Stenhuggaren

Läckberg, Camilla

| 2005

Nominerad till Bästa svenska kriminalroman 2005 av Svenska Deckarakademin. När en av Fjällbackas hummerfiskare hittar en liten flicka drunknad, tror man först att hon dött av en olyckshändelse. Men obduktionen visar att hon har sötvatten med tvålrester i lungorna. Någon har alltså dränkt flickan inomhus, klätt på henne och kastat henne i havet. Men vem kan ha velat 7-åriga Sara så illa? Och varför? Patrik Hedström blir tillsammans med sina kolleger på Tanumshede polisstation återigen indragen i en komplicerad mordutredning. Han är nybliven pappa till en dotter och hans sambo Erica har drabbats av en lätt depression. Patrik försöker ställa upp så gott han kan, men känner sig skulmedvetet tacksam över möjligheten att fly in i arbetet. Men mordutredningen blir en av de svåraste utmaningar han ställts inför. Mordoffret är inte bara ett oskyldigt barn utan dessutom dotter till en av...

Malin Hansson

2016-09-27

Spännande hela vägen, tycker det är läckbergs bästa!

Torbjörn Svensson

2016-02-28

Handlingen är bra men jag hänger upp mig på att bittra och rent av korkade människor får för mycket tid att spy sin galla. Jag fick rent av lägga ifrån mig boken ibland för att inte bli deppig. Har med åren mindre utrymme för sånt som är negativt och inte hjälper handlingen framåt, håller väll på och bli en gammal gnäll gubbe.
Samtidigt så är det rätt intressant hur kvinnor bygger en manlig karaktär, sitter och ser hur ex. Patrik i boken reagerar på olika situationer och för mig som man 50 år känns det ibland konstigt. Kan tänka mig att detta gäller även kvinnor som läser om kvinnor skrivna av män.... Ha Ha...

Kommer fortsätta att läsa Läckberg, får väll lägga boken en stund om gubben surnar till.

Lilian Lidforss

2015-06-17

Trams!

karin andersson

2015-01-16

Lyssnade på boken. Helt ok.

Carola Sledd

2015-01-11

Det är en gåta för mig att Läckberg kan vara så populär. Hon är skicklig på att sno ihop en intrig men språket är fattigt och hon 'överförklarar' sig hela tiden. Inte 'my cup of tea'.

Teresia Kjellgren

2014-08-06

Jag älskar Camillas personbeskrivningar och hennes sätt att skriva. Jag gillar att hon blandar dåtid och väver ihop det med nutid. Lagkom spännande deckarfall men personerna är det som gör boken.

Therese Östman

2014-06-26

Som de två första såg jag filmerna före. Tycker att denna är helt okej, gillar hennes böcker även om de har sina svackor ibland, de är mysiga. Betyg: 4

Katarina Johansson

2014-03-11

Lättläst och spännande. Kopplar gärna av med hennes bäcker.

Jimmy Nilsson

2014-03-05

Stenhuggaren var ett klart steg framåt för Läckberg. Hade givit den betyget 3,5 om det var möjligt men då det inte går fick det bli 3 (tycker inte att den förtjänar 4). Boken handlar om två parallella historier där den ena utspelar sig i en modern tid och den andra några generationer bakåt i tiden (som det ofta gör i Läckbergs böcker). Tycker boken levererar i jämförelse med hennes tidigare böcker, hade dock gärna sett en lite mer invecklad historia innan berättelsen knyts ihop. Den börjar väldigt starkt men tappar dessvärre mycket mot slutet.

Okej bok, bättre än de två tidigare.

Mary Göransson

2014-02-28

Gillar ALLA Läckbergs böcker. Underhållande
och lättlästa.

Linda N

2013-11-24

Jo, jag läser gärna Läckbergs böcker. De är kanske inga litterära mästerverk, men jag tycker att de får oförtjänt dåliga recensioner. De är spännande och trevliga och har uppenbarligen många läsare (trots att ingen erkänner att de gillar dem)

Glada Gunvor

2013-10-07

Spännande. Är uppväxt i Fjällbacka!

Susanne Antonson

2013-09-27

En äkta svensk deckare

Anna Jensen

2013-08-10

Väldigt bra, spännande, sorglig och bra handling. (Som de tyvärr ändrar på i filmen)

Christina Johansson

2013-07-23

Bra story

Erika Danielsson

2013-06-13

Lättlästa mordgåtor i Fjällbacka. Kul att vila öronen på

Emma Bengtsson

2013-05-10

Camilla är en grymt bra deckarförfattare. Jag sitter varje gång och undrar vem den skyldiga är ända fram till sista sidan!!

Ellinor Karlberg

2012-12-19

Hon skriver ju bara sådär. Dessa böckerna är ett bra tidsfördriv tycker jag. Lite spänning o historiska referenser.

Björn Math

2012-11-19

Som alla andra. Lika bra.

Lisbeth Nilsson

2012-10-15

Läckberg är en suverän författare som får en att vilja läsa allt hon skrivit, vilket jag har gjort

Caroline Karlsson

2012-10-14

Man kan lita på Camilla Läckberg! Som läsare bjuds på man på spänning, fart och fläkt från allra första sidan. Persongalleriet är dessutom väl utarbetat och trovärdigt. Det enda jag saknar var ett lite mindre långsökt slut...

