Camilla Läckberg! Som läsare bjuds på man på spänning, fart och fläkt från allra första sidan. Persongalleriet är dessutom väl utarbetat och trovärdigt. Det enda jag saknar var ett lite mindre långsökt slut...

Göran Bergström

2012-10-05

Hennes böcker är lite väl obehagliga

Helén Lundström

2012-07-20

Camilla har vävt ihop två berättelser på ett väldigt bra sätt. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken. Spännande intriger och känslosamma människoöden.

Jenny Johnsson

2012-06-16

Underhållande, men har lite bristande språk. Själva historien är intressant med flera karaktärer att följa och några oväntade moment.

Viveca Sten

2012-05-21

Min favorit tillsammans med Predikanten bland Camillas böcker!

Karin Jonsson

2012-05-17

både kriminalhistoria och personer man bryr sig om - bingo!

Johanna Tallroth

2012-04-11

Gillar Läckbergs första romaner! Spännande!

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

En bra och väldigt lättläst bok skriven av deckardrottningen Camilla Läckberg. Här börjar hon sin skickliga invävning av HISTORIA i modern mordhistoria! Så intressant att få veta hur man levde förr som stenhuggare och hur en familjs historia påverkar en idag! Läsvärd om man gillar deckare!

Emma Wänni

2012-01-16

Riktigt bra!

Elin Rickmarker

2011-11-27

Läckberg är alltid Läckberg!! Mycket spännande!!!

Lisbeth Olsson

2011-11-25

Bra och underhållande bok som är spännande från början till slut.

Maria Karvonen

2011-11-14

Bra och spännande bok

A H

2011-11-13

Inte hennes bästa.

Anna Idrestam

2011-09-23

En klassisk Läckberg. Dock är denna en av de bättre.

Sara Krondahl

2011-03-15

Mycket bra

Elin Stenblom

2011-02-20

Språket är ingen höjdare men det är driv i historien.

Eva Svensson

2011-02-15

Gillar Camilla Läckberg. Hon förnekar sig aldrig även om vissa historier kan vara lite enkla. Bra story och fint skriven.

Elisabeth Kling

2010-09-10