Stendrottningens hemlighet

Magi, äventyr, vänskap, spänning och en kamp mellan det onda och det goda ? följ med till Evlonia! Plötsligt händer det märkliga ting på farmors och farfars vind! Lådor flyttas omkring, som om någon är rädd att Oliver ska avslöja en hemlighet som göms där uppe. Föräldralöse Oliver bor hos sina farföräldrar. När han hittar en magisk sten öppnar sig en helt ny värld. Varför söker Kung Ziron Oliver? Stendrottningens hemlighet är Ingrid Tostebergs debutbok i bokserien Sagan om Evlonia. BTJ: I en blandning av fantasy och klassisk saga ses många välkända litterära element: resan till en magisk värld, uppdrag (quest-temat), magiska tal och väsen, en profetia och huvudpersons resa mot sitt förflutna och sitt sanna jag. Karaktärerna delas relativt enkelt in i goda hjälpare och onda stjälpare. Miljöbeskrivningar är fokuserade på fantasyvärlden. Likheter i stil och...

Betyg: 3,5 av 5 ⭐️

I denna bok får vi följa nioåriga Oliver som bor tillsammans med sin farfar och farmor. En dag hittar han en magisk gång till riket Evlonien.
Det visar sig att hans öde är att befria Evloniena folk från en ondskefull härskare.
Men hur ska Oliver - ett barn - kunna hjälpa forna kung Ziron att återfå makten och frigöra drottning Luna som sitter förstenad på sin tron?

Bokens handling innehåller absolut en del nytänkande inslag och när jag högläste högt för min A (9,5 år) så hade berättelsen dragningskraft då I (6,5 år) också anslöt sig och valde att lyssna resten av boken. Jag som vuxen kände dock att slutet blev lite väl förutsägbart och berättelsen hade behövt något mer djup. Ett stort plus för boken enligt min A var illustrationerna som återkommer då och då. Han var helt hänförd och blev mot slutet övertygad om att de i grunden måste bygga på fotografier som blivit redigerad, ”För ingen kan rita så snyggt!”.

Överlag fungerar boken helt okej att högläsa men jag hade önskat att boken hade blivit något grundligare korrekturläst. Det är inga stora missar men då man högläser blir det extra påtagligt när begrepp/formuleringar upprepas för nära inpå varandra. Det finns även vissa fel som tempus och meningsuppbyggnad som jag reagerar på och måste skriva om i huvudet innan jag högläser upp meningen vilket leder till sämre läsflyt. Då kan jag ändå ingenting om skrivande - så för den kunniga lär det säkert finnas ännu mer fel att korrigera. Men om man läser boken tyst för sig själv tror jag inte dessa småfel stör så mycket.

När det kommer till genus så kände jag att boken kunde utmanat normer något mer. Själva upplägget att Oliver och kung Ziron ska rädda den förstenade (passiva) drottningen känns något förlegat, att hon dessutom måste beskrivas som oändligt vacker hela tiden ökar på den känslan. Även andra kvinnliga karaktärer såsom älvorna behöver beskrivas som vackra gång på gång på gång, medans männen beskrivs med andra ord. Mot slutet när kungens medhjälpare flyger in så skrivs det ut att det är enbart små män.
Det är helt enkelt många smådetaljer som gång på gång följer normativa könsroller som gör att jag reagerar, dock så kommer tjejen Rosali in efter halva boken som väger upp en del. Personligen hade jag föredragit lite mer variation då boken också hade blivit mindre förutsägbar genom det.

En helt okej bok som dock hade kunnat bli ännu bättre med mer arbete enligt mig. Min I och A (6,5 & 9,5 år) gav båda två berättelsen tumme upp.

Oliver dras till vinden hemma hos farmor och farfar, och brukar alltid hitta nya saker där. Farmor berättar spännande sagor och farfar sjunger musik som Oliver aldrig har hört. En dag, när Oliver är uppe på vinden hittar han en sten. Den känns varm och han tar med den till sitt rum. Där förvandlas den till en katt, som berättar för honom att de måste resa till Evlonia, där Oliver spelar en viktig roll i rikets framtid. Där möter han ekgubbar och älvor, monster och otäckingar, samt en riktig sagokung.

