Stenhuggaren

Lckberg, Camilla

| 2005

Nominerad till Bsta svenska kriminalroman 2005 av Svenska Deckarakademin. Nr en av Fjllbackas hummerfiskare hittar en liten flicka drunknad, tror man frst att hon dtt av en olyckshndelse. Men obduktionen visar att hon har stvatten med tvlrester i lungorna. Ngon har allts drnkt flickan inomhus, kltt p henne och kastat henne i havet. Men vem kan ha velat 7-riga Sara s illa? Och varfr? Patrik Hedstrm blir tillsammans med sina kolleger p Tanumshede polisstation terigen indragen i en komplicerad mordutredning. Han r nybliven pappa till en dotter och hans sambo Erica har drabbats av en ltt depression. Patrik frsker stlla upp s gott han kan, men knner sig skulmedvetet tacksam ver mjligheten att fly in i arbetet. Men mordutredningen blir en av de svraste utmaningar han stllts infr. Mordoffret r inte bara ett oskyldigt barn utan dessutom dotter till en av...

En av Lckbergs smre, lskar de andra bckerna!

Monica Svensson

2020-05-04

Ls den!

Erika Rehn

2020-04-30

En svag trea. En av Lcbergs bttre bcker. Jag uppskattade den som bra underhllning och spnning nr jag lste den fr ngra r sedan men jag minns den knappt nu i efterhand.

Erika Heden

2019-08-02

Vldigt bra bok, spnnande & dramatisk, precis som en deckare ska vara!

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Min absoluta favorit av Camilla Lckberg, magisk lsning!

Emma Ghran

2019-03-05

Okej deckare, spnnande men inget som man minns srskilt lnge

Anna Andersson

2017-11-22

Nej

Malin Hansson

2016-09-27

Spnnande hela vgen, tycker det r lckbergs bsta!

Torbjrn Svensson

2016-02-28

Handlingen r bra men jag hnger upp mig p att bittra och rent av korkade mnniskor fr fr mycket tid att spy sin galla. Jag fick rent av lgga ifrn mig boken ibland fr att inte bli deppig. Har med ren mindre utrymme fr snt som r negativt och inte hjlper handlingen framt, hller vll p och bli en gammal gnll gubbe.
Samtidigt s r det rtt intressant hur kvinnor bygger en manlig karaktr, sitter och ser hur ex. Patrik i boken reagerar p olika situationer och fr mig som man 50 r knns det ibland konstigt. Kan tnka mig att detta gller ven kvinnor som lser om kvinnor skrivna av mn.... Ha Ha...

Kommer fortstta att lsa Lckberg, fr vll lgga boken en stund om gubben surnar till.

Lilian Lidforss

2015-06-17

Trams!

karin andersson

2015-01-16

Lyssnade p boken. Helt ok.

Carola Sledd

2015-01-11

Det r en gta fr mig att Lckberg kan vara s populr. Hon r skicklig p att sno ihop en intrig men sprket r fattigt och hon 'verfrklarar' sig hela tiden. Inte 'my cup of tea'.

Teresia Kjellgren

2014-08-06

Jag lskar Camillas personbeskrivningar och hennes stt att skriva. Jag gillar att hon blandar dtid och vver ihop det med nutid. Lagkom spnnande deckarfall men personerna r det som gr boken.

Therese stman

2014-06-26

Som de tv frsta sg jag filmerna fre. Tycker att denna r helt okej, gillar hennes bcker ven om de har sina svackor ibland, de r mysiga. Betyg: 4

Katarina Johansson

2014-03-11

Lttlst och spnnande. Kopplar grna av med hennes bcker.

Jimmy Nilsson

2014-03-05

Stenhuggaren var ett klart steg framt fr Lckberg. Hade givit den betyget 3,5 om det var mjligt men d det inte gr fick det bli 3 (tycker inte att den frtjnar 4). Boken handlar om tv parallella historier dr den ena utspelar sig i en modern tid och den andra ngra generationer bakt i tiden (som det ofta gr i Lckbergs bcker). Tycker boken levererar i jmfrelse med hennes tidigare bcker, hade dock grna sett en lite mer invecklad historia innan berttelsen knyts ihop. Den brjar vldigt starkt men tappar dessvrre mycket mot slutet.

