Stenhjärtat

Ny spänningsroman av Katarina Wennstam med Shaken Baby Syndrome som tema. Katarina Wennstam slog igenom med sina två reportageböcker Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman. Hon har sedan dess givit ut romanerna Smuts, Dödergök, Alfahannen och Svikaren som sålt i sammanlagt över en halv miljon exemplar. Stenhjärtat är andra delen i hennes nya trilogi. Mamman har sikte på disken där framme. Det är flera meter kvar men sköterskan i luckan har redan sett hennes panik, och ställer sig upp. "Hjälp mig! Ni måste hjälpa mig. Hon andas inte. Hjälp henne!" De kommer in till Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm fredagen den 16 december, när resten av stadens barnfamiljer hänger sig åt adventsyra. Men det kommer inte att bli någon god jul för lilla Gloria, hennes syskon, mamma Pernilla och pappa Andreas. En olycka med ett spädbarn inblandat är...

2019-04-24

Katarina Wennstams böcker handlar om aktuella ämnen och ämnen som berör. Tyvärr är hennes sätt att skriva för tillrättalagt och förutsägbart för min smak. Trots de tunga ämnena så blir det lite ytligt. Är ingen större författare helt enkelt. Lättsam avkoppling.

Johanna Åberg

2018-10-18

Den här boken var riktigt obehaglig och skrämmande (med tanke på handlingen) och den var spännande från början till slut!!

Marina Trenkoska

2018-05-15

Bra!

Louise Gustafsson

2016-09-16

En lättläst bok om ett väldigt jobbigt ämne: Shaken Baby Syndrome. Skrämmande för att den kändes så verklig, och omöjlig att släppa.

Nettan Holmér

2016-04-02

Otäck historia, ämne som borde ha större fokus i media. Dock inte lika välskriven som tidigare böcker jag läst av författaren.

Anci Bergman

2015-10-11

En bra bok som naturligtvis berörde mig, när det handlar om att ett barn far illa. Spännande på det viset att man kunde inte gissa vem den skyldige är, alla är liksom lika skyldiga. Värd att läsa tycker jag iaf.

Helena Rasmusson

2015-04-06

Bra

E H

2015-01-04

Som vanligt en stark och engagerande handling av denna författare. Dock kändes slutet lite kort. En av mina svenska favoritförfattare.

2014-07-25

Fast direkt i ett viktigt ämne. Några ögonblick av ilska och frustration och livet är över. Lättläst.

Helt OK. Bra uppläst. Men mer än 4 blir det inte.

Solveig Lindkvist

2014-07-06

Inte lika vass som hon brukar men ändå bra. Angeläget ämne.

A H

2014-04-06

Hjärtskärande bra.

Birgitta Björnfors

2014-03-16

Boken tar upp ett ämne som idag är i stort sett helt belagt med tabu. Jag önskar att boken kunde skapa en öppning i detta svåra som inte får talas om. Att man som förälder kan drivas så långt i vanmäktighet av anledningar som omgivningen aldrig har en aning om.
Boken är lättläst, personskildringarna inte så upphetsande, mer stereotypa, men författaren lyckas skickligt hålla spänningen uppe och jag sträckläste den.

Stefan Teppas

2014-02-25

Tre plus (3,5)

Katarina Nord

2014-02-10

Bra gripande hemsk bok. Tog inte många dagar att lyssna igenom boken. Alexandra Rappaport läser bra och det är svårt att plugga ur innan jag hade läst klart.

Mycket bra bok om ett rent fruktansvärt ämne! Sträckläste den.

Glada Gunvor

2013-11-24

Mycket gripande och intressant roman, även om den bitvis var något seg. Uppläsaren var dessutom väldigt bra. Mitt betyg blir en 4:a.

Jennifer Tydén

2013-11-18

2013-11-16

Det här var en väldigt positiv överraskning för mig! Tror inte att jag läst något av författaren tidigare. Boken är riktigt gripande, sorglig och väldigt engagerande. Den kändes realistisk. Även om den bitvis kändes något små seg, så är jag så glad att det finns deckare som inte enbart handlar om "Tjuv,Mördare,Polis & Spaningsmöten" Alexandra Rapaport som läste boken ska också ha en stor eloge för sin gripande uppläsning. Fyra stjärnor från mig. Rekommenderas varmt!

Eyez Only

2013-11-14

Bra deckare som inte krånglar till det med 3000 olika vändningar och osannolika stickspår. Det är vardagligt och därför trovärdigt, det här är brott som sker på riktigt hos "vem som helst". Konspirationsteorier och kriminella nätverk och liknande i alla ära - ibland räcker det så bra med det enkla och familjära. Och det är nästan mer otäckt och skrämmande. Tycker dock att boken gärna kunde varit längre.

2013-10-22

Betyg: 5 av 5.

Jag har alltid älskat alla Katarina Wennstams böcker. Och jag har läst alla hennes sex tidigare böcker. Både dom två dokumentära böckerna, ?Flickan och skulden? och ?En riktig våldtäktsman?. Och dom tre spänningsromanerna i trilogin om mäns våld mot kvinnor, ?Smuts?, ?Dödergök?, och ?Alfahannen?. Plus den första boken i hennes andra trilogi, ?Svikaren?. Här är en länk till min recension av boken ?Svikaren?, som var en fantastiskt bra bok, och i det inlägget så finns det också länkar till mina recensioner av hennes tidigare böcker.

?Stenhjärtat? är den andra boken i hennes andra trilogi, en fristående fortsättning på ?Svikaren?, om en kvinnlig kriminalinspektör och en kvinnlig advokat, i en värld präglad av manliga karriärer och manligt våld.

?Stenhjärtat? var precis lika bra som ?Svikaren?. Den var på ett sätt lättläst med ett skönt flyt i, och mycket välskriven. Men den var också samtidigt tung och svår att läsa, då den handlar om ?Shaken baby syndrome? ? en misshandel på en sexmånaders baby.

Boken kändes mycket verklig, och man kunde väldigt väl sätta sig in i dom olika personernas känslor.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla, även om den kan vara lite jobbig att läsa, eftersom den handlar om ett så pass känsligt ämne.

Och jag ser fram emot den tredje boken i trilogin, för jag tycker mycket om dom två huvudpersonerna, advokaten och kriminalinspektören.

2013-10-09

Så många (oväsentliga?) trådar runtomkring huvudstoryn att det blev ointressant till slut.

Anna Nyman

2013-08-25

Grundhistorien är intressant, men försvinner alldeles bland huvudpersonernas i mitt tycke helt ointressanta relationsproblem.