Jag får lite vibbar från både Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio när jag läser den här, och den känns samtidigt både väldigt modern och sagoförankrad. Den förtjänar att hitta sina läsare. Boken passar som högläsningsbok, och illustrationerna är ett väldigt bra avbrott som gör att det inte känns för tungt. Samtidigt är de inte för många för att ta över läsningen och fantasin när det gäller att skapa en egen värld. Den passar säkert både för lite mer läsvana yngre läsare, för de äldre som är ute efter spännande äventyr, och kanske också kan vara en ingångsbok till den vuxna som vill läsa mer fantasy men inte vet var man ska börja.

Persongalleriet känns lagom stort och framför allt gillar jag katten Gizmo, för mig känns han lite som Salem i Sabrina Tonårshäxan, som jag älskade som ung, och gör mig direkt nostalgisk. Han är uppmuntrande men samtidigt lite kaxig och sarkastisk, en perfekt karaktär för mig. Jag gillar också att karaktärerna är ganska djupa, samt att man får följa Olivers inre tankar och osäkerheter, samtidigt som det finns kvinnliga karaktärer som är starka och viktiga för äventyret. Olivers snabbtänkthet är upplyftande och berättelsen känns väldigt spännande och trovärdig rakt igenom. Det ska bli väldigt spännande att se vilka äventyr Oliver får vara med om i framtiden, eftersom det här är första delen i sagan om Evlonia.

Andreas Raningers fantastiska illustrationer andas fantasy, och jag tycker om att de är svartvita, så läsaren får fantasifylla i dem med färg själv, det utökar också mystikkänslan, tycker jag. Omslaget är också väldigt tilltalande.

Sarasbokhyllor

2020-02-24

Boken handlar om den nioåriga Oliver som bor hos sin farmor och farfar. Han minns inte sina föräldrar och hans farföräldrar vill helst inte prata om olyckan. Oliver är en ensam pojke som trivs bäst uppe på vinden där han rotar runt bland alla lådor. En dag hittar han en mystisk sten och då börjar äventyret. Han är den utvalde att rädda stendrottningen i Evlonia. Vi får följa honom på en resa där han får hjälp av olika varelser och jagas av andra. Han tar sig fram genom ett landskap som fint målas upp för oss läsare.

Vi får spänning, magi, kampen mellan det goda och det onda, värme och vänskap. Språket är fint och beskrivningarna av Evlonia får en att vilja vara där, antingen i trädtopparna eller hos kungen. Några av de andra platserna undviker jag helst, i alla fall så länge monstren finns där.

Vilka underbara bilder. Jag tänkte att de kanske passade en 44-åring bättre än en 8-åring och ropade på dottern. Hon stannade framför datorn och sade: ”Wow, den vill jag ha på min vägg!” Det var bilden med båten. Så bilderna uppskattas även av den yngre generationen. I alla fall i mitt hem.

Jag läste boken på datorn och nu längtar jag efter att få läsa den fysiska boken med min åttaåring.

Det här är klassisk fantasy men ändå en helt egen historia. Jag vill läsa mer av författaren!

Tack till @darknesspublishing för möjligheten att få läsa boken i förväg.

Jennifer Johansson

2020-02-23

Tack till Darkness Publishing för att jag fick förhandsläsa!

Stendrottningens hemlighet handlar om Oliver som hittar en magisk sten. Han tar sig senare med hjälp av stenen till en helt annan värld - en sagovärld. Där måste han bekämpa en ond människa för att rädda sagovärlden. Men inte bara det, utan han är även en speciell person i den här världen.

Den här boken är liten med superfina illustrationer. Men den är så mycket mer än en liten bok. Det är en magisk värld som målas upp och ett äventyr som man inte kan slita blicken ifrån. Jag önskar att jag hade haft den här boken när jag var yngre och precis hittat min kärlek till att läsa böcker.

Den har en perfekt blandning av karaktärer som är kvinnor och män - och där tjejerna också är superstarka individer och självsäkra. Den har en mix av karaktärsutveckling, mystik och avslöjanden som gör att jag som läsare bara måste fortsätta läsa den för att få veta vad som händer.

Jag rekommenderar den här till alla som gillar att läsa middle grade, men också till de som har barn i rätt ålder att läsa högt - för det här är ett färgsprakande äventyr du inte vill missa!