Okej bok, bttre n de tv tidigare.

Mary Gransson

2014-02-28

Gillar ALLA Lckbergs bcker. Underhllande
och lttlsta.

Linda N

2013-11-24

Jo, jag lser grna Lckbergs bcker. De r kanske inga litterra msterverk, men jag tycker att de fr ofrtjnt dliga recensioner. De r spnnande och trevliga och har uppenbarligen mnga lsare (trots att ingen erknner att de gillar dem)

Glada Gunvor

2013-10-07

Spnnande. r uppvxt i Fjllbacka!

Susanne Antonson

2013-09-27

En kta svensk deckare

Anna Jensen

2013-08-10

Vldigt bra, spnnande, sorglig och bra handling. (Som de tyvrr ndrar p i filmen)

Christina Johansson

2013-07-23

Bra story

Erika Danielsson

2013-06-13

Lttlsta mordgtor i Fjllbacka. Kul att vila ronen p

Emma Bengtsson

2013-05-10

Camilla r en grymt bra deckarfrfattare. Jag sitter varje gng och undrar vem den skyldiga r nda fram till sista sidan!!

Ellinor Karlberg

2012-12-19

Hon skriver ju bara sdr. Dessa bckerna r ett bra tidsfrdriv tycker jag. Lite spnning o historiska referenser.

Bjrn Math

2012-11-19

Som alla andra. Lika bra.

Lisbeth Nilsson

2012-10-15

Lckberg r en suvern frfattare som fr en att vilja lsa allt hon skrivit, vilket jag har gjort

Caroline Karlsson

2012-10-14

Man kan lita p Camilla Lckberg! Som lsare bjuds p man p spnning, fart och flkt frn allra frsta sidan. Persongalleriet r dessutom vl utarbetat och trovrdigt. Det enda jag saknar var ett lite mindre lngskt slut...

Gran Bergstrm

2012-10-05

Hennes bcker r lite vl obehagliga

Heln Lundstrm

2012-07-20

Camilla har vvt ihop tv berttelser p ett vldigt bra stt. Jag kunde inte lgga ifrn mig boken. Spnnande intriger och knslosamma mnniskoden.

Jenny Johnsson

2012-06-16

Underhllande, men har lite bristande sprk. Sjlva historien r intressant med flera karaktrer att flja och ngra ovntade moment.

Viveca Sten

2012-05-21

Min favorit tillsammans med Predikanten bland Camillas bcker!

Karin Jonsson

2012-05-17

bde kriminalhistoria och personer man bryr sig om - bingo!

Johanna Tallroth

2012-04-11

Gillar Lckbergs frsta romaner! Spnnande!

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

En bra och vldigt lttlst bok skriven av deckardrottningen Camilla Lckberg. Hr brjar hon sin skickliga invvning av HISTORIA i modern mordhistoria! S intressant att f veta hur man levde frr som stenhuggare och hur en familjs historia pverkar en idag! Lsvrd om man gillar deckare!

Emma Wnni

2012-01-16

Riktigt bra!

Elin Rickmarker

2011-11-27

Lckberg r alltid Lckberg!! Mycket spnnande!!!

Lisbeth Olsson

2011-11-25

Bra och underhllande bok som r spnnande frn brjan till slut.

Maria Karvonen

2011-11-14

Bra och spnnande bok

A H

2011-11-13

Inte hennes bsta.

Anna Idrestam

2011-09-23

En klassisk Lckberg. Dock r denna en av de bttre.

Sara Krondahl

2011-03-15

Mycket bra

Elin Stenblom

2011-02-20

Sprket r ingen hjdare men det r driv i historien.

Eva Svensson

2011-02-15

Gillar Camilla Lckberg. Hon frnekar sig aldrig ven om vissa historier kan vara lite enkla. Bra story och fint skriven.

Elisabeth Kling

2010-09-10