Göran Bergström

2012-10-05

Hennes böcker är lite väl obehagliga

Helén Lundström

2012-07-20

Camilla har vävt ihop två berättelser på ett väldigt bra sätt. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken. Spännande intriger och känslosamma människoöden.

Jenny Johnsson

2012-06-16

Underhållande, men har lite bristande språk. Själva historien är intressant med flera karaktärer att följa och några oväntade moment.

Viveca Sten

2012-05-21

Min favorit tillsammans med Predikanten bland Camillas böcker!

Karin Jonsson

2012-05-17

både kriminalhistoria och personer man bryr sig om - bingo!

Johanna Tallroth

2012-04-11

Gillar Läckbergs första romaner! Spännande!

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

En bra och väldigt lättläst bok skriven av deckardrottningen Camilla Läckberg. Här börjar hon sin skickliga invävning av HISTORIA i modern mordhistoria! Så intressant att få veta hur man levde förr som stenhuggare och hur en familjs historia påverkar en idag! Läsvärd om man gillar deckare!

Emma Wänni

2012-01-16

Riktigt bra!

Elin Rickmarker

2011-11-27

Läckberg är alltid Läckberg!! Mycket spännande!!!

Lisbeth Olsson

2011-11-25

Bra och underhållande bok som är spännande från början till slut.

Maria Karvonen

2011-11-14

Bra och spännande bok

Anita H

2011-11-13

Inte hennes bästa.

Anna Idrestam

2011-09-23

En klassisk Läckberg. Dock är denna en av de bättre.

Sara Forsman

2011-03-15

Mycket bra

Elin Stenblom

2011-02-20

Språket är ingen höjdare men det är driv i historien.

Eva Svensson

2011-02-15

Gillar Camilla Läckberg. Hon förnekar sig aldrig även om vissa historier kan vara lite enkla. Bra story och fint skriven.

Elisabeth Kling

2010-09-10

lättläst spänning

2010-09-05

Jag tycker om Läckberg. Även om jag efter ett tag tror mig ha listat ut vem som är skyldig och hur allting hänger ihop så tycker jag att hon berättar skickligt och historien går hela tiden framåt. Perfekt underhållning!

KR

2010-08-15

Ännu en skamlös Läckbergsk "årsbok", och alla beprövade attribut är på plats: De ruttna karaktärerna är ofta lika ruttna som det värsta slöddret hos Koontz och Dante, alla fräser konstant åt varandra i hypertrotsig, pubertal ton, och folk "viftar" hela tiden "avvärjande med handen". Om och om igen. Märker hon inte vilka ord hon använder? Favoritscen: Läckberg beskriver i detalj hur en person (som läsaren ska tycka illa om) rättar till sitt "paket". Verklig klass, Läckberg. Det enda positiva jag har att säga om Läckberg är att hon åtminstone är ärlig med att hon endast skriver för att tjäna pengar, och tycks vara nöjd med att kräkas ut samma monodrona, andefattiga smörja år efter år efter år efter år, till gudars skymning och Ragnarök.

2010-07-28

Mycket bra. En av de bästa Läckberg!

Ansam Palmqvist

2010-07-16

Det blir bara bättre och bättre med Läckberg. Denna läste jag på knappt 3 dagar. Jag kunde verkligen inte lägga den ifrån mig.

Michael Nystås

2010-03-01

Sorry, Läckberg. Den här boken kom aldrig riktigt igång, och jag tvingades sluta läsa efter hundra sidor på fyra veckor. Livet är för kort för Camilla.

Malin Persson

2010-02-26

Klart överskattad. Finns bättre svenska deckare!

Engelska Väninnan

2010-02-25

Inte vet jag vem som är mördaren och bryr mig inte heller. Det här var en platt skildring och förklarar varför många tycker att Läckberg skriver dåligt. Men hon har liksom P.D. James blivit bättre med åren.

Helena Hallman

2010-02-05

Har man läst en Läckberg har man läst alla...

2010-01-03

Trist med så intetsägande "personporträtt", enbart plattityder. Dumt att göra något så trivialt av viktiga ämnen, som något slags nonchalant staplande av ondska. Såg filmatisering på Svt och blir irriterad över slöseriet med duktiga skådespelare i sådant dravel.

Maiken Karlsson

2009-12-22

Fortfarande Läckbergs bästa!

Bellan

2009-10-19

Obehaglig men otroligt bra bok

johanna larsson

2009-07-14

Caamilla Läckbergs böcker fungerar såhär:
Man läser en bok som var helt ok. Så läser man nästa bok som är upplagd på samma sätt ... Man ger det en chans till och även den tredje boken har precis samma mönster.
Om man gillar förutsägbara böcker med platta personporträtt som man inte behöver tänka jättemycket när man läser så funkar de som tidsfördriv, annars gör man bäst i att undvika dem.

Nina Danielsson

2009-07-05

Hennes sämsta bok. Biten som handlar om 1920-talet är riktigt, riktigt usel. Slutade läsa henne efter den här boken då hon bara blev sämre och sämre för varje bok.

Patricia B

2009-07-05

Är inte så förtjust i Läckbergs böcker, men Stenhuggaren är iaf en av de bättre!

Maria Larsson

2009-06-17

Läckbergs bästa. Här får vi lära oss vad ondska är.

Cecilia Johansson

2009-06-14

Den här har jag tyckt bäst om av Läckbergs böcker.