Stenarna skola ropa

Rendell, Ruth

| 1992

Det kan frefalla som om den medellders Eunice Parchman skulle vara varje husmoders drm ifrga om effektivitet och arbetsvilja. Men bakom den perfekta hembitrdesmasken dljer sig en mycket farlig kvinna, farlig drfr att hennes mentala status r stenldersmnniskans, och drfr att hon ruvar p en hemlighet som hon hellre skulle offra livet ? eller andras liv ? n avslja. versttning Nils Larsson Ruth Rendell har i en lng serie bcker dokumenterat sig som den psykologiska kriminalromanens mstarinna. Hon har belnats tskilliga gnger fr sitt frfattarskap och r versatt till 22 sprk.

2023-02-21

Omlsning
Det var mnga r sedan jag lste "Stenarna skola ropa" av Ruth Rendell, men jag mindes den som en mycket bra deckare. Jag fick drfr fr mig att jag skulle lsa om den, och jag tyckte till och med att den var bttre nu, n vad jag mindes av den.
Det ovanliga med boken r att jag som lsare mer eller mindre vet redan frn frsta brjan vad som kommer att hnda. Jag vet vem mrdaren r och vilka som kommer att mrdas. Detta kan lta avskrckande, men jag tycker nd att Ruth Rendell lyckas med bravur i den hr deckaren som nstan r uppbyggd likt en dramadokumentr dr hon frgar lsaren, hur detta hemska kunde intrffa, kunde morden hindrats? Det fanns varningstecken redan frn brjan, varfr reagerade ingen p dem?
Spoilervarning:
Frsta meningen i boken:
"Eunice Parchman ddade familjen Coverdale drfr att hon inte kunde lsa eller skriva." Och s fr Rendell oss tillbaka i tiden dr jag som lsare fr lra knna analfabeten Eunice som tar anstllning som hushllerska ute hos den vlbrgade och mycket intellektuella familjen Coverdale p landet. Familjen Coverdale bestr av George och Jacqueline och barnen Giles och Melinda. De r alla intellektuella och lser bde tidningar och bcker. Det tryckta ordet r Eunice strsta fiende och det skrmmer vettet ur henne. Men vad fick henne att mrda familjen Coverdale? Och vilken roll hade Joan Smith i dramat. Den drygt 50-riga Joan som tillsammans med sin man gde byns lanthandel. Joan, f.d. prostituerad, numera en neurotisk vckelsepredikant som r vertygad om att hon r Guds utvalda p jorden.
En briljant deckare som verkligen sticker ut frn mngden. Trots att, jag som sagt vet hur det mer eller mindre kommer att sluta, s r den vldigt engagerande att lsa. Spnnande, mysig och vlskriven. Karaktrerna r mycket vlskrivna och Rendell lyckas med det mycket mrkliga: Hon fr mig att knna viss sympati fr den apliknande stenlderskvinnan, Eunice vars strsta nskan var att f bli lmnad ifred med sin tv och sina chokladkakor. Jag r inte den som knner sympati fr mrdare, inte i bokformat och absolut inte i verkliga livet. Men jag kan inte lta bli att knna viss sympati fr Eunice trots hennes hemska brott. Och jag fascineras dessutom av den helgalna Joan Smith.
En toppendeckare som jag varmt kan rekommendera!
Toppbetyg!

Solveig Andersson

2018-12-16

Exemplariskt bra spnningsroman, frtrffligt berttad av Rendell som skildrar mnniskans inre mrker, milj och tidsanda till full perfektion. Ls den!

Glada Gunvor

2017-09-07

Spnnande och underhllande p en och samma gng. Vldigt bra upplsare dessutom. Betyg 5.

2015-01-25

Fascinerande upplgg. Man vet vem som gjort vad redan frn start, nd r det s spnnande! Mycket skickligt skrivet.

Bengt Mnsson

2010-04-04

Fascinerande psykologisk thriller. Men mste det g s illa? Jag skulle vilja se ett alternativt slut.