Stengudarna

"Denna nya värld väger ett yattogram ..." Genom tre berättelser som spänner från avlägsen forntid till apokalyptisk framtid iscensätter Jeanette Winterson en makalös triptyk om vetenskapskvinnan Billie Crusoe och den undersköna roboten Spike och deras passionerade men omöjliga kärlek. I ett högteknologiskt samhälle för 65 miljoner år sedan har man just upptäckt en blå planet (jorden) som skulle kunna bli räddningen för den överbefolkade, totalkontrollerade och döende planeten Orbus. Härifrån svingar sig Winterson obehindrat över till Påskön och kapten Cooks 1700-tal, för att avsluta i en krigshärjad framtid där mänskligheten ånyo kämpar för sin överlevnad. Jeanette Winterson är alltsedan debuten 1985 i det närmaste kultförklarad, och hennes nya roman liknar inget annat. Stengudarna är en interplanetär kärlekshistoria, en kraftfull pamflett mot vår rovdrift på naturen, en futuristisk...

2013-01-14

Förvirrad i slutet. Förstår att det handlar om miljöförstöring och våra planeter. Men när, var, hur, vem! Att vi förstör och att det upprepar sig. Vackert skriven men det blir lite rörigt.

Anne M

2012-07-23

Jag blev helt uppslukad av den här boken. De olika(?) berättelserna vävs in i varandra eller är det samma men ur olika synvinklar och tidsepoker. Vill läsa om den senare! Läs!

Ethel Åslund

2012-01-23

En bok om hur historian upprepar sig, om kärlek och livet, och faran med att inte tänka och agera själv...och ja, kanske också faran med att tänka och agera själv, då kan man få fiender - men alternativet är värre.
Fast jag var nog lite förvirrad mot slutet, vem var vem, när och hur? Men det var nog tanken.

Lotta Berling

2010-02-02

Jeanette Winterson gör mig aldrig besviken - så begåvad! Ofta har hon ett väldigt vackert språk. Så även i denna bok, även om jag inte blir lika tagen av orden som jag blev när jag läste Power Book och Vintergatan går genom magen. Hennes berättarmönster känns igen från de böcker jag läst av henne tidigare: leken med namn/identitet, tid och kön. Hon har verkligen en egen stil som författare, och jag är så glad att hon och hennes böcker finns!

FranZone c”,)

2009-12-08

Skön SF i början men tappade sedan mot slutet, förstod inte riktigt vad hon vill "säga"...