Stenänglar

Ohlsson, Kristina

| 2015

Nytt mysterium för kompisarna i Åhus! "... fängslande och alldeles lagom kusligt." Jonna Fries, Kristianstadsbladet "Ohlsson skapar en vardagens mystik som påminner om den i Maria Gripes böcker." Lena Kåreland, Svenska Dagbladet Snart är det påsk och Simona ser fram emot att tillbringa en vecka med sin mormor i Åhus. Men något är fel. Mormor är trött och tankfull. Och Simona hör knarrande steg från Suckarnas rum. De stora stenstatyerna i trädgården flyttar sig hela tiden, och varifrån kommer de mystiska rösterna på de gamla kassettbanden? Rösterna som ber Simona att skynda sig, innan det är för sent. Simona tar hjälp av sina kompisar Billie och Aladdin för att lösa gåtan. Kristina Ohlsson är en av Sveriges mest framgångsrika kriminal- och barnboksförfattare. Hennes första bok för unga läsare, Glasbarnen, utkom 2013 och vann Barnens Romanpris. 2014 följde hon upp med...

Amanda Gustavsson

2022-12-18

Boken var bra och man märkte tydligt när det var en ny karaktär som pratade spännande men inte tillräckligt läskig för mig

Min bok handlar om några stenfigurer. Författaren är Kristina Ohlsson och boken heter Stenänglar. Den är spännande och det är sällan svåra ord i. Det handlar om en tjej som heter Simona hon är hos sin mormor över helgen men då börjar hända konstiga saker. /Nellie

Almunge skola, 4B

2021-12-17

Jag tycker att boken var bra för den var spännande och lite läskig.

4B_Tegelhagen

2021-11-23

Boken var bra för att dom var tydliga med vart dom var och den var spännande.

4B_Tegelhagen

2021-11-23

Boken var bra för att dom var tydliga med vart dom var och den var spännande.

Balltorpsskolan 4A

2021-11-11

den var sorlsen spennande

en mycket bra bok. Kan rekomendera och läs även det andra som kommer efter.

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-09-24

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: Aladdin, brunt hår, simona svart hår med blonda slingor och gröna ögon,billie svart hår, Mormor grått hår, statyerna grå svart hårt Sten material.

När och var utspelar sig handlingen: i en stad som heter Åhus.

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta): äventyr och skräck.

Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet:Mormor blir sjuk. Simona blir orolig hon tror att det handlar om statyerna som flyttar plats varje natt. Vad ska simona göra.

Gissa!
Kom på en fortsättning till boken: När simona har upptäckt att statyerna byter plats valde hon att stanna uppe en hel natt. Hon hörde ett suck från suckarnas rum vad ska hon göra. Hon tror definitivt att statyerna kommer vara borta om hon går till suckarnas rum. Men hon hade inget val hon gick upp med stora steg i trappan…

Undersök!

När och var utspelar sig handlingen: i en stad som heter Åhus.

Beskriv!

Gissa!

Bra men lite för tjatigt tycker jag

Erika E

2019-07-07